Ur temat Otrygga jobb
Nyheter

Branschen värst på otrygga anställningar

De otrygga anställningarna har ökat på svensk arbetsmarknad. Hotell- och restauranganställda tillhör de värst drabbade. Det visar LO:s och Svenskt Näringslivs gemensamma rapport som presenterades i dag.

Publicerad 27 september 2016
Branschen värst på otrygga anställningar
Många hotell- och restauranganställda har otrygga anställningar. Det visar en ny rapport från LO och Svenskt Näringsliv. Foto: Istockphoto

De senaste 30 åren har andelen tidsbegränsat anställda ökat på svensk arbetsmarknad. År 2014 hade runt 17 procent av de anställda en tillfällig anställning, mot 12 procent år 1987. Inom arbetaryrken är andelen betydligt högre. I hotell- och restaurangbranschen är det hela 44 procent av de anställda som är otryggt anställda. Bara yrkesgruppen kultur-, nöje- och fritidsarbetare har en högre andel. Det visar den rapport om visstidsanställningar som LO och Svenskt Näringsliv tagit fram.
– Vi ser att det är vanligare i privat sektor än i offentlig, att kvinnor ligger högre än män, att arbetare ligger högre än tjänstemän och att det är stor skillnad mellan branscherna, säger Malin Wreder, utredare på LO.

Rapporten bygger på statistik från SCB, tidigare rapporter, möten med fack och arbetsgivare samt en enkätundersökning gjord bland tillfälligt anställda.

Källa: Rapporten ”Tidsbegränsade anställningar på svensk arbetsmarknad”
Källa: Rapporten”Tidsbegränsade anställningar på svensk arbetsmarknad”
Källa: Rapporten ”Tidsbegränsade anställningar på svensk arbetsmarknad”

Det omfattande resultatet visar bland annat att 70 procent av de visstidsanställda vill ha en tillsvidareanställning och att var tredje visstidsanställd i privat sektor vill arbeta mer än vad de gör i dag. Den visar också att fackligt anslutna arbetare är tillsvidareanställda i högre grad än andra arbetare. År 2014 var 37 procent av de icke-fackanslutna arbetarna tidsbegränsat anställda. Bland LO:s medlemmar var snittet 11 procent. Lägst andel otryggt anställda hade Elektrikerna med 3 procent. Mest tillfälliga anställningar, 22 procent, hade Hotell- och restaurangfacket.

Fakta: Rapporten

Rapporten om tidsbegränsade anställningar är ett samarbete mellan LO och Svenskt Näringsliv. Syftet med rapporten är att få en övergripande bild över användandet av tillfälliga anställningar på svensk arbetsmarknad. Arbetsgruppen har bestått av två personer från LO och två personer från Svenskt Näringsliv.

Hela rapporten finns att läsa på LO.se.

LO och Svenskt Näringsliv har dock olika tolkningar av rapporten.
– Det här berör väldigt många människor. De som har fragmentariska anställningar har svårt att försörja sig, svårt att planera sin tillvaro, sin barnomsorg. Det är en stor fråga för oss. Nu får vi som parter dra oss tillbaka och se var vi kan mötas i den här frågan, sammanfattade LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson när rapporten presenterades i dag.

Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson såg däremot inget behov av förändring:
– I det stora taget fungerar det här ganska väl. Vår uppfattning är inte att det finns ett stort behov av förändring. Det finns säkert arbetsplatser där det här fungerar dåligt, men det problemet måste lösas där i stället för genom en förändring av regelverket.

Ingår i temat: Otrygga jobb 21 artiklar

Alla artiklar i temat (18 till)
Nyheter ORGANISERING

Allt fler HRF-klubbar i Stockholm

Det bildas allt fler fackklubbar i Stockholm. Scandic Continental är en av de nya klubbarna. Stödet från HRF fick dem att organisera sig.

Publicerad 18 juni 2019 Kommentera
Allt fler HRF-klubbar i Stockholm
Scandic Continental har fått HRF-klubb. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I år har Hotell- och restaurangfackets avdelning Stockholm-Gotland fått tolv nya klubbar. Det är mycket, med tanke på att avdelningen tidigare hade 33 klubbar och att det totalt finns 87 i landet.

Förtroendevalda HRF:arna Tseegii Byambadorj och Georgios Gkoratsas arbetar som organisatörer två dagar i veckan. Det var de som kontaktade medlemmarna på Scandic Continental.
– Vi ringde alla i förväg och berättade att vi ville ordna ett möte för att prata om att kanske bilda klubb. Det blev bra samtal, säger Tseegii Byambadorj.

Helen Meurk var då ensam facklig på arbetsplatsen.
– Vi var två platsombud i början, men sedan slutade min kollega. Det blev för mycket för en person att försöka få i gång facket, säger Helen Meurk.

Lokalen som arbetsgivaren bokat var för liten, så vi fick byta. Tseegii Byambadorj

Organisatörerna tyckte att det verkade finnas intresse för en klubb. Men helt säkra var de inte, säger Tseegii Byambadorj.
– Vi visste inte om det kanske bara skulle bli vi två och Helen på mötet. Men det kom 23 personer. Lokalen som arbetsgivaren bokat var för liten, så vi fick byta.

Så går det till

Avdelning Stockholm-Gotlands projekt i korthet.

  • Arbetsplatser med många medlemmar väljs ut.
  • Organisatörerna ringer alla för att undersöka intresset.
  • Kallelse till möte och nytt telefonsamtal.
  • Vid mötet berättar organisatörerna hur det fungerar att ha klubb.
  • Enskild utbildning för nyvalda klubbstyrelser och gemensam utbildningsdag för alla förtroendevalda.
  • Organisatörerna och avdelningen fortsätter att finnas till hands.

På det första mötet brukar de berätta om vilka fackliga uppdrag som finns.
– Många vet inte vad det innebär att ha förtroendevalda och klubb, att man till exempel kan förhandla lokalt med arbetsgivaren, säger Georgios Gkoratsas.
De förklarar varför det är viktigt att organisera sig.
– Medlemmarna känner arbetsplatsen bättre än vad vi och ombudsmännen gör. De vet vilka behoven är, säger Tseegii.

Adriana Ovalle Esquivel
Adriana Ovalle Esquivel. Foto: Elis Hoffman

Medlemmarna på Continental bestämde att de ville bilda klubb. Adriana Ovalle Esquivel valdes till ordförande. Hittills har hon haft två möten med hotellets vd.
– Vi kommer att träffas en gång i månaden. Han var väldigt intresserad, vi pratade om arbetsmiljö och om att kanske försöka få sfi-utbildning till hotellet.
Arbetsmiljö är klubbens viktigaste fråga.
– Det gäller speciellt house-keeping och frukosten. Ergonomin måste vara bra och personalen ska inte känna sig stressad på grund av bemanningen, säger Adriana Ovalle Esquivel.

Diana Rodriguez Navarro är försäkringsinformatör. Hon har varit på sin första medlemsutbildning.
– Det är verkligen viktigt att ha information när man ska lösa problem. Jag  ska gå fler kurser. Då kan jag prata mer med våra medlemmar och sprida informationen.

Helen Meurk
Helen Meurk. Foto: Elis Hoffman

Helen Meurk har varit HRF-medlem i 27 år, det här är första gången hon jobbar på ett ställe med fackklubb. Men de anställda skulle nog ha bildat klubb ändå till sist, tror hon.
– Men det gick snabbare och lättare så här. Det känns som att vi kommer att bli en stark klubb.

På bilden från vänster: Adriana Ovalle Esquivel, Diana Rodriguez Navarro, Helen Meurk, de två organisatörerna Tseegii Byambadorj och Georgios Gkoratsas, Kerry Nwokolo.

Ingår i temat: Otrygga jobb 21 artiklar

Alla artiklar i temat (18 till)
Nyheter ORGANISERING

”Inget har fungerat lika bra som det här”

Avdelning Stockholm-Gotland har aldrig förut haft en sådan medvind i organiseringen, berättar HRF-ombuds­man Annika de Klonia.

Publicerad 18 juni 2019 Kommentera
”Inget har fungerat lika bra som det här”
HRF har testat olika sätt att få i gång facklig organisering. Foto: Anna-Karin Nilsson
Annika de Klonia
Annika de Klonia. Foto: Anna Simonsson

Målet för 2019 var att bilda klubbar eller utse platsombud och skyddsombud på åtta arbetsplatser. Redan i maj hade det bildats tolv nya klubbar och utsetts flera platsombud, skyddsombud och försäkringsinformatörer.

Arbetet har gjorts av fyra organisatörer, som först ringt alla medlemmar på arbetsplatsen för att höra om det finns intresse av att organisera sig.
– Har tillräckligt många verkat intresserade har jag tagit kontakt med hotellchefen för att få lokal för möte, säger ­Annika de Klonia.

Så går det till

Avdelning Stockholm-Gotlands projekt i korthet.

  • Arbetsplatser med många medlemmar väljs ut.
  • Organisatörerna ringer alla för att undersöka intresset.
  • Kallelse till möte och nytt telefonsamtal.
  • Vid mötet berättar organisatörerna hur det fungerar att ha klubb.
  • Enskild utbildning för nyvalda klubbstyrelser och gemensam utbildningsdag för alla förtroendevalda.
  • Organisatörerna och avdelningen fortsätter att finnas till hands.

Hittills har varje sådant möte gett resultat i form av klubb eller förtroendevalda. Klubbstyrelserna får en introduktionsdag så att de vet vad som krävs. Sedan hålls styrelseutbildning, där de lägger upp en plan.
– Det dyker alltid upp »bubblare«, sådant som är på gång hos dem och som de vill jobba med.

Avdelningen har genom åren testat olika sätt att organisera.
– Vi har besökt arbetsplatser utan att ha bokat möten, vi har gått gata upp och gata ner för att värva. Men inget har fungerat lika bra som det här när vi ringer runt till alla medlemmar.

Varför har det varit så svårt ?
– En stor del av förklaringen är den höga personalomsättningen, men också att HRF synts för lite. Det finns arbetsplatser där medlemmar arbetat i många år utan att någon från HRF kontaktat dem.

Ingår i temat: Otrygga jobb 21 artiklar

Alla artiklar i temat (18 till)
Nyheter AVGIFT

Medlemsavgiften höjs

Från den 1 juli höjs medlemsavgiften för de allra flesta. Det har HRF:s förbundsstyrelse beslutat.

Publicerad 13 juni 2019 Kommentera
Medlemsavgiften höjs
I juli höjs avgiften i Hotell- och restaurangfacket. Foto: lolostock/Istockphoto

Hotell- och restaurangfacket behöver öka sina intäkter. Nu har man fattat beslut om att höja medlemsavgiften med i snitt elva kronor per månad. På det viset räknar man med att få in ytterligare 3,4 miljoner per år.

Nya avgifterna:

Lön
Avgift före höjning
Höjning Ny avgift från 1 juli
–8699 199 kr 0 kr 199 kr
8 700–12 699 270 kr 9 kr 279 kr
12 700–22 699 365 kr 10 kr
375 kr
22 700 – 390 kr 19 kr
409 kr

 

Ingår i temat: Otrygga jobb 21 artiklar

Alla artiklar i temat (18 till)
Fråga om jobbet.
73
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här