Skyddsombuden i hotell- och restaurangbranschen har det tufft. Tre av tio har blivit motarbetade eller hindrade i sitt uppdrag. Det visar en undersökning som Hotellrevyn gjort.
»Jag måste hota med 6:6a-anmälningar för att få till förändringar.« »Fackliga uppdrag motarbetas i högsta grad.«
Så skriver några av de skyddsombud som svarat på Hotellrevyns enkät.
Tre av tio uppger att de någon gång blivit motarbetade eller hindrade i sitt uppdrag. Det handlar om allt från att inte bli inbjuden på möten till verbala hot.
Giorgios Gkoratsas jobbar på Scandic Norra Bantorget i Stockholm. Han har varit skyddsombud i två år och känner igen mycket i undersökningen. Även om han inte blivit direkt motarbetad så är uppdraget tufft ibland.
– Ja, så blir det alltså, när man som förtroendevald eller skyddsombud säger ifrån om olika saker som är problem. Nu har vi det ganska bra på min arbetsplats, men jag har haft chefer tidigare som försökt hindra mig och det har varit jobbigt. Men jag ger mig inte, jag kämpar bara hårdare, säger han.
Många skyddsombud tycker att samarbetet med arbetsgivarna haltar. Tre av tio som svarade på enkäten anser att det fungerar ganska eller mycket dåligt. Trots att det står i arbetsmiljölagen att arbetsgivare och skyddsombud ska samverka.
– Man måste vara tuff och våga ställa frågor. Det finns chefer som missbrukar sin makt, och man måste våga gå till den högre ledningen med sina frågor. Då kan det bli irritation och man får fråga sig om man ska fortsätta. Men det spelar ingen roll vad de säger, uppdraget är så viktigt och vi måste våga hela tiden, säger Giorgios Gkoratsas.
Joon Svedelius Lindström är skyddsombud på Strand Hotell i Visby. Han hör till dem som tycker att samverkan fungerar bra.
– Vi har en väldigt bra dialog och det är väldigt positivt. De satsar på arbetsmiljön och är villiga att lära sig sådant som de kanske inte kan. Vi har börjat med samverkansmöten och vi får vara delaktiga. Det går åt rätt håll.
Tre av fyra som svarade på enkäten tycker att stress är det största arbetsmiljöproblemet, tätt följt av schema och arbetstider.
– Stressen finns ju alltid i det här yrket. Ett sätt att komma åt det är att försöka få rätt bemanning, så det finns resurser att utföra arbetsuppgifterna. Och bra scheman så att vi får tillräcklig dygnsvila, till exempel, säger Joon Svedelius Lindström.
Giorgios Gkoratsas håller med om att stress är ett stort problem.
– Ja, det är stor belastning och tidspress. Nu har jag ganska bra kontakt med alla på arbetsplatsen. De rapporterar ofta problemen till mig och jag kan ta dem vidare. Det är lättare för oss att få en dialog med arbetsgivaren, den fungerar ganska bra här nu. Scandic har utvecklats och ger oss möjlighet att utvecklas i arbetsmiljön. Men det är ett jättehårt jobb!