Ur temat Otrygga jobb
Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Otrygga jobb ger risk för trakasserier

Skärpta krav på aktiva åtgärder, mer information och färre otrygga anställningar. Det var tre förslag på hur sexuella trakasserier ska motverkas, som kom fram under LO:s lunchdebatt med jämställdhetsminister Åsa Regnér, fack och arbetsgivare.

Publicerad 5 mars 2015
Otrygga jobb ger risk för trakasserier
Hotell- och restauranganställda utsätts för sexuella trakasserier från både gäster och kollegor. Foto: Colourbox

LO har låtit företaget Novus göra en undersökning om sexuella trakasserier bland sina medlemmar. Resultatet, som presenterades i årets Jämställdhetsbarometer, bekräftar vad tidigare undersökningar från SCB och Arbetsmiljöverket har visat. Kvinnor inom arbetaryrken och personer med tidsbegränsade anställningar är mer utsatta för sexuella trakasserier än andra grupper i arbetslivet. Med anledning av detta höll LO på torsdagen en debatt om hur man ska komma tillrätta med arbetsmiljöproblemet sexuella trakasserier.

Jämställdhetsminister Åsa Regnér vill förstärka styrningen av jämställdhetspolitiken.
– Lagstiftningen behöver skärpas så att arbetsgivarna ska få ett större ansvar för det förebyggande arbetet. Men det handlar också om kvinnors bristande makt i arbetslivet, sa Åsa Regnér.  

Hotell- och restauranganställda är en av de grupper som oftast utsätts för sexuella närmanden och anspelningar. LO:s utredare Joa Bergold menade att risken ökar i yrken där man förväntas vara tillmötesgående och uppfylla gästers behov. Hotell- och restaurangfackets vice ordförande Pim van Dorpel ansåg att arbetsgivare måste bli bättre på att ha en policy så att arbetstagarna vet vad de ska göra i ett enskilt läge. Han pekade även på den dubbla utsattheten i branschen.
– Det handlar inte bara om gäster. Branschen är också överrepresenterad när det gäller trakasserier från arbetskamrater och chefer.
 
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson efterlyste fler fasta anställningar.
– Det är lätt att förstå att någon som är ung och har en tillfällig anställning har ett svårare läge än en fast anställd som får komma åter nästa dag, sa Karl-Petter Thorwaldsson.
Pim van Dorpel talade om otrygga och därmed tysta arbetsplatser.
– Det är ingen slump att vår bransch ligger högst både när det gäller sexuella trakasserier och otrygga anställningar.
Jämställdhetsministern höll med.
– Folk tar skit när de inte har makt, sa Åsa Regnér.
Lise-Lotte Argulander, jurist från Visita, ansåg dock inte att det fanns någon koppling till anställningsform.

LO/Novus undersökning visar att LO:s medlemmar saknar information från såväl arbetsgivare som fack när det gäller sexuella trakasserier. Debattdeltagarna var eniga om att det nu krävs gemensam ansträngning. Pim van Dorpel tycker att facket har anledning till självkritik.
– När vi får ett ärende som rör sexuella trakasserier är det för långt gånget. Vi har varit för dåliga på att arbeta förebyggande och på att utbilda förtroendevalda och medlemmar. Sexuella trakasserier varit en högt prioriterad fråga för HRF under hela 2014, men vi är ännu långt ifrån att ha lösningar.

 Fakta ur LO/Novus undersökning

  • Knappt tre av tio säger att de har fått information från arbetsgivaren om hur de ska agera om de själva utsätts eller om de märker att det förekommer sexuella trakasserier på arbetsplatsen. 
  • Bara en av tio LO-medlemmar har fått information av facket om vad de ska göra i sådana situationer. Bland de unga medlemmarna hade så få som 4 procent fått information från sitt fackförbund.
  • Över hälften av dem som utsatts för sexuella närmanden eller anspelningar uppger att det rör sig om tre till fyra gånger under det senaste året. 15 procent hade utsatts fem eller fler gånger.
  • Ungefär var femte säger att det finns en accepterande attityd till sexuella trakasserier på arbetsplatsen. I åldersgruppen 18 till 29 år säger så många som en fjärdedel att det finns en accepterande attityd mot sexuella trakasserier.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Otrygga jobb 22 artiklar

Alla artiklar i temat (19 till)
Nyheter fusk

Sekretess öppnar för a-kassefusk

Brister i kommunikationen mellan myndigheter gör det möjligt att i vissa fall stå kvar som arbetssökande hos arbetsförmedlingen och få ersättning från a-kassan – trots att du befinner dig utomlands och inte har rätt att arbeta i Sverige. Det kan Hotellrevyn avslöja.

Publicerad 28 januari 2021 Kommentera
Sekretess öppnar för a-kassefusk
Ett glapp i kommunikationen mellan myndigheter gör det möjligt att fuska med a-kassan. Foto: Istockphoto (Montage)

En man från ett land utanför EU fick arbetstillstånd för att arbeta på en restaurang i Stockholmstrakten. När han blev av med jobbet, och inte lyckades hitta ett nytt inom de utsatta tre månaderna, drog Migrationsverket in tillståndet. Mannen valde då att lämna Sverige och bosätta sig i ett annat land inom EU.

Men eftersom Migrationsverket aldrig meddelade Arbetsförmedlingen att han inte längre finns kvar i landet, står han kvar som arbetssökande – och får ersättning från Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK.

Och det är ingen engångsföreteelse. Hotellrevyn har tagit del av uppgifter som pekar på att tillvägagångssättet är satt i system inom vissa grupper.
– Jag vet ett 20-tal personer som gör så. Det här är människor som inte får jobba i Sverige eller ens har rätt att vara i landet. Det måste vara bedrägeri, säger en person med god insyn som vill vara anonym.

Arbetsförmedlingen har kontrollfunktionenOla Eriksson, verksamhetsjurist HRAK

Ola Eriksson är verksamhetsjurist på Hotell- och restauranganställdas a-kassa.
– Befinner man sig inte i landet kan man inte sägas stå till arbetsmarknadens förfogande, som kravet är för att du ska få ersättning från a-kassan. Har man inte rätt att arbeta i landet har man inte rätt till ersättning.

HRAK baserar sina beslut om utbetalning på den information de får från Arbetsförmedlingen. Det är alltså där kontrollen bör ligga, säger Ola Eriksson.
– Medlemmen själv ska följa reglerna, men det är Arbetsförmedlingen som har kontrollfunktionen.

Lagstiftningen hindrar ossSanja Nezirevic, Arbetsförmedlingen

Problemet är att det i dag saknas automatiskt informationsutbyte mellan Migrationsverket och Arbetsförmedlingen i dessa situationer. Det säger Sanja Nezirevic, kvalificerad handläggare och sakkunnig gällande tredjelandsmedborgare på Arbetsförmedlingen.

– Som det är i dag delas inte information om att Migrationsverket har fattat beslut om avslag med Arbetsförmedlingen via vårt ärendehanteringssystem, då vi inte har rätt att ta del av informationen digitalt. I enskilda fall kan det förekomma att vi har kontakt via telefon och kan få information den vägen. Då agerar vi genom att avanmäla den personen från a-kassan och avregistrera som sökande.

Då merparten av kontakterna med de arbetssökande i nuläget sker digitalt eller över telefon, är det svårt att veta att någon inte befinner sig i landet. I dag finns dessutom ett lagligt hinder för Arbetsförmedlingen att ta del av Migrationsverkets uppgifter, säger Sanja Nezirevic.

– Lagstiftningen hindrar Arbetsförmedlingen från att få ta del av uppgifter från migrationsdatabasen. Myndigheten jobbar just nu med en hemställan om att underlätta för Arbetsförmedlingen att kunna ta del av information som har bäring i handläggningen av ärenden. Till exempel från migrationsdatabasen.

Vi har vid flera tillfällen lyft fråganFredrik Abbemo, Migrationsverket

Även Migrationsverket har påtalat problemet, säger Frederik Abbemo, presskommunikatör på myndigheten.
– Det sker ingen automatisk informationsöverföring mellan oss och Arbetsförmedlingen i dessa ärenden. Vi har vid flera tillfällen lyft frågan till vår uppdragsgivare om direkt åtkomst av information mellan olika myndigheter.

I mitten av januari annonserade regeringen att man ger en rad myndigheter, däribland Arbetsförmedlingen och Migrationsverket, i uppdrag att hitta fler sätt att samverka för att motverka fusk och brottslighet i arbetslivet.
I december påpekade en statlig utredning bristen på informationsutbyte mellan myndigheter.

Arbetslivsakuten

Klämd mellan kollegor i skilsmässa!

De är tre som jobbar i köket, Nathalie och ett lite äldre par. Eller före detta par, de håller på att separera. Kollegorna beter sig hyfsat mot Nathalie, men mot varandra är det kylig tystnad eller arga gliringar som gäller. Plus alla långa rökpauser som de tar, en och en. Nathalie vågar knappt öppna munnen av rädsla för att göra saken värre. Vad ska hon göra?

Publicerad 27 januari 2021 Kommentera
Klämd mellan kollegor i skilsmässa!
Illustration: Mattias Käll

Ta makten över situationen, Nathalie!

Nicolas Jacquemot. Foto: Privat

Nicolas Jacquemot, doktor i management och aktuell med boken »Vässa din sociala kompetens«:

– På jobbet möts vanligen två olika sfärer – den yrkesmässiga och den personliga. Vi har en professionell roll som behövs för att utföra jobbet, samtidigt som vi brukar vara personliga kollegor emellan. Men personlig är inte detsamma som privat. Vad som har hänt här är att en tredje sfär – den privata – har invaderat ­jobbet, vilket skapar obehag. Nathalie har hamnat mitt i ett relationsdrama.
– Så hur ska hon göra? Mitt råd är att hon aktivt tar makten över situationen. Till att börja med kan hon fundera över hur hon vill ha det. Är målet att alla tre ska kunna arbeta ihop med färre spänningar? Vill Nathalie få fram att hon inte tänker ta ställning för någondera parten?

– Oavsett vilket kan hon föreslå att de sätter sig ner en stund alla tre och säga något i stil med:
»Jag förstår att ni genomgår en ­jobbig situation just nu, men jag skulle önska att ni kunde hålla en trevlig ton sinsemellan. Som ni förstår känns det lite olustigt för mig att befinna mig mitt i alltsammans.
Jag uppskattar er båda och kommer inte att ta någons parti. Men här i köket skulle det vara bra om vi kunde ha en god atmosfär för arbetets bästa. Hur låter det, tycker ni?«

Om inte paret är de vuxna i rummet är det moget av Nathalie att vara det.

– Att i största mån använda »jag-budskap« är bra eftersom det inte uppfattas som påhopp. Med den här konstruktiva inställningen får hon i bästa fall paret att reflektera och acceptera hennes önskan om arbetsro och trivsel.
Det här är alltså det första steget, ­vilket också innebär att Nathalie övar upp förmågan att hantera svåra samtal.
Om inte paret är »de vuxna i rummet« är det moget av Nathalie att vara det.

– Men det finns så klart en gräns för hur mycket Nathalie bör anstränga sig – hon är ju inte deras terapeut.
Steg två – om inget förbättras efter samtalet – är att Nathalie involverar sin chef och förklarar situationen och hur parets separation inverkar på jobbet och trivseln.

– Nathalie kan också hoppa direkt till detta steg om hon absolut inte vill prata med paret först. Arbetsgivaren har ett arbetsmiljöansvar vilket tydligt inkluderar den psyko­sociala biten.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter VARSEL

Varsel och uppsägningar vanligast i branschen

Hotell- och restauranganställda är fortsatt den yrkesgrupp som drabbas värst av varsel och uppsägningar, visar Arbetsförmedlingens senaste statistik.

Publicerad 25 januari 2021 Kommentera
Varsel och uppsägningar vanligast i branschen
När gästerna uteblir ökar både varsel och uppsägningar. Foto: Mostphotos

Av de hotell- och restauranganställda som varslades om uppsägning i mars–juni hade 71 procent också blivit uppsagda ett halvår senare. Det är betydligt fler än snittet för alla branscher, som ligger på 58 procent.

Men alla som varslas eller sägs upp går inte ut i arbetslöshet. Därför har Arbetsförmedlingen också tagit reda på hur många av dem som varslats som var arbetslösa någon gång under de närmsta sex månaderna efter det lagda varslet.

OM STATISTIKEN

  • Totalt har 119 753 personer varslats om uppsägning sedan mars 2020.
  • Den största andelen av dem, 24,2 procent, finns inom hotell och restaurang.
  • Arbetsförmedlingens siffror för hur många varsel som lett till uppsägningar gäller perioden mars–juni 2020.

Även här ser det värst ut för hotell- och restauranganställda, 35 procent var arbetslösa vid något tillfälle. Snittet för alla branscher var 26 procent.

Arbetsförmedlingen påpekar även att hotell, restaurang, besöksnäring och handel har många tillfälligt anställda som inte syns i varselstatistiken.

Arbetslösheten ökar mest i storstadsregioner, framför allt Stockholms och Västra Götalands län. Men även Uppsala och Hallands län som har stor tjänstesektor är drabbade.

Ingår i temat: Otrygga jobb 22 artiklar

Alla artiklar i temat (19 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här