Ur temat Skyddsombud
Nyheter ARBETSMILJÖ

Anna Hjortheden vann Årets skyddsombud

Anna Hjortheden på restaurang Sturehof är utsedd till Årets skyddsombud 2019. Bakom utmärkelsen står LO-distriktet i Stockholms län.

Publicerad 29 november 2019
Anna Hjortheden vann Årets skyddsombud
Anna Hjortheden, huvudskyddsombud, klubbordförande och servitris. Foto: Elis Hoffman

Grattis, vad betyder det att utses till Årets skyddsombud?
– Tack! Jag blir väldigt glad. Sedan tänker jag att ett sådant här pris får man inte ensam. Jag kunde inte ha fått det om jag inte haft vår klubb bakom mig, utan den hade det känts ensamt. Det är också roligt att Hotell- och restaurang som är ett relativt litet förbund uppmärksammas, att vi också jobbar hårt där ute.

Varför har du fått priset?
– Det är inte en specifik händelse, utan hela arbetsmiljöarbetet på Sturehof. Ibland känner man att vi har väl inte gjort så mycket, sedan när vi ska skriva årsberättelse och tittar i protokollen ser man att oj, vad mycket det var.

Har du några frågor som du tycker är extra viktiga?
– Det kan jag inte säga. Allt från halkremsor som saknas i trappan till dåligt ledarskap är viktigt. Jag tar tag i allt på samma sätt, på en gång, nu! Och ändå kan jag tycka att det tar lång tid. Men det är mycket som har blivit bättre de senaste åren.

Kan du berätta om några förbättringar?
– De kommer och halkbehandlar golven i köket två gånger om året. Ljudmiljön har blivit bättre. Vi gick med decibelmätare för ljudnivån störde både oss och gästerna. Sedan bestämdes det att det skulle bli nytt tak i matsalen, men de hade glömt baren där det var värst så det fick jag påpeka. Mycket i skyddsombudsarbetet handlar om att man är med och bevakar att arbetsgivaren inte missar något. Efteråt trodde vi att det inte var fullt i matsalen, för vi var inte så stressade. Men det var ljudnivån som hade gått ner.

Den psykosociala arbetsmiljön har också blivit bättre, till exempel när det gäller hur vi hanterar sexuella trakasserier. Nu vet vi konkret vad det betyder att ha nolltolerans. När en gäst tog en nisse på rumpan gick hon till hovmästaren som kunde säga till gästen att det var dags att gå hem.

Om priset

Priset går till en person eller grupp som målmedvetet har skapat en bra arbetsmiljö på en LO-arbetsplats i Stockholms län. Det ska ha skett en påtaglig förbättring av arbetsmiljön.

Har du några tips till skyddsombud som är nya i rollen?
– Kanske att man ska gå in med ett bra tonläge för att få arbetsgivaren att förstå att vi gör det här tillsammans och att det är win-win. Vi får en arbetsplats som vi vill stanna på och arbetsgivaren slipper att rekrytera nya. Har man en god ton och försöker få med arbetsgivaren på tåget går det bättre. Sedan finns det förstås arbetsgivare som inte vill hoppa på det där tåget. Då får man ta till andra åtgärder, kontakta Arbetsmiljöverket till exempel.

Ett annat tips är att inse att en del saker kan och ska ordnas på en gång, andra behöver ta tid. Har man en vaktmästare kan halkremsorna komma upp samma dag. Handlar det om attityder och ledarskap kan det ta längre tid.

Ingår i temat: Skyddsombud 27 artiklar

Alla artiklar i temat (24 till)
Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ingår i temat: Skyddsombud 27 artiklar

Alla artiklar i temat (24 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här