Ur temat Skyddsombud
Nyheter arbetsmiljö

Skyddsombud larmar om dålig arbetsmiljö på Ikea

De restauranganställda på Ikea i Helsingborg har för hög arbetsbelastning och många mår dåligt. Det menar huvudskyddsombudet som nu kräver att företaget tar tag i problemet.

Publicerad 18 oktober 2016
Rickard Philipsen, huvudskyddsombud på Ikea-varuhuset i Helsingborg.
Rickard Philipsen, huvudskyddsombud på Ikea-varuhuset i Helsingborg. Foto: Privat

Det finns problem på restaurangen på Ikea-varuhuset i Helsingborg. De anställda går hem utmattade och många har blivit sjukskrivna. Det säger Rickard Philipsen, varuhusets huvudskyddsombud, som nu har lämnat en så kallad 6:6a-anmälan till arbetsgivaren.
– Som jag bedömer det handlar det mycket om för hög arbetsbelastning. Man har för mycket att göra och för lite personal. Vi har i dag ett antal sjukskrivningar på avdelningen, för att man inte klarar av stressen psykiskt eller kroppsligt.

I sin anmälan kräver Rickard Philipsen att problem i arbetsmiljön ska åtgärdas snarast. Bland annat vill han att de anställdas hälsa utreds och att företagshälsovården ska kopplas in.
– Min bedömning är att hela avdelningen behöver ses över. Jag tror att man behöver ta in experthjälp som pratar med medarbetarna om hur de mår och varför de mår så.

I anmälan krävde Rickard Philipsen också att få tillgång till sjukstatistik för restaurangen. Det har han fått nu, och statistiken bekräftar hans misstankar.
– Kurvan fortsätter uppåt. Det blir en ond cirkel. Folk blir sjuka och man kan inte ersätta dem, de som blir kvar blir ännu mera pressade.

Så funkar en 6:6a-framställan

  • Skyddsombud som anser att det finns brister i arbetsmiljön har rätt att begära åtgärder från sin arbets­givare.
  • Ett sätt är att göra en framställan enligt kapitel 6, paragraf 6 i arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren måste svara på framställan innan utsatt tid.
  • Om hen inte inte gör det, eller om skyddsombudet inte är nöjd med svaret, kan skyddsombudet vända sig till Arbetsmiljöverket.

Jeanette Wessman, HR-chef på Ikea-varuhuset i Helsingborg skriver i ett mejl att företaget tycker att det är bra att problemen har anmälts.
– På Ikea är medarbetarna vår viktigaste resurs. Sjukskrivningar är alltid ett misslyckande, oavsett anledning. Därför ser vi positivt på anmälan då vi tror att det kan hjälpa oss att skapa en bättre arbetsmiljö i restaurangen.

En del åtgärder har redan vidtagits, berättar Jeanette Wessman. Bland annat har man anställt mer personal till restaurangen och omorganiserat så att de anställda oftare ska få träffa sin chef. Hälsan på avdelningen ska diskuteras oftare, säger han.
– Vi har intensifierat avstämningarna där vi går igenom sjukstatistik, rehabfall och rekryteringsbehov, skriver hon.

Huvudskyddsombud Rickard Philipsen ser positivt på arbetsgivarens svar, men säger att det fortfarande finns saker kvar som måste göras.
– All respons är positiv respons. Men nu gäller det att göra något åt problemet, så fort som möjligt. Jag är positiv och förväntansfull, men händer det ingenting kommer jag att driva det vidare. Människor betyder mycket och ingen ska behöva må dåligt av sitt jobb.

Ingår i temat: Skyddsombud 43 artiklar

Alla artiklar i temat (40 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här