Ur temat Otrygga jobb
Nyheter

Många frågor från branschens sommarjobbare

Under sommaren har drygt ett tusental personer hört av sig till LO:s hjälptelefon. Hotell- och restauranganställda har även i år stått för de flesta frågorna.

Publicerad 23 augusti 2016
Många frågor från branschens sommarjobbare
Många samtal till LO:s hjälptelefon kom från sommarjobbare i hotell- och restaurangbranschen. Foto: Mostphotos
Josefin Johansson, Ungsekreterare på LO.
Josefin Johansson, Ungsekreterare på LO. Foto: Simon Johansson

Mellan juni och augusti förstärker LO bemanningen på sin hjälptelefon för att kunna svara på frågor från unga sommarjobbare. Hittills har det kommit in 1 088 samtal, mejl och brev till jouren. Som vanligt kommer de flesta från hotell- och restaurangbranschen, berättar Josefin Johansson, Ungsekreterare på LO.
– Hotell- och restaurang är den klart största gruppen. Vi har haft 207 samtal som vi tydligt kan koppla dit. Efter det kommer samtal som vi har kunnat koppla till Kommunal. Men man får lov att vara helt anonym och inte behöver berätta var man jobbar, så siffrorna kan vara högre.

Många frågor har handlat om anställningar, löner och försäkringar.
– Till exempel vad som gäller för olika anställningar, vilken lön man ska ha eller att man kanske inte har fått lön. I tredje hand handlar det om försäkringar, till exempel vad som gäller om man jobbar på ett ställe utan kollektivavtal, säger Josefin Johansson.

Fakta: LO:s hjälptelefon

LO:s hjälptelefon LO:s hjälptelefon är öppen året om men har förstärkt bemanning under sommarmånaderna. Hittills under sommaren har hjälptelefonen haft 1 088 kontakter, varav 936 varit telefonsamtal och resten har kommit in via andra kontaktvägar. Den yngsta som hörde av sig var tolv år. Många är föräldrar som frågar för sina barns räkning. Numret till LO:s hjälptelefon är 020-56 00 56. Det går också att ställa frågor via hemsidan ung.lo.se

Förra året var det fler som hörde av sig till hjälptelefonen. Josefin Johansson vill inte spekulera i vad som ligger bakom minskningen, men säger att det kanske finns anledning att se över hur telefonen marknadsförs.
– Det här är tredje året med samma kampanj. Man kanske har sett den nu och inte reagerar på den. Men i den bästa av världar beror minskningen på att det är färre som far illa på jobbet.

Ingår i temat: Otrygga jobb 31 artiklar

Alla artiklar i temat (28 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här