Under sommaren har drygt ett tusental personer hört av sig till LO:s hjälptelefon. Hotell- och restauranganställda har även i år stått för de flesta frågorna.
Mellan juni och augusti förstärker LO bemanningen på sin hjälptelefon för att kunna svara på frågor från unga sommarjobbare. Hittills har det kommit in 1 088 samtal, mejl och brev till jouren. Som vanligt kommer de flesta från hotell- och restaurangbranschen, berättar Josefin Johansson, Ungsekreterare på LO.
– Hotell- och restaurang är den klart största gruppen. Vi har haft 207 samtal som vi tydligt kan koppla dit. Efter det kommer samtal som vi har kunnat koppla till Kommunal. Men man får lov att vara helt anonym och inte behöver berätta var man jobbar, så siffrorna kan vara högre.
Många frågor har handlat om anställningar, löner och försäkringar.
– Till exempel vad som gäller för olika anställningar, vilken lön man ska ha eller att man kanske inte har fått lön. I tredje hand handlar det om försäkringar, till exempel vad som gäller om man jobbar på ett ställe utan kollektivavtal, säger Josefin Johansson.
Fakta: LO:s hjälptelefon
Förra året var det fler som hörde av sig till hjälptelefonen. Josefin Johansson vill inte spekulera i vad som ligger bakom minskningen, men säger att det kanske finns anledning att se över hur telefonen marknadsförs.
– Det här är tredje året med samma kampanj. Man kanske har sett den nu och inte reagerar på den. Men i den bästa av världar beror minskningen på att det är färre som far illa på jobbet.