Jobbar du i sommarhettan? Men hur varmt får det egentligen vara på jobbet?

Sommarvärmen är här. Och som vanligt kommer vissa dagar bli riktigt heta. I ett redan varmt kök kan det leda till stort obehag. Men hur hett får det egentligen bli på jobbet?
Ja, inte hur varmt som helst, berättar Mathias Westbrand Emilsson som är central ombudsman på HRF.

– Men det finns ingen tydlig, universell gräns i lag eller i någon arbetsmiljöföreskrift. Arbetsgivaren är den som ansvarar för arbetsmiljön och är även ansvarig för att vidta åtgärder för att förhindra för höga temperaturer på jobbet och för att lindra obehag och minska riskerna i arbetet.
Höga eller låga temperaturer mellan 10 och 30 °C kan upplevas olika obehagligt för olika personer, men utgör små risker för friska människor, enligt Mathias Westbrand Emilsson. Vid tillfälliga värmeböljor kan det dessutom anses tillåtet att temperaturen tillfälligt överstiger vad som normalt upplevs komfortabelt.
– Arbetsgivaren måste dock se över åtgärder för att begränsa värmen och minska riskerna av arbetet i för varm miljö.
Sju tänkbara åtgärder mot värmen
- skärma av fönster mot solen
- placera arbetsstation i skugga
- vädra genom fönster på byggnaders skuggsida
- köpa in fläktar
- förenkla för arbetstagare att dricka vatten under arbetet
- se till att personal tar mer pauser
- använda lättare klädsel
Mathias Westbrand Emilsson betonar också att det är viktigare att vidta åtgärder där risker för ohälsa i samband med för höga temperaturer är större.
– Det kan handla om arbete där man rör sig mer, som i servering på en uteservering, eller om man redan arbetar i en varm miljö som ett kök, säger han och fortsätter:
– Arbetsgivaren ska inte vifta bort de ökade riskerna vid höga temperaturer. Åtgärder ska vidtas i samverkan med skyddsombud och arbetstagare.
Är det för varmt på jobbet bör du kontakta skyddsombudet på arbetsplatsen eller HRF:s lokalavdelning, menar Mathias Westbrand Emilsson.
– Ett skyddsombud kan agera enligt arbetsmiljölagen om arbetsgivaren inte vidtar tillräckliga åtgärder vid för höga temperaturer. Arbetsmiljöverket bedömer då skyddsombudets krav och kan förelägga om åtgärd. Arbetsgivaren kan då i värsta fall behöva betala vite till Arbetsmiljöverket, avslutar Mathias Westbrand Emilsson.
