Ur temat Skyddsombud
Nyheter arbetsmiljö

Skyddsombud larmar om problem på spahotell

Hälsofarlig personalmat och skyddsombud som hindras i sitt uppdrag. Kritiken är hård mot arbetsmiljön på Steam Hotel i Västerås. Nu är Arbetsmiljöverket inkopplat.

Publicerad 1 april 2019
Alejandro Quezada.

I mitten av mars gjorde skyddsombudet på Steam Hotel i Västerås en så kallad 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket och arbetsgivaren. Där beskrivs en lång rad problem, som personal som blivit matförgiftad eller fått allergiska reaktioner av personalmaten, och en ledning som inte tar problemet på allvar.

I slutet av mars kom ytterligare en anmälan mot hotellet. Denna gång från det regionala skyddsombudet Alejandro Quezada, som även är ombudsman på HRF. Han menar att arbetsgivaren hindrar skyddsombudet att fullfölja sitt uppdrag.
– Det framgår allt tydligare att arbetsgivaren inte gör det möjligt för skyddsombudet att göra sitt uppdrag. Vi anser att Arbetsmiljöverket behöver ta del av omständigheterna och ta ställning till detta när arbetsgivaren inte själva ändrar sitt sätt, säger han.

Fakta: Så funkar en 6:6a

Skyddsombud har rätt att begära att arbetsgivaren åtgärdar brister i arbetsmiljön. Ett sätt är att göra en framställan enligt kapitel 6, paragraf 6 i arbetsmiljölagen. Om arbetsgivaren inte svarar inom utsatt tid, eller om skyddsombudet inte är nöjd med svaret, kan hen vända sig till Arbetsmiljöverket.

I anmälan beskriver han flera situationer. Till exempel lämnades skyddsombudet utanför diskussioner om en stor ombyggnation, och arbetsgivaren ska med kort varsel meddelat att man inte tänker stå för boendet för skyddsombudets deltagande på BAM-utbildning.
– Sedan skyddsombudet utsågs har man också ifrågasatt hennes person och hennes vilja att jobba kvar på arbetsplatsen, säger Alejandro Quezada.

Hotellrevyn har sökt företrädare för ledningen på Steam Hotel, hittills utan framgång.
– Vi hanterar saker och gör det fortlöpande, men om det är så att det upplevs som att vi inte gjort det så är det beklagligt, säger hotellets vd Felix Fuchs till radiokanalen P4 Västmanland.

Vad gäller problemet med personalmaten har Steam Hotel nu tagit fram en åtgärdsplan. Den innehåller bland annat nya rutiner för varm- och kylhållning, allergikost och utredning av eventuella matförgiftningar.

Ingår i temat: Skyddsombud 43 artiklar

Alla artiklar i temat (40 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här