Hotell- och restaurangbranschens skyddsombud får samarbetet med arbetsgivarna att funka. Det visar en undersökning som Hotellrevyn har gjort.
Sju av tio skyddsombud tycker att arbetsgivarna lyssnar på dem, och en lika stor andel tycker att samarbetet går bra. Men många uppger att det är skyddsombudet som får ta initiativet.
– Det fungerar hyfsat, tycker att arbetsgivaren är lite dålig på att ha med skyddsombudet i vissa frågor. Man får själv ta kontakt när något är på gång, skriver ett skyddsombud.
– Ofta kommer de till oss i sista stund och då är det svårt att påverka, berättar en annan i enkäten.
Stress och schemaläggning rankas högt när skyddsombuden får lista branschens största arbetsmiljöproblem.
Skyddsombuden berättar om arbetsgivare som ”underbemannar för att låta de som jobbar arbeta dubbelt så mycket” och att ”det höga tempot och den dåliga bemanningen gör det omöjligt att förändra arbetssättet till ergonomiskt”.
Enkätsvaren visar också att även om arbetsgivaren lyssnar, så kan steget till handling ibland vara långt.
Om undersökningen
– Att ha möten är ju toppen, men leder det inte till någonting praktiskt är det förgäves, skriver ett skyddsombud.
– Ibland tar det lite mer kraft och tjat, men övervägande är det positivt, sammanfattar ett annat skyddsombud.
Stödet i arbetsmiljöarbetet kommer främst från den lokala HRF-avdelningen och arbetskamraterna.
– Det är även väldigt positivt att ha en klubb, för där kan man stötta varandra när man haft möten och förhandlingar som urartat.