Meningsfullhet och trygghet blir allt viktigare när branschens anställda väljer arbetsgivare. Det visar en ny undersökning från Visita.
Många faktorer spelar in när anställda väljer arbetsgivare i branschen. Hit hör till exempel företagets rykte och image, liksom att det finns ett meningsfullt syfte med arbetet. Det visar en ny undersökning som undersökningsföretaget Universum gjort på uppdrag av Visita.
– Vi kan se att fler vill att det ska finnas ett meningsfyllt syfte. Det är ökande, säger Daniel Wägerth, specialist på employer branding på Universum.
Det är andra året i rad som undersökningen görs. I år har drygt 2 500 yrkesverksamma i branschen och studerande på branschutbildningar deltagit.
Resultatet visar att trygghet i arbetet är allt viktigare för branschens anställda. Nästan sex av tio svarande väljer det som en av de tre viktigaste faktorerna. Förra året var motsvarande siffra 54 procent.
Även arbetsmiljön har betydelse. 38 procent vill ha en kreativ och dynamisk arbetsmiljö, medan 35 procent tycker att det är viktigt att arbetsmiljön är vänlig.
Deltagarna har också fått välja vilka företag i branschen de helst skulle vilja jobba hos. I topp hamnar Scandic-kedjan, strax före Nordic Choice Hotels och Grand Hôtel i Stockholm.
Läs hela undersökningen och rankningen här: attraktivaarbetsgivare.nu