Ur temat Skyddsombud
Nyheter arbetsmiljö

Kvarnar arbetsmiljöproblem på Subway

Salt- och pepparkvarnar skapar problem för anställda på Subway i Umeå. Nu har regionala skyddsombudet Mathias Westbrand Emilsson vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få saken utredd.

Publicerad 26 februari 2020
Kvarnar arbetsmiljöproblem på Subway
Smörgåskedjan Subway har bytt från salt- och pepparkar till kryddkvarnar. Foto: Neydtstock/Mostphotos
Mathias W Emilsson. Foto: Anna-Karin Nilsson

För att få en lite lyxigare utstrålning bytte smörgåskedjan Subway ut sina tidigare salt- och pepparkar mot stora traditionella kryddkvarnar.

Men de nya kvarnarna ställer till problem för personalen, åtminstone på Subway i Umeå där det regionala skyddsombudet Mathias Westbrand Emilsson nu begärt hjälp av Arbetsmiljöverket.

– Om jag minns rätt så skruvar de 4–5 varv per macka, beroende på storleken. Tänker man på att de gör 1–2 mackor per minut så blir det en repetitiv rörelse. Det var flera som hade fått ont i handlederna, jag tror att någon till och med hade blivit sjukskriven, säger han.

Det var vid en skyddsrond som problemen upptäcktes. Efter den begärde Mathias Westbrand Emilsson åtgärder på flera områden. I början av februari fick han beskedet att allt utom just salt- och pepparkvarnarna skulle åtgärdas.

– Då blev jag tvungen att skicka 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. Det här är en risk för de anställda.

Fakta: Så funkar en 6:6a

Skyddsombud har rätt att begära att arbetsgivaren åtgärdar brister i arbetsmiljön. Ett sätt är att göra en framställan enligt kapitel 6, paragraf 6 i arbetsmiljölagen. Om arbetsgivaren inte svarar inom utsatt tid, eller om skyddsombudet inte är nöjd med svaret, kan hen vända sig till Arbetsmiljöverket.

Först med att skriva om problemen var tidningen Folkbladet.
Till tidningen säger Freewan Shakib, kontaktperson för Subway i Västerbotten, att kryddkvarnarna används på Subway-restauranger över hela världen och att beslutet att använda dem kommer från huvudkontoret i USA.
– Men det här har tagits upp med de ansvariga på det europeiska kontoret och de jobbar med det. Jag har lovat restaurangen att jag ska försöka få fram en tillfällig lösning till dess, så att de inte behöver ha ont i handlederna, säger hon till Folkbladet.

Regionala skyddsombudet Mathias Westbrand Emilsson väntar nu på besked från Arbetsmiljöverket. Han tror att det är långt ifrån bara på Subway i Umeå som anställda får ont av kvarnarna.

– Nej, det är det så klart inte. Men det här är företag med hög personalomsättning, så många kanske inte hinner utveckla problemen.

Ingår i temat: Skyddsombud 43 artiklar

Alla artiklar i temat (40 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här