Nyheter arbetsmiljö

HRF går vidare med krav på skor

HRF:s regionala skyddsombud gick till domstol för att kräva halksäkra skyddsskor åt anställda på snabbmatsrestauranger, men fick avslag. Nu överklagar skyddsombuden.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
HRF går vidare med krav på skor
Anställda på två snabbmatsrestauranger bör ha rätt till kostnadsfria skyddsskor, menar HRF:s regionala skyddsombud. Foto: Colourbox

Förra året drev HRF:s regionala skyddsombud två ärenden där de krävde halksäkra skyddsskor till anställda på två olika snabbmatsrestauranger.

Skyddsombuden menade att arbetsgivarna, en McDonald’s i Visby och en Maxrestaurang i södra Stockholm, var skyldiga att bekosta halksäkra skyddsskor åt personalen eftersom det finns risk att de annars halkar och skadar sig.

Arbetsgivarna ansåg att det räckte att de lät personalen låna skor, alternativt köpa till reducerat pris. Dessutom var golven halksäkrade, menade arbetsgivarna.

Arbetsmiljöverket inspekterade restaurangerna, och ställde sig sedan på arbetsgivarnas sida.

Förra sommaren överklagade skyddsombuden med hjälp av LO-TCO Rättsskydd till förvaltningsrätten – som nyligen meddelade att de avslår överklagan.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Kent Johansson, arbetsmiljöansvarig ombudsman på HRF, tycker att det är konstigt.

– Det finns flera saker i det här som vi blir konfunderade av. En sak är att Arbetsmiljöverket inte har inspekterat de här restaurangerna under rusningstid, när oljedimman är som värst. De inspekterade när det var lugnt och restaurangerna var städade och fina. En annan är att Arbetsmiljöverket gjorde en helt annan bedömning på ett hotell i Trelleborg, säger han.

HRF menar också att åtminstone en av arbetsgivarna ställer krav på att personalen ska bära skor med en viss typ av sula för att förhindra halkolyckor, vilket gör arbetsgivaren skyldig att bekosta dessa.

De regionala skyddsombuden har nu överklagat till nästa instans, kammarrätten.
– Vi för i princip samma argumentation som vi har gjort tidigare, men ska komplettera med ytterligare material, säger Kent Johansson.

Han hänvisar till ett fall som nyligen avgjordes där en Samhallanställd städare halkade under uppdrag på en Maxrestaurang. Detta ledde till att Samhall får böta 200 000 kronor, berättar Kent Johansson.
– Det är ju så klart väldigt intressant för vår sak.

Fakta: Arbetsskor och skyddsskor

Vilken typ av skor som ska bekostas av arbetsgivaren har varit föremål för förhandling mellan HRF och arbetsgivarorganisationen Visita. I Gröna riksavtalet mellan parterna i dag står att:

  • Om arbetet så påfordrar tillhandahåller arbetsgivaren lämplig skyddsutrustning i den omfattning som följer enligt lag och föreskrifter. Behovet av säker fotbeklädnad ska utredas av företagets skyddsorganisation eller om sådan saknas av de lokala parterna.
  • Föreskriver arbetsgivaren särskild klädsel tillhandahålles sådan av arbetsgivaren, som dessutom ansvarar för tvätt.
Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här