Ur temat Skyddsombud
Nyheter skyddsombudens villkor

Utsatt läge för skyddsombud

Skyddsombuden i hotell- och restaurang­branschen har det tufft. Tre av tio har blivit motarbetade eller hindrade i sitt uppdrag. Det visar en undersökning som Hotellrevyn gjort.

Publicerad 4 oktober 2017
Utsatt läge för skyddsombud
Foto: Anna-Karin Nilsson
Giorgios Gkoratsas. Foto: Anna-Karin Nilsson

»Jag måste hota med 6:6a-anmälningar för att få till förändringar.« »Fackliga uppdrag motarbetas i högsta grad.«
Så skriver några av de skyddsombud som svarat på Hotellrevyns enkät.
Tre av tio uppger att de någon gång blivit motarbetade eller hindrade i sitt uppdrag. Det handlar om allt från att inte bli inbjuden på möten till verbala hot.

Giorgios Gkoratsas jobbar på Scandic Norra Bantorget i Stockholm. Han har varit skyddsombud i två år och känner igen mycket i undersökningen. Även om han inte blivit direkt motarbetad så är uppdraget tufft ibland.
– Ja, så blir det alltså, när man som förtroendevald eller skyddsombud säger ifrån om olika saker som är problem. Nu har vi det ganska bra på min arbetsplats, men jag har haft chefer tidigare som försökt hindra mig och det har varit jobbigt. Men jag ger mig inte, jag kämpar bara hårdare, säger han.

Många skyddsombud tycker att samarbetet med arbetsgivarna haltar. Tre av tio som svarade på enkäten anser att det fungerar ganska eller mycket dåligt. Trots att det står i arbetsmiljölagen att arbetsgivare och skyddsombud ska samverka.

Grafik: Sofia Andersson
Grafik: Sofia Andersson
Grafik: Sofia Andersson

– Man måste vara tuff och våga ställa frågor. Det finns chefer som missbrukar sin makt, och man måste våga gå till den högre ledningen med sina frågor. Då kan det bli irritation och man får fråga sig om man ska fortsätta. Men det spelar ingen roll vad de säger, uppdraget är så viktigt och vi måste våga hela tiden, säger Giorgios Gkoratsas.

Joon Svedelius Lindström. Foto: Anna-Karin Nilsson

Joon Svedelius Lindström är skyddsombud på Strand Hotell i Visby. Han hör till dem som tycker att samverkan fungerar bra.
– Vi har en väldigt bra dialog och det är väldigt positivt. De satsar på arbetsmiljön och är villiga att lära sig sådant som de kanske inte kan. Vi har börjat med samverkans­möten och vi får vara delaktiga. Det går åt rätt håll.

Tre av fyra som svarade på enkäten tycker att stress är det största arbetsmiljöproblemet, tätt följt av schema och arbetstider.
– Stressen finns ju alltid i det här yrket. Ett sätt att komma åt det är att försöka få rätt bemanning, så det finns resurser att utföra arbetsuppgifterna. Och bra scheman så att vi får tillräcklig dygnsvila, till exempel, säger Joon Svedelius Lindström.

Giorgios Gkoratsas håller med om att stress är ett stort problem.
– Ja, det är stor belastning och tidspress. Nu har jag ganska bra kontakt med alla på arbetsplatsen. De rapporterar ofta problemen till mig och jag kan ta dem vidare. Det är lättare för oss att få en dialog med arbetsgivaren, den fungerar ganska bra här nu. Scandic har utvecklats och ger oss möjlighet att utvecklas i arbetsmiljön. Men det är ett jättehårt jobb!

Spara

Spara

Ingår i temat: Skyddsombud 17 artiklar

Alla artiklar i temat (14 till)
Nyheter förhandling

Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor

En HRF-medlem, anställd på en gård som föder upp alpackor, krävde att få ut sin slutlön och semesterersättning. Då anklagade arbetsgivare honom för sex alpackors död – och krävde nästan 500 000 kronor. Nu har de förlikats.

Publicerad 18 oktober 2019 Kommentera
Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor
När HRF-medlemmen ville ha ut sin lön anklagade arbetsgivaren honom för att ha haft ihjäl sex alpackor. Alpackorna på bilden har inget med saken att göra. Foto: Tomasz Matuszewski/Mostphotos

Den anställde arbetade bland annat med att sköta alpackorna på gården. Våren 2018 sade han upp sig. Men arbetsgivaren vägrade betala ut hans innestående lön och semesterersättning, och medlemmen vände sig till Hotell- och restaurangfacket.
– Då kom arbetsgivaren med ett motkrav på nästan 500 000 kronor. Han menade att sex av alpackorna hade avlidit efter att vår medlem hade misskött dem, säger HRF-ombudsman Emil Bäckström.

Facket menade att kravet var orimligt. Detta eftersom medlemmen varit anställd på alpackagården med lönestöd, i vilket det ingick att han skulle handledas på arbetet.
– Vi anser att man inte kan kräva det ansvaret utifrån de förutsättningarna, säger Emil Bäckström.

När facket och arbetsgivaren inte kunnat enas stämde HRF arbetsgivaren i tingsrätten. I veckan hölls en muntlig förberedelse i ärendet. Där kom parterna överens om en förlikning som bland annat innebar att HRF-medlemmen får 40 000 kronor.
– Arbetsgivaren kommer inte heller att kunna ta upp frågan om de döda alpackorna igen, säger Emil Bäckström.

Ur temat Pensionsfusket
Nyheter PENSION

”Man kan inte bara höja pensionsåldern”

I går beslutade riksdagen att höja pensionsåldern. Att bara höja gränsen för när man får gå i pension är inte rätt, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 17 oktober 2019 Kommentera
”Man kan inte bara höja pensionsåldern”
I veckan höjdes lägsta pensionsålder till 62 år. På sikt ska den höjas ytterligare. Foto: Birgit Reitz-Hofmann/Mostphotos

Nästa år höjs åldern då man tidigast har rätt att gå i pension, från 61 till 62 år. Samtidigt höjs gränsen för hur länge man har rätt att ha kvar sin anställning. Dagens 67 år blir i stället 69 år. Efter det säger lagen om anställningsskydd, las, att arbetsgivare har rätt att säga upp personer utan att ha något särskilt skäl.

Bakom beslutet ligger en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna.
–  Jag kan förstå att man behöver göra något när snittåldern i Sverige ökar med två timmar om dagen. Men man kan inte bara höja pensionsåldern. Man måste skapa förutsättningar för människor att jobba längre. Man ska inte behöva gå sönder. Vi har väldigt få i branschen som jobbar till 65 i dag, för att kroppen inte funkar, säger Malin Ackholt.

Bakgrunden till att pensionsåldern höjs är att människor lever allt längre. Men medellivslängden för kvinnor i typiska LO-yrken med låga inkomster har inte ökat de senaste tio åren, visar en LO-rapport.

För att anställda inom hotell och restaurang ska orka jobba längre krävs satsningar på arbetsmiljö och trygghet, menar Malin Ackholt.
– Det behövs mer pengar i systemet. Minst dubbelt så mycket måste satsas på förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Dessutom behöver man lägga mer pengar i pensionssystemet. Annars gör sådana här beslut människor enkom fattigare.

– Kvinnor i vår bransch ligger på en pension som motsvarar drygt 50 procent av inkomsten. Lägger man till det utbredda fusket med tjänstepensionerna så inser man att politiken, men även vi parter har mycket kvar att göra.

Höjningarna är ett första steg i en planerad förändring av pensionssystemet. Om några år väntas gränserna höjas ytterligare.

Förändringarna gäller den allmänna, statliga, pensionen. Tjänstepensioner berörs inte.

Ingår i temat: Pensionsfusket 17 artiklar

Alla artiklar i temat (14 till)
Nyheter arbetsliv

Ny guide ska hjälpa arbetsgivare

Hur går ett medarbetarsamtal till? Och vad ska göras vid en nyanställning? Nu får branschens arbetsgivare ett nytt stöd som reder ut alla frågetecken. Det är HRF och Visita som tillsammans ligger bakom.

Publicerad 17 oktober 2019 1 kommentar
Ny guide ska hjälpa arbetsgivare
Branschens arbetsgivare ska få stöd i sitt arbetsgivarskap. Foto: Colourbox/Syda Productions
Malin Ackholt
Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

Den nya vägledningen heter Branschkoden och har tagits fram med medel från BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. Den innehåller praktisk information, checklistor och mallar för allt från jobbannonser och nyanställningar till medarbetarsamtal.
– Detta är ett sätt att ge arbetsgivare handledning i hur de ska kunna utöva ett bra arbetsgivarskap, säger Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Malin Ackholt.

Idén om en praktisk handledning för arbetsgivare väcktes ursprungligen av krögaren Fredrik Eriksson, som också varit involverad i arbetet. Det har även förtroendevalda från HRF varit, liksom unga chefer samt arbetsgivare i branschen.
– Arbetsgruppen har tittat på olika delar och ringat in områden. Det handlar inte om att lösa saker som är kollektivavtalsreglerade eller lagreglerade, utan om att hjälpa arbetsgivare göra mer rätt. Allt blir enklare om man gör rätt från början, säger Malin Ackholt.

Fakta: Branschkoden

Branschkoden är tillgänglig för alla och är gratis att ladda ner. Den kommer bland annat att finnas på Hotell- och restaurangfackets sajt och på Visita.se. Den finns också att hitta på bfuf.se.

Ingår i temat: Skyddsombud 17 artiklar

Alla artiklar i temat (14 till)
Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här