Nyheter arbetsmiljö

Annica fixade skor åt kollegorna

Frågan om vem som ska stå för halksäkra skor för branschens anställda är en stridsfråga mellan arbetsgivare och fack. Skyddsombudet Annica Sjögren i Trelleborg fixade skor åt sina kollegor, och ett viktigt klargörande från Arbetsmiljöverket.

Publicerad 12 september 2019
Annica fixade skor åt kollegorna
Skyddsombudet Annica Sjögren jobbar som kock, receptionist och servitris på Clarion Collection Hotel Magasinet i Trelleborg. Tack vare henne får alla som arbetar i köket nu halksäkra skor. Foto: Therése A. Svensson
arbetsskor
Arbetsmiljöverket konstaterar att halksäkra skor behövs i köket. Foto: Therése A. Svensson

Vilka anställda kan kräva att få skyddsskor bekostade av arbetsgivaren? Det är en fråga som lett till diskussioner mellan fack och arbetsgivare under lång tid. Men nu har Arbetsmiljöverket kommit med ett viktigt beslut i frågan. Och det tack vare Annica Sjögren, skyddsombud och bland annat kock på Clarion Collection Hotel Magasinet i Trelleborg.
– Jag ville framför allt hjälpa mina medlemmar, men det känns bra om detta också kan hjälpa andra, säger hon.

Som kock fick Annica halksäkra skor av sin arbetsgivare. Men hennes kollegor som inte är kockar, men som ändå arbetar i köket, fick nöja sig med slippriga galoscher. Det fick Annica att reagera.
– På vårt hotell arbetar vi på flera avdelningar. Det är en liten arbetsplats och vi ska hjälpas åt på alla plan. Det betyder att alla halkar omkring i köket. Jag som kock fick arbetsskor, men inte frukostvärdinnan som står i köket och gör äggröra.

Fakta: Så säger Arbetsmiljöverket

I sitt beslut hänvisar Arbetsmiljöverket till 2§ i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter (1981:14) om skydd mot skada genom fall. Där står att: ”Arbete skall planeras, ordnas och bedrivas så att olycka genom fall förebyggs.” Verket hänvisar också till 4§ och 7§ i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:3) om användning av personlig skyddsutrustning. Där står bland annat att: ”Arbetsgivaren skall, utan kostnad för arbetstagaren, tillhandahålla den personliga skyddsutrustning som behövs för arbetet.” Slutligen hänvisar Arbetsmiljöverket till Arbetsmiljölagen, kap 2, 7 §, där det står att: ”Kan betryggande skydd mot ohälsa eller olycksfall icke nås på annat sätt, ska personlig skyddsutrustning användas. Denna ska tillhandahållas genom arbetsgivarens försorg.”

Först fick Annica inte gehör hos sin arbetsgivare. Tillsammans med en HRF-ombudsman skrev hon då en så kallad 6:6a-anmälan där hon krävde att all personal som utför arbetsuppgifter i kök eller disk ska få halksäkra skor. Men arbetsgivaren höll inte med. I sitt svar skriver ledningen att de anställda som inte har sin tjänst i köket kan använda galoscher, eller köpa arbetsskor fraktfritt till inköpspris.
– Det var inte det svar vi hoppades på. Så då gick vi till Arbetsmiljöverket, säger Annica.

I juli kom verket på besök och strax därefter kom deras beslut: arbetsgivaren ska tillhandahålla skyddsskor mot halka för alla som arbetar i kök och disk, utan kostnad för de anställda. Annars riskerar företaget 45 000 kronor i vite. Annica Sjögren är nöjd.
– Det känns jätteskönt att de gick på min linje.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Det tycker också Kent Johansson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket som handlägger förbundets arbetsmiljöfrågor.
– Det är ett jätteviktigt ställningstagande från Arbetsmiljöverkets sida. Detta är ett problem som vi har arbetat med i branschen i många år, säger han.

I Gröna riks-avtalet mellan HRF och arbetsgivarorganisationen Visita finns en skrivning om att ”arbetsgivaren ska tillhandahålla lämplig skyddsutrustning i den omfattning som följer enligt lag och föreskrifter. Behovet av säker fotbeklädnad ska utredas av företagets skyddsorganisation eller om sådan saknas av de lokala parterna.”

Men trots denna skrivelse är det många arbetsgivare som inte ser sig skyldiga att skaffa skyddsskor som motverkar halka till de anställda, säger Kent Johansson.
– Vi anser att Visita dribblar med formuleringen för att slippa ansvaret. Vi är oeniga om hur det ska tolkas. Men vi tänker gå vidare med frågan.

Nyheter VOVVAR PÅ KROGEN

Det här gäller för fyrbenta gäster

Att ta med hunden ut på restaurang är varken totalförbjudet eller en rättighet. Men inne i köket råder husdjursförbud, det slår lagstiftningen fast.

Publicerad 20 maj 2020 Kommentera
Det här gäller för fyrbenta gäster
Får lille Fido följa med in och fika? Foto: Istockphoto

1 Kund går före hund. Det är ingen rättighet att få fika ihop med lille Fido. Det är i slutändan företagets ägare som avgör om man får ha med sig djur och var djuret i så fall får vara. Med hänsyn till allergiska och hundrädda gäster är det många som säger nej.

2 Stanna! Hundar får inte följa med in om det finns risk för att livsmedel smutsas ned eller att någon smitta överförs. Den risken är kanske störst i butiker med frukt och annat på öppna hyllor, men skulle även kunna vara aktuellt på en servering med självplock.

3 Hundgöra. En gäst bör få ta med sig sin ledarhund, servicehund eller liknande in i en serveringslokal, enligt Livsmedelsverket. Undantaget är om det finns risk för att livsmedel smutsas ned.

Läs mer

Reglerna är EU:s gemensamma om livsmedelshygien, EG-förordningen 852/2004, kapitel ıx.

4 Hit! (men inte längre). Släpp inte in vofsingar i köket. Husdjur får inte vara i lokaler där livsmedel bereds eller hanteras. Det finns däremot inga regler för exempelvis matsalar, personalutrymmen eller liknande.

5 Får man klappa? Bäst att hälsa på avstånd om du har arbetskläder på dig. Undvik allt som riskerar att sprida eventuella bakterier till mat och dryck. Det gäller även indirekt spridning, det vill säga om arbetskläder, redskap eller liknande skulle få hundbacil­lusker på sig och sedan komma i kontakt med livsmedel.

6 Inte tigga! Vissa ställen har speciell hundmeny, andra erbjuder bara en vattenskål. Och vatten är ett säkert val. Det finns mycket som kan vara skadligt för en hunds hälsa, bland annat avokado, choklad, deg, nötter, russin och druvor. Det är självklart hundägarens ansvar att se till att vovven inte får i sig något farligt.

7 Andra djur då? Reglerna gäller för alla husdjur, men det är sällan kakaduor, katter och andra sällskapsdjur hänger med ut.

Nyheter KRIMINALITET

Kriminella köper in sig i branschen

Restaurangverksamhet har länge lockat kriminella som till exempel vill tvätta pengar. Nu ser fler chansen att ta sig in i branschen med onda avsikter.

Publicerad 19 maj 2020 Kommentera
Kriminella köper in sig i branschen
Många restauranger har svårt att få ekonomin att gå ihop på grund av coronakrisen. Det har öppnat upp för kriminella att ta sig in i branschen. Foto: Colourbox

Coronakrisen gör att många krögare har svårt att få ekonomin att gå ihop. Det har gett kriminella ökad möjlighet att köpa restaurangverksamheter.

– Jag kan säga att det har ökat, utan att gå in på detaljer. Och risken är stor att det kommer att bli fler, säger Carina Cutlip, enhetschef på Stockholms stads tillståndsenhet.

Hennes verksamhet samverkar med polisen för att öka kontrollen.
– Det finns en serie omständigheter som gör att vi har extra koll på det här, med tanke på det läge som är.

Flera av de tips man fått in har kommit från anställda.
– Det kan vara anställda som hör av sig till oss eller polisen och uppger att man har uppmanats att slå in fel i kassan eller liknande.

Carina Cutlip tror att många som jobbar i branschen har en känsla för när allt inte står rätt till.
– Sedan kan det vara att man befinner sig i en beroendesituation eller att man är rädd, som gör att man inte anmäler. Det går alltid att höra av sig till oss eller till polisen helt anonymt.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

”Det känns som det går åt rätt håll”

En har fått jaga timmar inom kommunen, en är korttidspermitterad och en bytte jobb mitt i röran. Och en fick behålla sitt arbetstillstånd och stanna i Sverige. Så har det gått för några av HRF:arna under coronakrisen.

Publicerad 18 maj 2020 Kommentera
”Det känns som det går åt rätt håll”
Bryan Conejeros Cabrera, Jenny Kallin Stillman, Katrin Y Euw, Bijendra Manandhar. Foto: Privat, Elis Hoffman, Anna-Lena Lundqvist.
Jenny Kallin Stillman. Foto: Privat

För hotell- och restaurangbranschens anställda har de senaste månaderna varit minst sagt turbulenta. För två månader sedan varslades kocken Jenny Kallin Stillman om uppsägning från sitt trygga jobb på Hotell Toppen i Storuman. Sedan uppsägningstiden tog slut har hon jagat timmar i kommunens olika kök.
– Jag har hankat mig fram som timvikarie. Det känns som att gå tillbaka i tiden, säger hon.

De var många som fick sluta. Hotellet har fortfarande öppet, men det är väldigt lite att göra, säger Jenny. Nyligen var hon tillbaka när arbetsgivaren ordande grillkväll för både gamla och nuvarande anställda.
– Först visste jag inte om jag skulle gå, men det var trevligt. Det känns väldigt tråkigt att det blev så här.

För ett par dagar sedan fick hon erbjudande om ett vikariat som köksansvarig, som hon tackade ja till.
– Det känns skönt, då har jag lite tid att hitta något annat. Jag hoppas att det löser sig.

Vi längtar efter att det ska bli bättreBijendra Manandhar, hotellstädare

Bijendra Manandhar. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Även för hotellstädaren Bijendra Manandhar på mässhotellet Gothia Towers i Göteborg var läget oklart för två månader sedan. Gästantalet sjönk snabbt i takt med att alla stora mässor ställdes in. Bijendra, som nyligen fått en tillsvidareanställning, var orolig för att förlora jobbet. Men så blev det inte.
– Jag jobbar fortfarande. De har varslat runt 200 personer, men jag är inte en av dem. Det känns skönt att ha en tjänst kvar.

I nuläget är Bijendra korttidspermitterad och jobbar bara 20 procent.
– Det finns lite att göra, men vi jobbar på och försöker att vara glada på jobbet. Vi är väldigt noga med städningen och alla detaljer.
Han hoppas nu att sommaren ska innebära att gästerna kommer tillbaka.
– Vi längtar efter att det ska bli bättre. Att det inte ska vara kaos i världen längre.

Jag har hört om många som får tillbaka sina timmarBryan Conejeros Cabrera, kock

Bryan Conejeros Cabrera. Foto: Privat

Det var i Stockholm som coronaviruset först slog till på allvar i mars. På restaurang Sturehof i centrala Stockholm märktes nedgången snabbt. Kocken Bryan Conejeros Cabrera berättade då om tomma bord och personal som inte hade något att göra. Nu tycker han att läget är ett annat.
– Det är lite mer folk ute, folk rör sig mer och mer. Man orkar inte vara hemma längre, och smittotalet har sjunkit så att man vågar sig ut.

Bryan säger att hans vänner och bekanta i branschen börjar få arbeta mer igen.
– Jag har hört om många som får tillbaka sina timmar eller sina jobb. Jag har hört om arbetsgivare som varslade om uppsägning i stället för att korttidspermittera, och som ångrar sig nu. Det känns som att det går åt rätt håll.
Själv jobbar Bryan inte kvar på Sturehof. Mitt i krisen fick han nytt jobb som souschef på en annan restaurang. När pandemin bröt ut hade han precis tackat ja till erbjudandet.
– Så jag var lite skraj för att det inte skulle bli av, men det var ingen fara. Det känns jättekul.

Det är enorm lättnadKatryn Y Euw, kock

Katrin Y Euw. Foto: Elis Hoffman

En grupp som drabbats extra hårt av coronakrisen är hotell- och restauranganställda med arbetstillstånd från Migrationsverket. För två månader sedan pratade Hotellrevyn med paret Katrin Y Euw och Imadesuryasa från Indonesien. De hade precis sagts upp från sina jobb som kockar på Hotel Clarion Sign i Stockholm, och hade tre månader på sig att hitta nya anställningar för att inte riskera utvisning. Nu har det löst sig, åtminstone för Katrin.
– Mina chefer har verkligen försökt hjälpa mig, de har varit fantastiska.
Som ett resultat av det arbetet har hon fått sitt jobb tillbaka, fast med nya arbetsuppgifter. Hon ska laga sushi till hotellets spaavdelning.
– Det är en enorm lättnad, både för oss och för våra barn. De är jättelyckliga och kan sova igen på nätterna.

Det är fortfarande väldigt lugnt på hotellet, men Katrin tycker ändå att hon ser en ljusning.
– Det är på väg upp. Det kommer mer gäster varje vecka. Folk har tröttnat på att vara hemma.

Fråga om jobbet.
95
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här