Nyheter avtal 2017

Visita: ”Syftet har inte varit att kartlägga”

Det är arbetsgivarorganisationen Visita som har tillhandahållit blanketterna som använts för att ta reda på om anställda är med i facket. Men Visita förnekar att syftet har varit att kartlägga.

Publicerad 11 april 2017
Antje Dedering. Foto: Peter Knutson/Visita

– Som arbetsgivare har man skyldigheter även i fall som detta. Syftet är att kunna utläsa omfattningen av ett varsel. Att fråga genom att skicka ut blanketter är ett alternativ, det andra är att få information från den lokala klubben, säger Antje Dedering, förhandlingschef på Visita.

Antje Dedering säger att det också handlar om att arbetsgivarna ska kunna fullgöra sin plikt gentemot de anställda.
– Om det blir en konflikt måste arbetsgivarna veta om personen är hemma och är sjuk eller om den är i strejk. Det gäller självklart även löneutbetalningar, så att dessa blir korrekta.

I fredags lämnade HRF över en skriftlig invändning mot insamlandet av uppgifter om de anställdas eventuella fackmedlemskap. På frågan om hon kan förstå förbundets upprördhet svarar Antje Dedering:
– Nej. Jag är förvånad över att HRF ser det på det sättet.

Hon betonar att inga anställda har tvingats svara på frågorna.

Är du säker på det?
– Ja, det är jag. Jag har inte varit ute på alla företag, men man kan inte tvinga någon att svara. Vårt budskap till våra arbetsgivare är att man inte kan tvinga någon att svara.

Hotellrevyn har under dagen sökt Antje Dedering för att ställa ytterligare frågor om HRF:s anmälan till Datainspektionen.

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 36 artiklar

Alla artiklar i temat (33 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här