Ur temat Skyddsombud
Nyheter arbetsmiljö

Skyddsombud larmar om dålig arbetsmiljö på Ikea

De restauranganställda på Ikea i Helsingborg har för hög arbetsbelastning och många mår dåligt. Det menar huvudskyddsombudet som nu kräver att företaget tar tag i problemet.

Publicerad 18 oktober 2016
Rickard Philipsen, huvudskyddsombud på Ikea-varuhuset i Helsingborg.
Rickard Philipsen, huvudskyddsombud på Ikea-varuhuset i Helsingborg. Foto: Privat

Det finns problem på restaurangen på Ikea-varuhuset i Helsingborg. De anställda går hem utmattade och många har blivit sjukskrivna. Det säger Rickard Philipsen, varuhusets huvudskyddsombud, som nu har lämnat en så kallad 6:6a-anmälan till arbetsgivaren.
– Som jag bedömer det handlar det mycket om för hög arbetsbelastning. Man har för mycket att göra och för lite personal. Vi har i dag ett antal sjukskrivningar på avdelningen, för att man inte klarar av stressen psykiskt eller kroppsligt.

I sin anmälan kräver Rickard Philipsen att problem i arbetsmiljön ska åtgärdas snarast. Bland annat vill han att de anställdas hälsa utreds och att företagshälsovården ska kopplas in.
– Min bedömning är att hela avdelningen behöver ses över. Jag tror att man behöver ta in experthjälp som pratar med medarbetarna om hur de mår och varför de mår så.

I anmälan krävde Rickard Philipsen också att få tillgång till sjukstatistik för restaurangen. Det har han fått nu, och statistiken bekräftar hans misstankar.
– Kurvan fortsätter uppåt. Det blir en ond cirkel. Folk blir sjuka och man kan inte ersätta dem, de som blir kvar blir ännu mera pressade.

Så funkar en 6:6a-framställan

  • Skyddsombud som anser att det finns brister i arbetsmiljön har rätt att begära åtgärder från sin arbets­givare.
  • Ett sätt är att göra en framställan enligt kapitel 6, paragraf 6 i arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren måste svara på framställan innan utsatt tid.
  • Om hen inte inte gör det, eller om skyddsombudet inte är nöjd med svaret, kan skyddsombudet vända sig till Arbetsmiljöverket.

Jeanette Wessman, HR-chef på Ikea-varuhuset i Helsingborg skriver i ett mejl att företaget tycker att det är bra att problemen har anmälts.
– På Ikea är medarbetarna vår viktigaste resurs. Sjukskrivningar är alltid ett misslyckande, oavsett anledning. Därför ser vi positivt på anmälan då vi tror att det kan hjälpa oss att skapa en bättre arbetsmiljö i restaurangen.

En del åtgärder har redan vidtagits, berättar Jeanette Wessman. Bland annat har man anställt mer personal till restaurangen och omorganiserat så att de anställda oftare ska få träffa sin chef. Hälsan på avdelningen ska diskuteras oftare, säger han.
– Vi har intensifierat avstämningarna där vi går igenom sjukstatistik, rehabfall och rekryteringsbehov, skriver hon.

Huvudskyddsombud Rickard Philipsen ser positivt på arbetsgivarens svar, men säger att det fortfarande finns saker kvar som måste göras.
– All respons är positiv respons. Men nu gäller det att göra något åt problemet, så fort som möjligt. Jag är positiv och förväntansfull, men händer det ingenting kommer jag att driva det vidare. Människor betyder mycket och ingen ska behöva må dåligt av sitt jobb.

Ingår i temat: Skyddsombud 16 artiklar

Alla artiklar i temat (13 till)
Nyheter diskriminering

Städerska DO-anmäler hotell

En städerska på ett Göteborgshotell fick inte sin tidsbegränsade anställning förlängd. För att hon föddes som man, menar städerskan som nu anmält hotellet till DO.

Publicerad 22 januari 2019 Kommentera
Städerska DO-anmäler hotell
Den transsexuella städerskan menar att skälet till att hon fick sluta var att kollegorna var obekväma med att hon använde kvinnornas omklädningsrum. Foto: Colourbox/Ruslan Galiullin

Det var i december som kvinnan, som tidigare genomgått en könskorrigering, fick besked av sin chef om att hennes anställning som städerska på hotellet skulle upphöra. Enligt anmälan förklarade chefen det med att andra kvinnliga anställda var obekväma med att hon använde kvinnornas omklädningsrum.

Detta förnekar dock arbetsgivaren. I sitt svar till Diskrimineringsombudsmannen skriver hotelldirektören att städerskan hade en visstidsanställning som helt enkelt löpte ut. Att den inte förlängdes berodde på att beläggningen hade minskat och inte på hennes könstillhörighet, skriver han.
”Vi informerades om könskorrigeringen vid anställningen och detta har på intet sätt påverkat vårt förhållningssätt till anmälaren.”

DO ska nu besluta huruvida man ska gå vidare med ärendet.

Nyheter LÖN

Löneklyftorna ökar

Tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas de senaste tre åren. Mest har lärare och socialsekreterare fått, visar LO:s nya lönerapport.

Publicerad 21 januari 2019 Kommentera
Löneklyftorna ökar
Grundskollärare tillhör dem som fått störst löneökning de senaste åren. Foto: Mostphotos

I början av arbetslivet tjänar arbetare och tjänstemän ungefär lika mycket. Faktum är att det skiljer 200 kronor till arbetarnas fördel. Men tjänstemännen drar snabbt ifrån. I 30-årsåldern tjänar tjänstemän i snitt 7 000 kronor mer än arbetare. Det framgår av LO:s Lönerapport 2018, som bygger på siffror från SCB.

Medellönen för arbetare 2017 var 26 500 kronor. För tjänstemän låg medellönen på 39 300 kronor, en skillnad på 48 procent.

Även mellan kvinnor och män skiljer sig lönerna åt. I snitt tjänar män 14 procent mer än kvinnor. Bland tjänstemän är skillnaden större, 21 procent, bland arbetare 13 procent.

Månadslöner genomsnitt 2017:

  • Tillverkningsindustri
    Tjänstemän: 44 100
    Arbetare: 28 100
  • Gruvor och mineral  
    Tjänstemän: 43 500
    Arbetare: 32 300
  • Fastighetsbolag
    Tjänstemän: 44 200
    Arbetare: 27 600
  • Detaljhandel
    Tjänstemän: 36 700
    Arbetare: 25 700
  • Hotell och restaurang  
    Tjänstemän: 31 000
    Arbetare: 23 800
Nyheter förhandling

Missnöjda HRF:are fick 340 000

Under förra året fick sex medlemmar sammanlagt drygt 340 000 kronor som ersättning för misstag som HRF har gjort. – Det är inte så konstigt att det blir fel ibland, säger avtalssekreterare Per Persson.

Publicerad 16 januari 2019 Kommentera
Missnöjda HRF:are fick 340 000
Missade tidsfrister, till exempel när det gäller att ogiltigförklara en uppsägning, ligger bakom många av HRF:medlemmarnas ansökningar om rättsförlust. Foto: Tero Vesalainen/Istockphoto
Per Persson, avtalssekreterare HRF.

Medlemmar som är missnöjda med hur Hotell- och restaurangfacket skött deras ärenden kan ansöka om rättsförlust. Förbundsstyrelsen tar sedan beslut om de ska få ersättning eller inte. Förra året beviljade styrelsen sex medlemmar sammanlagt drygt 343 000 kronor i ersättning.
– Det kan handla om att vi har missat hålltider, till exempel för att ogiltigförklara en uppsägning. Man kanske har försökt lösa det muntligen utan att formalisera det på rätt sätt, säger HRF:s avtalssekreterare Per Persson.

Fjolårets ersatta rättsförluster är de högsta inom förbundet på många år, både till antal och till genomsnittlig ersättning. Per Persson menar dock att siffrorna inte är anmärkningsvärda, sett till det stora antal förhandlingar som HRF:s ombudsmän genomför varje år.
– Det ska sättas i relation till att vi har 5 000 formella förhandlingar varje år. Det är inte så konstigt att det inträffar misstag.

Så här ansöker du om rättsförlust:

Den som anser att HRF har gjort fel i ett ärende ska först kontakta sin lokalavdelning. Frågan utreds och lämnas till förbundsstyrelsen som sedan fattar beslut.

Det är inte heller alla medlemmar som har fog för sina krav, säger Per Persson.
– Det kan vara så att vi ser när vi utreder ärendet att vi har gjort rätt, även om medlemmen är missnöjd.

För att undvika sådana situationer är det viktigt att ombudsmännen har bra kommunikation med medlemmarna de företräder, säger Per Persson. Men det är också viktigt att medlemmarna själva håller koll på sitt ärende.
– Det är vår skyldighet att berätta vad som gäller, och det är medlemmens skyldighet att reagera om något verkar konstigt.

Ingår i temat: Skyddsombud 16 artiklar

Alla artiklar i temat (13 till)
Fråga om jobbet.
153
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här