Nyheter avtal 2017

Så tycker vi om avtalet

Det är både skönt och en besvikelse att det inte blev strejk. Så säger medlemmarna dagen efter att avtalet blev klart och strejken blåstes av.

Publicerad 19 april 2017
Så tycker vi om avtalet
Marcos Contreras, på väg in på Grand Hôtel i sällskap med HRF:s ordförande Malin Ackholt och HRF-ombudsman Cecilia Creutz när konflikten fortfarande hotade. Foto: Anna-Karin Nilsson

Fråga 1: Hur känns det att det inte blev strejk?
Fråga 2: Vad tycker du om avtalet?

Marcos Contreras
Marcos Contreras. Foto: Anna-Karin Nilsson

Marcos Contreras, spa-personal och klubbordförande på Grand Hôtel, Stockholm.
1. – Det känns lite dubbelt. Strejk i sig är inget vi eftersträvar, så det är klart att det är bra att vi har en överenskommelse. Men samtidigt hade det kunnat vara ett tillfälle för medlemmarna att se hur många och starka vi är.
2. – Jag har inte hunnit lusläsa avtalet men vad jag hört är att vi har fått igenom våra viktigaste krav. Men Visita måste också ha fått igenom något och det kan finnas små ändringar i avtalet som är svåra att bedöma nu. Det som är synd är att ingångslönerna inte höjs lika mycket som andra löner i låglönesatsningen. Det gör det antagligen inte lättare att få personal till vår växande bransch.

Foto: Jonas Bilberg
Josefine Bäckström. Foto: Jonas Bilberg

Josefine Bäckström, barista och skyddsombud på Espresso House i Västerås.
1. – Det är skönt att det inte blev strejk. Jag tycker inte att vi ska behöva gå ut i strejk, det ska gå att lösa ändå.

2. – Jag tycker att det blev bra, framför allt med låglönesatsningen. Men det jag är mest glad över är att vi inte gav oss utan kämpade. Vi gav oss inte och vi fick igenom det viktigaste. Jag vet att de som har suttit i avtalsdelegationen har jobbat stenhårt och fått fram det bästa de kunde. Vi fick ett avtal som är bättre än det vi hade innan, så jag är nöjd.

 

Johan Östman. Foto: Rebecka Uhlin

Johan Östman, kock och platsombud på Mälarterassen i Stockholm.
1. – Jag var väldigt laddad, så nu är det mycket samlad energi som jag inte vet vad jag ska göra av. Men med tanke på vad vi lyckades få igenom så var det skönt att vi inte behövde gå i strejk. Om avtalet inte hade blivit så bra som det blev hade det inte känts lika bra.

2. – Vi är självklart alltid värda mer, men så som det var upplagt så hade vi inte kunnat få mycket bättre. Men man ska aldrig vara nöjd utan nu laddar vi om inför nästa avtalsrörelse.
Det här med omställningstid vid hyvling är en nödlösning. Jag tycker att hyvlingen ska bort helt. Det är inte 100-procentigt men jag tror inte vi kunde ha fått det bättre. Nu måste arbetsgivarna i alla fall tänka till. Med tanke på den stora personalbrist vi har är det helt sjukt att vi har behövt slåss för så små förbättringar. Tyvärr har arbetsgivarna inte förstått vad de behöver göra för att locka personal till branschen.

Gustav Thusberg. Foto: Daniel Nilsson

Gustav Thusberg, receptionist och platsombud på Scandic Triangeln i Malmö.
1. – Det är lite både och. Jag tror att det hade varit bra för organisationen om vi hade gått ut i strejk. Men nu fick vi till ett avtal, det är också bra. På hotellet verkar folk väldigt lättade och glada.

2. – Det är ett bra avtal, fast jag hade gärna sett att ingångslönerna hade ökat lika mycket som de andra lönerna. Det var bra att vi fick med omställningstiden vid hyvlingen, fast jag hade velat att vi också hade fått med turordningen enligt las. Det hade varit bra. Men som det är nu kanske det också kan avskräcka arbetsgivare från att hyvla eftersom man inte direkt kommer att tjäna pengar på det. Sedan är det är en hel del nya saker i avtalet som vi får vänta med se hur det spelar ut, som prövotiden på visstidsanställningar.

 

Åsa Björkbacka. Foto: Jonas Bilberg

Åsa Björkbacka, receptionist och skyddsombud på Clarion Collection Hotel Etage i Västerås.
1. – Det är bra att parterna kom överens. Men jag kunde känna en besvikelse först. Nu när vi var så nära hade vi kunnat visa vad vi går för och vad vi tycker.

2. – Det mesta verkar ha gått igenom vad jag har hört, så då tycker jag att det är bra.

 

 

 

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Nyheter ARBETSMILJÖ

Närmare åtal för dödsolycka

Två personer på Orsa rovdjurspark kan bli åtalade för dödsolyckan då en ung djurskötare miste livet. Det kan även bli aktuellt med böter för Grönklittsgruppen.

Publicerad 12 augusti 2019 Kommentera
Närmare åtal för dödsolycka
En 18-årig djurskötare dog på Orsa rovdjurspark. Foto: Lena Cedervall/Mostphotos

För två år sedan dog en 18-årig djurskötare då han attackerades av björn på sin arbetsplats Orsa rovdjurspark. Nu har Gunnar Jonasson, kammaråklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, kommit ett steg närmare åtal i fallet.
– Jag hoppas kunna fatta beslut om det blir åtal före årsskiftet. Det gäller två personer som är misstänkta för arbetsmiljöbrott i form av grovt vållande till annans död. Dessutom kan det bli företagsbot för Grönklittsgruppen som äger parken, säger Gunnar Jonasson.

De två personerna är även misstänkta för grovt vållande av fara för annan. Det gäller de fyra personer, två vuxna och två barn, som befann sig tillsammans med djurskötaren i det hägn som skulle ha varit tomt.

Utredningen av olyckan är skickad på slutdelgivning till företaget, de misstänkta och deras advokater. De ska yttra sig om utredningen senast den 15 september, men kan begära uppskov.

Företagsbot kan tas ut om företaget inte har förebyggt brott, för att någon i ledande ställning har begått brott eller för att någon som haft ansvar för tillsyn inte har skött uppgiften.

Rovdjursparken har kollektivavtal med Hotell- och restaurangfacket.

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Nyheter tävling

Hallå där, Elias Larsson

Elias Larsson är hotellreceptionist på Radisson Blu i Malmö. Om en dryg vecka åker han till Kazan i Ryssland för att representera Sverige i Yrkes-VM för unga.

Publicerad 12 augusti 2019 Kommentera
Hallå där, Elias Larsson
Elias Larsson. Foto: Worldskills Sweden

Hur laddar du?
– Just nu är det finslipning på smådetaljer. Men det har varit mycket träning under året, det är många olika tävlingsmoment. Jag får en del träning i vardagen på jobbet, men tävlingsmomenten ska ju vara lite svårare. Det är mycket skriftligt, att göra bokningsförfrågningar eller att svara på gästkommentarer i sociala kanaler. Det har jag fått öva på.

Vad har du för förväntningar på tävlingen?
– Jag hoppas på medalj, självklart. Det hade varit jätteroligt. Men man vet ju inte, det är svårt att förutsäga hur det ska gå.

Vilka är dina styrkor?
– Det är nog ändå att jag ser gästerna, att jag gör så att de känner sig sedda. Det är något gästerna ofta uppskattar. Det är klart att det är svårare i den här tävlingssituationen där det ska vara väldigt strikt. Men jag tror att vi har hittat en bra balans för hur det ska komma fram.

Om tävlingen

  • Yrkes-VM, även kallat World Skills, är en tävling där unga under 23 år tävlar i yrkesskicklighet i olika grenar.
  • Tävlingen hålls vartannat år. I år arrangeras Yrkes-VM i Kazan i Ryssland 22-27 augusti.
  • Från hotell- och restaurangbranschen tävlar deltagare i servering, matlagning och hotellreception.
  • Det är UHR, där både HRF och Visita ingår, som utser tävlande från branschen.

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Nyheter FUSKJAKT

Myndigheter vill ha lagändring mot fusk

Sedan i våras jobbar åtta myndigheter gemensamt mot olika former av fusk inom bland annat restaurangbranschen. Nu vill de få större möjligheter att dela information med varandra, säger Pia Bergman på Skatteverket.

Publicerad 8 augusti 2019 Kommentera
Myndigheter vill ha lagändring mot fusk
Skatteverkets expert på ekonomisk brottslighet, Pia Bergman, vill att myndigheter får större möjligheter att dela information för att komma åt fusk. Foto: Colourbox, Jeanette Andersson

Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Arbetsmiljöverket, Migrationsverket, Ekobrottsmyndigheten, Jämställdhetsmyndigheten och Polisen ingår sedan i våras i ett projekt mot osund konkurrens och fusk i fyra branscher. Förutom restaurang granskar man byggsektorn, bilverkstäder och skönhetssalonger.

– Det här är ett pilotår. Vi börjar i de branscher som är mest prioriterade, säger Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet på Skatteverket.

Det man tidigare har sett är att företag som brister inom ett område, till exempel skatteinbetalningar, ofta gör det på fler, bland annat arbetsmiljö.

I dagsläget upplever myndigheterna att sekretesslagstiftningen försvårar arbetet med kontroller.

– Vi på Skatteverket är ju de som är mest ute på fältet, men vi har också hårdast sekretess. Så vi kan inte alltid dela med oss av det vi ser till exempelvis Migrationsverket eller Arbetsmiljöverket, säger Pia Bergman.

Myndigheterna har framfört till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, som initierade projektet, att de vill se regeländringar.

– Vi måste kunna dela relevanta uppgifter. Det har gjorts en lagändring tidigare för att komma åt organiserad brottslighet: Lagen om uppgiftsskyldighet, som innebär att vissa myndigheter SKA lämna uppgifter till varandra inom vissa områden.

Ännu finns inga siffror över vad granskningen av restauranger lett till. Men Pia Bergman konstaterar att man upptäckt många myndighetsgemensamma problem.

– Restaurangbranschen är ju en bransch där det är känt, inte bara i Sverige, att det finns personal som inte syns i restaurangerna, som jobbar mer bakom. Förutom svartjobb handlar det om arbetsmiljö, brist på arbetstillstånd och fusk med olika former av bidrag.

Syftet med projektet är att minska den osunda konkurrensen.

– Det ska löna sig att vara schyst, både när det gäller samhällsansvar och mot sina arbetstagare. Vi vill få bort de aktörer som underminerar marknaden för alla näringsidkare som vill göra rätt för sig. De flesta kämpar som tusan för att göra ett bra jobb med schysta villkor. Om det finns 20 krogar på samma gata ska det vara den med bäst käk och service som vinner – inte den som har svart arbetskraft, säger Pia Bergman.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här