Ur temat Otrygga jobb
Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Otrygga jobb ger risk för trakasserier

Skärpta krav på aktiva åtgärder, mer information och färre otrygga anställningar. Det var tre förslag på hur sexuella trakasserier ska motverkas, som kom fram under LO:s lunchdebatt med jämställdhetsminister Åsa Regnér, fack och arbetsgivare.

Publicerad 5 mars 2015
Otrygga jobb ger risk för trakasserier
Hotell- och restauranganställda utsätts för sexuella trakasserier från både gäster och kollegor. Foto: Colourbox

LO har låtit företaget Novus göra en undersökning om sexuella trakasserier bland sina medlemmar. Resultatet, som presenterades i årets Jämställdhetsbarometer, bekräftar vad tidigare undersökningar från SCB och Arbetsmiljöverket har visat. Kvinnor inom arbetaryrken och personer med tidsbegränsade anställningar är mer utsatta för sexuella trakasserier än andra grupper i arbetslivet. Med anledning av detta höll LO på torsdagen en debatt om hur man ska komma tillrätta med arbetsmiljöproblemet sexuella trakasserier.

Jämställdhetsminister Åsa Regnér vill förstärka styrningen av jämställdhetspolitiken.
– Lagstiftningen behöver skärpas så att arbetsgivarna ska få ett större ansvar för det förebyggande arbetet. Men det handlar också om kvinnors bristande makt i arbetslivet, sa Åsa Regnér.  

Hotell- och restauranganställda är en av de grupper som oftast utsätts för sexuella närmanden och anspelningar. LO:s utredare Joa Bergold menade att risken ökar i yrken där man förväntas vara tillmötesgående och uppfylla gästers behov. Hotell- och restaurangfackets vice ordförande Pim van Dorpel ansåg att arbetsgivare måste bli bättre på att ha en policy så att arbetstagarna vet vad de ska göra i ett enskilt läge. Han pekade även på den dubbla utsattheten i branschen.
– Det handlar inte bara om gäster. Branschen är också överrepresenterad när det gäller trakasserier från arbetskamrater och chefer.
 
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson efterlyste fler fasta anställningar.
– Det är lätt att förstå att någon som är ung och har en tillfällig anställning har ett svårare läge än en fast anställd som får komma åter nästa dag, sa Karl-Petter Thorwaldsson.
Pim van Dorpel talade om otrygga och därmed tysta arbetsplatser.
– Det är ingen slump att vår bransch ligger högst både när det gäller sexuella trakasserier och otrygga anställningar.
Jämställdhetsministern höll med.
– Folk tar skit när de inte har makt, sa Åsa Regnér.
Lise-Lotte Argulander, jurist från Visita, ansåg dock inte att det fanns någon koppling till anställningsform.

LO/Novus undersökning visar att LO:s medlemmar saknar information från såväl arbetsgivare som fack när det gäller sexuella trakasserier. Debattdeltagarna var eniga om att det nu krävs gemensam ansträngning. Pim van Dorpel tycker att facket har anledning till självkritik.
– När vi får ett ärende som rör sexuella trakasserier är det för långt gånget. Vi har varit för dåliga på att arbeta förebyggande och på att utbilda förtroendevalda och medlemmar. Sexuella trakasserier varit en högt prioriterad fråga för HRF under hela 2014, men vi är ännu långt ifrån att ha lösningar.

 Fakta ur LO/Novus undersökning

  • Knappt tre av tio säger att de har fått information från arbetsgivaren om hur de ska agera om de själva utsätts eller om de märker att det förekommer sexuella trakasserier på arbetsplatsen. 
  • Bara en av tio LO-medlemmar har fått information av facket om vad de ska göra i sådana situationer. Bland de unga medlemmarna hade så få som 4 procent fått information från sitt fackförbund.
  • Över hälften av dem som utsatts för sexuella närmanden eller anspelningar uppger att det rör sig om tre till fyra gånger under det senaste året. 15 procent hade utsatts fem eller fler gånger.
  • Ungefär var femte säger att det finns en accepterande attityd till sexuella trakasserier på arbetsplatsen. I åldersgruppen 18 till 29 år säger så många som en fjärdedel att det finns en accepterande attityd mot sexuella trakasserier.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Otrygga jobb 21 artiklar

Alla artiklar i temat (18 till)
Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Ingår i temat: Otrygga jobb 21 artiklar

Alla artiklar i temat (18 till)
Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här