Nyheter striden om tiden

Så vill arbetsgivarna styra över din tid

Arbetstiderna är den stora maktfrågan i årets avtalsrörelse. Det kommer att bli en hård strid för de hotell- och restauranganställda, tror HRF:s avtalssekreterare Per Persson.

Publicerad 14 mars 2017
Så vill arbetsgivarna styra över din tid
Det blir svårare för anställda i hotell- och restaurangbranschen att planera sina liv om Visitas förslag på nya regler för schemaändringar blir verklighet. Foto: Sandro Di Carlo/Colourbox, Anna-Lena Lundqvist

Arbetsgivarna vill ha mer flexibilitet och större möjlighet att styra när personalen ska jobba. Facket vill att de anställda ska få bättre möjligheter att planera sina liv.
– Det här är en stor maktfråga och det kommer att bli strid om arbetstiderna. Man kan faktiskt säga att det redan är det, säger Per Persson, avtalssekreterare i Hotell- och restaurangfacket.

Om ”Striden om tiden”

Striden om tiden kan vara det hetaste slaget i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Hotellrevyn har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För HRF:s medlemmar handlar striden om schemaläggning, flexibilitet och rätten att planera sina liv.

Här är tidningarna som är med. Följ länkarna för att läsa deras artiklar.

Enligt Per Persson är arbetstiderna, kanske framför allt frågan om schemaläggning, många gånger viktigare än lönen för dem som jobbar i hotell- och restaurangbranschen.
– Har man ett jobb med taskiga arbetstider och dåligt schema så är det inte ovanligt att folk slutar, även om de får bättre lön.

I dag får arbetsgivarna ändra de anställdas scheman om det krävs för att verksamheten ska fungera. I så fall måste personalen bli informerad senast fjorton dagar i förväg. Men nu vill arbetsgivarorganisationen Visita ändra på det. I avtalsförhandlingarna kräver man för första gången att det bara ska behövas sju dagars framförhållning för att ändra i schemat. Enligt Visitas förhandlingschef Antje Dedering handlar det om att gästerna kräver mer flexibilitet i dag.
– Vår näring har behov av att ha öppet när gästerna finns. Därför krävs det flexibilitet, besöksnäringen lever av det, sade hon när Visita presenterade sina avtalskrav.

Arbetstidskraven

Det här vill HRF:

  • All arbetstid under beräkningsperioden ska vara schemalagd.
  • Minst varannan vecka ska lediga dagar omfatta fredag-lördag eller lördag-söndag.

Det här vill Visita:

  • Innan arbetsgivaren fastställer eller ändrar schema ska samråd ske med berörda anställda. Samråd ska ske senast sju dagar innan det börjar att gälla, om inte annat överenskommits.
  • Vid arbetstagarens egen uppsägning har arbetsgivaren rätt att förändra schemat för hela perioden. Vid eventuellt underskott av timmar vid anställningens slut har arbetsgivaren rätt att göra avdrag på slutlön.

HRF och avtalssekreterare Per Persson är helt emot förslaget.
– För våra medlemmar skulle det innebära en katastrof privat. Det går inte att bestämma vilka tider barnen ska vara på dagis eller planera att träffa släkten. För att gardera sig måste man offra semesterdagar, oavsett om man ska vara ledig eller inte, och det kan arbetsgivaren utnyttja.

Hotellreceptionisten Mia Larson i Visby har jobbat i branschen sedan 1970-talet. Hon ser med oro hur kraven på flexibilitet ökar – på bekostnad av personalens trygghet.
– Ja, det är till exempel mer deltider och krav på korta inställelsetider nu. Det blir osäkrare för oss som jobbar när arbetsgivarna inte vill schemalägga i onödan utan vill att alla ska vara flexibla, säger hon.

Många skulle få svårt att få livet att gå ihop.Mia Larson, hotellreceptionist.

Hon tycker att Visitas förslag om schemaändringar med sju dagars framförhållning är riktigt dåligt.
– För mig fungerar det ganska bra med fjorton dagar för att kunna planera mitt liv. Med kortare framförhållning så skulle jag inte kunna boka upp något, som att gå till tandläkaren till exempel. Många skulle få svårt att få livet att gå ihop.

HRF och Visitas förhandlare har nu mötts regelbundet sedan avtalskraven överlämnades. Enligt Per Persson står de väldigt långt ifrån varandra, särskilt när det gäller arbetstiderna.
– I år har det blivit ännu mer av en maktfråga, och det är första gången de lägger ett yrkande på att det ska räcka med varsel sju dagar före en schemaändring.  För dem är det viktigt att företagen ska kunna bemanna precis hur de vill, det återkommer i flera yrkanden. Det handlar om att kräva ut så mycket som möjligt av varje arbetad timme, säger han.

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Nyheter UTBILDNING

De kan vara framtidens kockar

På 12 veckor har 18 kvinnor utbildats till kockassistenter. Flera har redan fått jobb, andra har goda möjligheter.

Publicerad 27 maj 2019 Kommentera
De kan vara framtidens kockar
Magreth Mmaré och Hala, som bara vill använda sitt förnamn, har precis avslutat utbildningen till kockassistent. Foto: Anna-Karin Nilsson

Arbetslösheten bland utlandsfödda kvinnor ligger på runt 30 procent. Samtidigt är arbetskraftsbristen stor i restaurangköken. Därför har Restaurangakademien och Arbetsförmedlingen Jobbtorg unga Globen i Stockholm samarbetat i ett projekt som man hoppas ska ge kockar avlastning och kvinnor en chans att få jobb och ett nytt yrke.
– Egentligen skulle jag vilja ha en kockutbildning, för det är där bristen på folk är som störst. Men en utbildning på tolv veckor är lagom, och när de här kockassistenterna kommer ut kan de jobba sig upp och validera sig. Så småningom kan de arbeta som kockar, säger Hanna Halpern, vd på Restaurangakademien.

Hanna Halpern, vd Restaurangakademien. Foto: Anna-Karin Nilsson

En av dem som nu tar examen är Magreth Mmaré.
– Ett studieintyg är en nyckel för att få jobb på svensk arbetsmarknad. Utländsk erfarenhet räknas inte. Jag har jobbat på hotell och inom service i mitt hemland Tanzania, den här utbildningen ger mig en bättre chans att få jobb i Sverige.

Hala, som bara vill använda sitt förnamn, håller med.
– Alla här har samma dröm. Vi har lärt oss mycket, även utanför köket. Man blir mer självständig. Det handlar inte bara om pengar, men man blir mer självständig som person.

Hala och Magreth gjorde sin fem veckor långa praktik på samma arbetsplats, ett hotell. De bedömer att de har goda chanser till fortsatt jobb där.
– De har sagt att vi kan få jobb där. Det är kanske 70 procent chans, säger Magreth.

Josefin Axell och Vilda Andrée från Jobbtorget unga Globen i Stockholm har hittat deltagarna till utbildningen. De har jobbat uppsökande genom att kontakta till exempel medborgarkontor, öppna förskolor och organisationer riktade till kvinnor. Målet var att hitta 20-25 kvinnor över 18 år.
– Vi är vana vid att ungefär en tredjedel väljer att avsluta insatser i förtid. Nu började 21 personer och 18 genomförde hela utbildningen, så det är ett fantastiskt resultat, säger Vilda Andrée.

Finansieringen kommer från Tillväxtverket, och täcker ytterligare tre utbildningsomgångar.
– Det här är ett test på två år, men jag hoppas att det blir permanent, säger Hanna Halpern.

Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Fråga om jobbet.
72
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här