Nyheter avtal 2017

Så tycker vi om avtalet

Det är både skönt och en besvikelse att det inte blev strejk. Så säger medlemmarna dagen efter att avtalet blev klart och strejken blåstes av.

Publicerad 19 april 2017
Så tycker vi om avtalet
Marcos Contreras, på väg in på Grand Hôtel i sällskap med HRF:s ordförande Malin Ackholt och HRF-ombudsman Cecilia Creutz när konflikten fortfarande hotade. Foto: Anna-Karin Nilsson

Fråga 1: Hur känns det att det inte blev strejk?
Fråga 2: Vad tycker du om avtalet?

Marcos Contreras
Marcos Contreras. Foto: Anna-Karin Nilsson

Marcos Contreras, spa-personal och klubbordförande på Grand Hôtel, Stockholm.
1. – Det känns lite dubbelt. Strejk i sig är inget vi eftersträvar, så det är klart att det är bra att vi har en överenskommelse. Men samtidigt hade det kunnat vara ett tillfälle för medlemmarna att se hur många och starka vi är.
2. – Jag har inte hunnit lusläsa avtalet men vad jag hört är att vi har fått igenom våra viktigaste krav. Men Visita måste också ha fått igenom något och det kan finnas små ändringar i avtalet som är svåra att bedöma nu. Det som är synd är att ingångslönerna inte höjs lika mycket som andra löner i låglönesatsningen. Det gör det antagligen inte lättare att få personal till vår växande bransch.

Foto: Jonas Bilberg
Josefine Bäckström. Foto: Jonas Bilberg

Josefine Bäckström, barista och skyddsombud på Espresso House i Västerås.
1. – Det är skönt att det inte blev strejk. Jag tycker inte att vi ska behöva gå ut i strejk, det ska gå att lösa ändå.

2. – Jag tycker att det blev bra, framför allt med låglönesatsningen. Men det jag är mest glad över är att vi inte gav oss utan kämpade. Vi gav oss inte och vi fick igenom det viktigaste. Jag vet att de som har suttit i avtalsdelegationen har jobbat stenhårt och fått fram det bästa de kunde. Vi fick ett avtal som är bättre än det vi hade innan, så jag är nöjd.

 

Johan Östman. Foto: Rebecka Uhlin

Johan Östman, kock och platsombud på Mälarterassen i Stockholm.
1. – Jag var väldigt laddad, så nu är det mycket samlad energi som jag inte vet vad jag ska göra av. Men med tanke på vad vi lyckades få igenom så var det skönt att vi inte behövde gå i strejk. Om avtalet inte hade blivit så bra som det blev hade det inte känts lika bra.

2. – Vi är självklart alltid värda mer, men så som det var upplagt så hade vi inte kunnat få mycket bättre. Men man ska aldrig vara nöjd utan nu laddar vi om inför nästa avtalsrörelse.
Det här med omställningstid vid hyvling är en nödlösning. Jag tycker att hyvlingen ska bort helt. Det är inte 100-procentigt men jag tror inte vi kunde ha fått det bättre. Nu måste arbetsgivarna i alla fall tänka till. Med tanke på den stora personalbrist vi har är det helt sjukt att vi har behövt slåss för så små förbättringar. Tyvärr har arbetsgivarna inte förstått vad de behöver göra för att locka personal till branschen.

Gustav Thusberg. Foto: Daniel Nilsson

Gustav Thusberg, receptionist och platsombud på Scandic Triangeln i Malmö.
1. – Det är lite både och. Jag tror att det hade varit bra för organisationen om vi hade gått ut i strejk. Men nu fick vi till ett avtal, det är också bra. På hotellet verkar folk väldigt lättade och glada.

2. – Det är ett bra avtal, fast jag hade gärna sett att ingångslönerna hade ökat lika mycket som de andra lönerna. Det var bra att vi fick med omställningstiden vid hyvlingen, fast jag hade velat att vi också hade fått med turordningen enligt las. Det hade varit bra. Men som det är nu kanske det också kan avskräcka arbetsgivare från att hyvla eftersom man inte direkt kommer att tjäna pengar på det. Sedan är det är en hel del nya saker i avtalet som vi får vänta med se hur det spelar ut, som prövotiden på visstidsanställningar.

 

Åsa Björkbacka. Foto: Jonas Bilberg

Åsa Björkbacka, receptionist och skyddsombud på Clarion Collection Hotel Etage i Västerås.
1. – Det är bra att parterna kom överens. Men jag kunde känna en besvikelse först. Nu när vi var så nära hade vi kunnat visa vad vi går för och vad vi tycker.

2. – Det mesta verkar ha gått igenom vad jag har hört, så då tycker jag att det är bra.

 

 

 

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 36 artiklar

Alla artiklar i temat (33 till)
Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 36 artiklar

Alla artiklar i temat (33 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 36 artiklar

Alla artiklar i temat (33 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här