Ur temat Otrygga jobb
Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Otrygga jobb ger risk för trakasserier

Skärpta krav på aktiva åtgärder, mer information och färre otrygga anställningar. Det var tre förslag på hur sexuella trakasserier ska motverkas, som kom fram under LO:s lunchdebatt med jämställdhetsminister Åsa Regnér, fack och arbetsgivare.

Publicerad 5 mars 2015
Otrygga jobb ger risk för trakasserier
Hotell- och restauranganställda utsätts för sexuella trakasserier från både gäster och kollegor. Foto: Colourbox

LO har låtit företaget Novus göra en undersökning om sexuella trakasserier bland sina medlemmar. Resultatet, som presenterades i årets Jämställdhetsbarometer, bekräftar vad tidigare undersökningar från SCB och Arbetsmiljöverket har visat. Kvinnor inom arbetaryrken och personer med tidsbegränsade anställningar är mer utsatta för sexuella trakasserier än andra grupper i arbetslivet. Med anledning av detta höll LO på torsdagen en debatt om hur man ska komma tillrätta med arbetsmiljöproblemet sexuella trakasserier.

Jämställdhetsminister Åsa Regnér vill förstärka styrningen av jämställdhetspolitiken.
– Lagstiftningen behöver skärpas så att arbetsgivarna ska få ett större ansvar för det förebyggande arbetet. Men det handlar också om kvinnors bristande makt i arbetslivet, sa Åsa Regnér.  

Hotell- och restauranganställda är en av de grupper som oftast utsätts för sexuella närmanden och anspelningar. LO:s utredare Joa Bergold menade att risken ökar i yrken där man förväntas vara tillmötesgående och uppfylla gästers behov. Hotell- och restaurangfackets vice ordförande Pim van Dorpel ansåg att arbetsgivare måste bli bättre på att ha en policy så att arbetstagarna vet vad de ska göra i ett enskilt läge. Han pekade även på den dubbla utsattheten i branschen.
– Det handlar inte bara om gäster. Branschen är också överrepresenterad när det gäller trakasserier från arbetskamrater och chefer.
 
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson efterlyste fler fasta anställningar.
– Det är lätt att förstå att någon som är ung och har en tillfällig anställning har ett svårare läge än en fast anställd som får komma åter nästa dag, sa Karl-Petter Thorwaldsson.
Pim van Dorpel talade om otrygga och därmed tysta arbetsplatser.
– Det är ingen slump att vår bransch ligger högst både när det gäller sexuella trakasserier och otrygga anställningar.
Jämställdhetsministern höll med.
– Folk tar skit när de inte har makt, sa Åsa Regnér.
Lise-Lotte Argulander, jurist från Visita, ansåg dock inte att det fanns någon koppling till anställningsform.

LO/Novus undersökning visar att LO:s medlemmar saknar information från såväl arbetsgivare som fack när det gäller sexuella trakasserier. Debattdeltagarna var eniga om att det nu krävs gemensam ansträngning. Pim van Dorpel tycker att facket har anledning till självkritik.
– När vi får ett ärende som rör sexuella trakasserier är det för långt gånget. Vi har varit för dåliga på att arbeta förebyggande och på att utbilda förtroendevalda och medlemmar. Sexuella trakasserier varit en högt prioriterad fråga för HRF under hela 2014, men vi är ännu långt ifrån att ha lösningar.

 Fakta ur LO/Novus undersökning

  • Knappt tre av tio säger att de har fått information från arbetsgivaren om hur de ska agera om de själva utsätts eller om de märker att det förekommer sexuella trakasserier på arbetsplatsen. 
  • Bara en av tio LO-medlemmar har fått information av facket om vad de ska göra i sådana situationer. Bland de unga medlemmarna hade så få som 4 procent fått information från sitt fackförbund.
  • Över hälften av dem som utsatts för sexuella närmanden eller anspelningar uppger att det rör sig om tre till fyra gånger under det senaste året. 15 procent hade utsatts fem eller fler gånger.
  • Ungefär var femte säger att det finns en accepterande attityd till sexuella trakasserier på arbetsplatsen. I åldersgruppen 18 till 29 år säger så många som en fjärdedel att det finns en accepterande attityd mot sexuella trakasserier.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Otrygga jobb 21 artiklar

Alla artiklar i temat (18 till)
Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Ingår i temat: Otrygga jobb 21 artiklar

Alla artiklar i temat (18 till)
Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Ingår i temat: Otrygga jobb 21 artiklar

Alla artiklar i temat (18 till)
Nyheter hotellstäd

Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsater”

Scandics hållbarhetschef Vanessa Butani skriver i mejl att hon förstår personalens oro men att det är för tidigt att dra några slutsatser.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Vanessa Butani. Foto: Scandic Hotels

Vanessa Butani, hållbarhetschef för Scandic, vill inte bli intervjuad men svarar på frågor över mejl. Hon skriver att hotellen fått tydliga instruktioner om att samverka med de lokala fackrepresentanterna i införandet av de nya städrutinerna.
– Anvisningarna har också angett att innan förändringar i arbetsorganisationen, arbetstider, bemanningsbehov beslutas vid hotellet ska detta förhandlas enligt mbl, skriver hon.

Varje hotell ska nu göra en riskanalys av de nya rutinerna tillsammans med skyddsombud, skriver Vanessa Butani. Men hon svarar inte på frågan om de enskilda hotellen har möjlighet att avstå från de nya rutinerna om analysen skulle komma fram till att de innebar risker för de anställda.

Vanessa Butani skriver att Scandic förstår personalens oro för framtiden, men att det är för tidigt att dra några generella slutsater.
– Vi förstår självklart att man kan vara orolig innan man vet hur det kommer att bli. Det man ska ha med sig är att det är relativt få övernattningar som påverkas, majoriteten av våra gäster stannar bara en natt och vi vet ännu inte hur många av våra gäster som väljer att få sitt rum städat.
Dessutom, skriver hon, kommer kedjan att öka sin kapacitet på många orter.
– Så vi kommer snarare att behöva fler medarbetare på flera av våra hotell framöver.

För tillfället är det bara Scandics svenska hotell som har slutat med städ av stanna-rum. Hur det faller ut avgör om det ska införas även i andra länder, skriver Vanessa Butani.
– Just nu är det här ett initiativ i vår svenska verksamhet och vi kommer att utvärdera resultaten innan vi fattar beslut om övriga marknader.

Ingår i temat: Otrygga jobb 21 artiklar

Alla artiklar i temat (18 till)
Fråga om jobbet.
72
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här