Ur temat Skyddsombud
Nyheter ARBETSMILJÖ

Anna Hjortheden vann Årets skyddsombud

Anna Hjortheden på restaurang Sturehof är utsedd till Årets skyddsombud 2019. Bakom utmärkelsen står LO-distriktet i Stockholms län.

Publicerad 29 november 2019
Anna Hjortheden vann Årets skyddsombud
Anna Hjortheden, huvudskyddsombud, klubbordförande och servitris. Foto: Elis Hoffman

Grattis, vad betyder det att utses till Årets skyddsombud?
– Tack! Jag blir väldigt glad. Sedan tänker jag att ett sådant här pris får man inte ensam. Jag kunde inte ha fått det om jag inte haft vår klubb bakom mig, utan den hade det känts ensamt. Det är också roligt att Hotell- och restaurang som är ett relativt litet förbund uppmärksammas, att vi också jobbar hårt där ute.

Varför har du fått priset?
– Det är inte en specifik händelse, utan hela arbetsmiljöarbetet på Sturehof. Ibland känner man att vi har väl inte gjort så mycket, sedan när vi ska skriva årsberättelse och tittar i protokollen ser man att oj, vad mycket det var.

Har du några frågor som du tycker är extra viktiga?
– Det kan jag inte säga. Allt från halkremsor som saknas i trappan till dåligt ledarskap är viktigt. Jag tar tag i allt på samma sätt, på en gång, nu! Och ändå kan jag tycka att det tar lång tid. Men det är mycket som har blivit bättre de senaste åren.

Kan du berätta om några förbättringar?
– De kommer och halkbehandlar golven i köket två gånger om året. Ljudmiljön har blivit bättre. Vi gick med decibelmätare för ljudnivån störde både oss och gästerna. Sedan bestämdes det att det skulle bli nytt tak i matsalen, men de hade glömt baren där det var värst så det fick jag påpeka. Mycket i skyddsombudsarbetet handlar om att man är med och bevakar att arbetsgivaren inte missar något. Efteråt trodde vi att det inte var fullt i matsalen, för vi var inte så stressade. Men det var ljudnivån som hade gått ner.

Den psykosociala arbetsmiljön har också blivit bättre, till exempel när det gäller hur vi hanterar sexuella trakasserier. Nu vet vi konkret vad det betyder att ha nolltolerans. När en gäst tog en nisse på rumpan gick hon till hovmästaren som kunde säga till gästen att det var dags att gå hem.

Om priset

Priset går till en person eller grupp som målmedvetet har skapat en bra arbetsmiljö på en LO-arbetsplats i Stockholms län. Det ska ha skett en påtaglig förbättring av arbetsmiljön.

Har du några tips till skyddsombud som är nya i rollen?
– Kanske att man ska gå in med ett bra tonläge för att få arbetsgivaren att förstå att vi gör det här tillsammans och att det är win-win. Vi får en arbetsplats som vi vill stanna på och arbetsgivaren slipper att rekrytera nya. Har man en god ton och försöker få med arbetsgivaren på tåget går det bättre. Sedan finns det förstås arbetsgivare som inte vill hoppa på det där tåget. Då får man ta till andra åtgärder, kontakta Arbetsmiljöverket till exempel.

Ett annat tips är att inse att en del saker kan och ska ordnas på en gång, andra behöver ta tid. Har man en vaktmästare kan halkremsorna komma upp samma dag. Handlar det om attityder och ledarskap kan det ta längre tid.

Ingår i temat: Skyddsombud 27 artiklar

Alla artiklar i temat (24 till)
Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 7 juli 2020 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Foto: Istockphoto
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetstillstånd

Riskerar utvisning på grund av corona

En grupp som drabbats extra hårt av coronapandemin är arbetskraftsinvandrarna. Hotellstädaren Tseegii Byambadorj är en av alla som nu riskerar utvisning – och vårdnaden om sina barn.

Publicerad 6 juli 2020 Kommentera
Riskerar utvisning på grund av corona
Tseegii Byambadorj är en av hotell- och restaurangbranschens arbetskraftsinvandrare som nu riskerar utvisning. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I augusti skulle Tseegii Byambadorj från Mongoliet, som Hotellrevyn skrivit om tidigare, ansöka om permanent uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle hon ha varit fyra år hos samma arbetsgivare, och uppfyllde äntligen kraven. Men så kom corona. I mars stängde hotellet hon arbetade på, och nästan all personal varslades om uppsägning.
– Det var en chock. Jag hade inte väntat mig det, säger Tseegii.

För att få stanna i Sverige måste hon hitta ett nytt jobb. Och det snabbt. I början var Tseegii hoppfull. Hon har arbetslivserfarenhet inom flera olika områden, goda vitsord och pratar flera språk flytande. Men hittills har hon kammat noll.
– Jag har sökt över 200 jobb. Men det har inte blivit något. Jag börjar bli väldigt stressad, säger Tseegii.

Det hjälper inte att Migrationsverkets krav på det nya jobbet är många. Det måste vara utannonserat på Arbetsförmedlingen, tillsvidare och tillräckligt hög sysselsättningsgrad. Och även när detta är uppfyllt faller det ofta på att arbetsgivarna tycker att systemet med anställningserbjudande verkar krångligt, säger Tseegii.
– Jag har varit på många anställningsintervjuer som har gått bra. Men när arbetsgivarna förstår att de måste fylla i en blankett om anställningserbjudande så blir det nej. De tycker att det är krångligt, säger Tseegii.

Hon är långt ifrån ensam om sin situation. De senaste åren har Tseegii varit fackligt engagerad, både på sin arbetsplats och i sin HRF-avdelning. Genom sina uppdrag har hon fått kontakt med en stor mängd arbetskraftsinvandrare.
– Det är jättemånga som har blivit av med jobbet. De ringer mig och frågar mig vad de ska göra. Jag försöker hjälpa, men det är svårt att koncentrera sig på att ge rådgivning till andra när jag har samma problem själv.

Tseegii Byambadorj med dottern Anujin. Foto: Elis Hoffman

Tseegii tycker att Migrationsverket borde få möjlighet att ta större hänsyn i en extraordinär situation som denna.
– Det är så många som drabbas. Och bakom dem finns ofta barn och familj, som också drabbas.

Så är det för henne och hennes två barn. Den yngsta, dottern Anujin, är född i Sverige. Men eftersom Tseegii inte har svenskt medborgarskap, så har barnen inte heller det. För att inte återigen behöva slita upp dem ur sitt sammanhang, överväger hon att skriva över vårdnaden på deras pappa.
– Om det är sista utvägen så gör jag det. Barnen vet inget om situationen, de vet bara att jag söker nytt jobb.

Tseegii har nu fått kontakt med en jobbcoach via Trygghetsfonden TSL som ska försöka hjälpa henne. Men Tseegii har tappat hoppet.
– Jag tror inte att det kommer att bli något jobb. Det känns inte så.

Ingår i temat: Skyddsombud 27 artiklar

Alla artiklar i temat (24 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Uppsägningar

Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld

Nu har HRF inlett förhandlingar om uppsägningar på Astrid Lindgrens värld, som tvingades stänga i förra veckan. Mer än 300 säsongsanställningar har redan avslutats.

Publicerad 3 juli 2020 Kommentera
Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld
Bullerbyn i Astrid Lindgrens värld kommer att gapa tom i sommar. Foto: Mostphotos

I går, torsdag, hade HRF:s ombudsman Ola Löfqvist sin inledande förhandling med Astrid Lindgrens värld.

– Det absoluta flertalet, 321 på vårt avtalsområde, är visstidsanställda vars anställningar är avslutade med två veckors uppsägningstid. Det är även mellan fem och tio tillsvidareanställda, men där är vi inte färdigförhandlade än.

Beskedet att parken skulle tvingas stänga kom som en chock. Tidigare hade man fått veta att det skulle gå att hålla öppet med de åtgärder man planerat. Till exempel skulle man ha två parallella teaterföreställningar med 50 personer vardera i publiken. Efter att parken varit öppen i några dagar meddelade polisen dock att upplägget stred mot ordningslagens bestämmelser om max 50 personer vid offentliga sammankomster.

Ola Löfqvist. Foto: Jann Lipka/HRF

– Helt ärligt förstår jag det inte. Det är flera hundra meter mellan platserna där man har föreställningarna, säger Ola Löfqvist.

Merparten av de drabbade är unga sommarjobbare.

– Det är väldigt tråkigt för dem som har tänkt sig att tjäna en slant i sommar. Först fick de beskedet att man sköt upp starten, och sedan när man väl har börjat får man bara ett tack och hej efter ett par dagar, säger Ola Löfqvist.

Det är inte bara anställda på Astrid Lindgrens värld som drabbas. I går hade Ola Löfqvist förhandling om uppsägning på två andra arbetsplatser i området.

– Astrid Lindgrens värld är ju den stora magneten, så det här ger ringar på vattnet. Jag vågar inte gissa hur många säsongsjobb som är i fara.

Ingår i temat: Coronakrisen 68 artiklar

Alla artiklar i temat (65 till)
Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här