Ur temat Skyddsombud
Nyheter återbesök

Från utvisningshotad till fackligt aktiv

Publicerad 11 september 2017
Från utvisningshotad till fackligt aktiv
Jerome Tanka Tarji, städare på Scandic City Malmö. Foto: David Bergström

Det var sommaren 2015 som hotellstädaren Jerome Tanka Tarji var nära att förlora allt och bli utvisad. Men med Hotell- och restaurangfackets hjälp fick han rätt att stanna i Sverige och jobba i två år till. Nu väntar han på besked från Migrationsverket igen. Den här gången om ett permanent uppehållstillstånd.

Sedan Hotellrevyn senast skrev om Jerome har också hans fru och son kommit hit.
– Det är det största som hänt. Vi hade inte träffats på väldigt länge. Min son har hunnit bli tolv år nu. Och så har vi fått ett barn till, en pojke på åtta månader. Jag är jätteglad att jag har min familj här och att det har gått bra, säger Jerome.

Han arbetar fortfarande som städare på Scandic Malmö City. Det har han gjort sedan 2010. De första åren som bemanningsanställd men sedan 2013 direkt anställd av hotellet.
Men året efter fick Jerome nobben när han ansökte om förlängt arbetstillstånd. Migrationsverket ansåg att han hade fått en ny anställning, och att den nya tjänsten skulle ha annonserats hos Arbetsförmedlingen.
Trots att jobbet var samma som tidigare skulle Jerome inte längre ha rätt att arbeta i Sverige. Det blev många oroliga månader, men Jerome fick hjälp av HRF att överklaga. Till slut kom beskedet att han skulle få stanna.

Jag är så glad över den hjälp jag fick

Numera är han själv fackligt engagerad och har uppdrag som skyddsombud.
– Jag är så glad över den hjälp jag fick och jag kan aldrig lämna facket! Som skyddsombud har jag fått gå utbildning och mina arbetskamrater brukar komma med frågor. Flera har blivit medlemmar.

Detta har hänt

  • 2006 Kommer från Kamerun till Sverige, studerar på Malmö högskola.
  • 2010 Får jobb som hotellstädare på ett bemanningsbolag och städar på Scandic Malmö City.
  • 2013 Scandic Malmö City tar tillbaka städningen i egen regi och anställer Jerome som hotellstädare.
  • 2015 Migrationsverket beslutar att Jerome ska utvisas på grund av att hans tjänst inte har annonserats ut. Beslutet överklagas med hjälp av HRF och Jerome får nytt arbetstillstånd.
  • 2016 Jeromes fru och son kommer till Sverige. Jeromes andra barn föds.
  • 2017 Jerome får ansöka om permanent uppehållstillstånd. Nu väntar han på besked.

Hittills har Jerome haft tidsbegränsat arbetstillstånd, men nu har han arbetat tillräckligt länge i Sverige och har kunnat ansöka om permanent uppehållstillstånd. Han vet inte när beskedet kommer. Fram till dess kan han inte byta jobb, även om han tycker att det kanske skulle vara roligt att göra något annat.
– Jag är mycket intresserad av teknik och har provat på att lära mig lite av vaktmästarjobbet här på hotellet, det är bra. Jag skulle gärna vilja ha ett sådant jobb. Och så har jag tagit taxikörkort. Vi får se vad blir sedan, nu städar jag och jobbar 100 procent.

Jerome är ensam försörjare av familjen, eftersom hans fru inte har rätt till föräldrapenning i Sverige. Det är tufft, men det går, säger han. När vi pratas vid har han just påbörjat några veckors semester.
– Vi kan inte resa någonstans, men det är skönt att ha ledigt. Malmö är fint på sommaren och det är bra att bara få vara med familjen.

Ingår i temat: Skyddsombud 24 artiklar

Alla artiklar i temat (21 till)
Nyheter KONKURS

Fler restauranger i konkurs

Antalet konkurser inom hotell- och restaurangbranschen ökade under 2019. Det visar Upplysningscentralens analys. Oseriösa bolag står fortfarande för en stor andel.

Publicerad 23 januari 2020 Kommentera
Fler restauranger i konkurs
Restauranger tappar i omsättning. Foto: Colourbox

Under 2019 gick 505 restauranger i konkurs, en ökning med sex procent jämfört med året innan. Ungefär 700 personer förlorade sina jobb i samband med detta.

Enligt Konjunkturinstitutet sjunker allmänhetens förtroende för Sveriges ekonomi. Det kan leda till att konsumtionen minskar, med fler konkurser som följd. Detta påverkar enligt Upplysningscentralen, UC, särskilt restaurangbranschen.

UC räknar med att tre procent av alla restaurang- och hotellbolag kommer att hamna på obestånd under 2020.
– Mindre och nystartade restauranger har länge haft det besvärligt med finansieringen. När banker inte lånar ut till dem söker de finansiering på annat håll, från nära och kära eller leverantörer, säger Richard Damberg på UC.

Minst vart fjärde av alla konkursade bolag i olika branscher bedöms vara oseriösa. Det finns tecken på att de lurar staten eller andra intressenter på pengar. Bilden bekräftas av de konkursförvaltare som UC talat med.

Totalt sett var det lika många företag som gick i konkurs förra året som 2018 och 2017.

Ingår i temat: Skyddsombud 24 artiklar

Alla artiklar i temat (21 till)
Nyheter missförhållanden

”Inget lokalt problem vid Möllan”

Efter avslöjanden om slavarbete och utnyttjande på krogar runt Möllevången i Malmö agerar nu HRF i Skåne. Men problemet är inte specifikt för just det området, säger Johan Svensson, chef för avdelningen.

Publicerad 17 januari 2020 Kommentera
”Inget lokalt problem vid Möllan”
Att anställda utnyttjas i restaurangbranschen är ett problem i hela landet, inte bara vid Möllan i Malmö, säger Johan Svensson på HRF i Skåne. Foto: Mostphotos
Johan Svensson. Foto: HRF

Det var tidningen Kvällsposten som först avslöjade att anställda arbetade under slavliknande förhållanden på krogar vid Möllevången i Malmö. I artiklar vittnar anställda om att de tvingats arbeta för småpengar, att en del har tvingats sova i lokalerna och att de som klagat hotats till tystnad. Enligt Kvällsposten har flera av de utpekade krogarna kollektivavtal Hotell- och restaurangfacket. Nu ska förbundets avdelning Syd utreda frågan.
– Vi vet ju inte mer än vad som står i de här artiklarna. Vi ska försöka reda ut vilka restauranger det handlar om och försöka identifiera om vi har medlemmar på de här arbetsplatserna, säger Johan Svensson, chef för avdelningen.

Planen är att kontakta eventuella medlemmar för att höra hur deras arbetssituation ser ut, säger han.
– Och utifrån medlemmarnas uppgifter kan vi komma att vidta åtgärder.

Johan Svensson vill dock poängtera att han inte tror att problemet med anställda som utnyttjas är utmärkande för just Möllevången, eller för den delen Malmö.
– Det här är inte ett lokalt problem, men det är lätt att framställa det så. Att människor som kommer hit med arbetstillstånd utnyttjas är inte ovanligt i den här branschen.

Nyligen dömdes en krögare i Norrköping för det nya brottet människoexploatering, efter att ha tvingat ett par från Bangladesh att arbeta utan lön.

Ingår i temat: Skyddsombud 24 artiklar

Alla artiklar i temat (21 till)
Nyheter forskning

Han forskar om specialkostens effekter

Gästernas ökade krav på specialkost skapar stora problem. Det visar den studie som Richard Tellström, docent i måltidskunskap, arbetar med. Målet är att hjälpa företagen att hantera problemet.

Publicerad 16 januari 2020 Kommentera
Han forskar om specialkostens effekter
Gästernas önskemål om specialkost gör arbetet tungrott för framför allt konferensanläggningar, menar Richard Tellström. Foto: Joaquin Corbalan/Colourbox
Richard Tellström. Foto: Thomas Szendrö

Glutenfritt, laktosfritt, lchf, veganskt, paleo. Andelen gäster med olika dieter och kosthållningar har ökat kraftigt de senaste åren. Det gör arbetet tungrott för branschens företag. Det säger Richard Tellström, docent i måltidskunskap vid Stockholms universitet.
– Det är svårt för företagen att leverera det man har tänkt sig, det tar längre tid och blir mer arbetskrävande. Om man inte sköter det här rätt så kan det bli ett hot mot företagets fortlevnad.

Richard Tellström arbetar just nu med en kartläggning av hur kravet på specialkost påverkar framför allt konferensanläggningar. Uppdraget kommer från BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, där HRF är en av parterna. Tanken är att studien ska leda till ett förslag på vägledning åt branschens företag när det gäller specialkost.
– Det är tydligt att det hastar, det är bråttom. Problemet är ekonomiskt, personalmässigt och arbetsmässigt, säger Richard Tellström.

Det är framför allt den ideologiska specialkosten som ökar, berättar Richard Tellström. Hit hör egentligen alla kostavvikelser som inte är kopplade till medicinska tillstånd. Det kan handla om allt från vegetarianer och veganer till gäster som väljer bort till exempel mejeriprodukter eller kolhydrater.

Ökningen gäller hela restaurangbranschen, men studien har valt att fokusera på konferensanläggningar eftersom problemen är extra stora där, berättar Richard Tellström.
– Det handlar ofta om stora grupper där det bygger på att alla äter samma mat. Det finns ofta mindre personalstyrka än på à la carte-restauranger, så det märks mer när en person måste arbeta med specialkost. Dessutom är priset för konferensmat ofta lägre.

Problemen uppstår framför allt när önskemål om specialkost dyker upp sent, kanske till och med i serveringstillfället. Därför är det angeläget att få gästerna att meddela sådana önskemål så tidigt som möjligt, säger Richard Tellström och berättar om en konferensanläggning i Stockholm som börjat ta extra betalt för specialkost som meddelas sent.
– Det handlar inte om att ta betalt utan att få möjlighet att planera, säger han.

Ett annat problem är ekonomin. När anläggningarna lämnar offert på en konferens är det oftast en klumpsumma, utan att eventuella kostavvikelser är kända.
– Då kan hela vinsten som anläggningen planerar att göra gå förlorad, säger Richard Tellström.

Han räknar med att ha sitt förslag till policy klart senast i april. Richard Tellström vill dock poängtera att policyn måste vara utformad så att branschen fortfarande klarar sitt viktigaste uppdrag: att ge bra service till gästerna.
– Det är ju ingen ungdomsvårdsanstalt det här. Gästernas trivsel är oerhört viktig, branschens kärnvärden får inte riskeras.

Fråga om jobbet.
87
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här