Nyheter avtal 2017

Så tycker vi om avtalet

Det är både skönt och en besvikelse att det inte blev strejk. Så säger medlemmarna dagen efter att avtalet blev klart och strejken blåstes av.

Publicerad 19 april 2017
Så tycker vi om avtalet
Marcos Contreras, på väg in på Grand Hôtel i sällskap med HRF:s ordförande Malin Ackholt och HRF-ombudsman Cecilia Creutz när konflikten fortfarande hotade. Foto: Anna-Karin Nilsson

Fråga 1: Hur känns det att det inte blev strejk?
Fråga 2: Vad tycker du om avtalet?

Marcos Contreras
Marcos Contreras. Foto: Anna-Karin Nilsson

Marcos Contreras, spa-personal och klubbordförande på Grand Hôtel, Stockholm.
1. – Det känns lite dubbelt. Strejk i sig är inget vi eftersträvar, så det är klart att det är bra att vi har en överenskommelse. Men samtidigt hade det kunnat vara ett tillfälle för medlemmarna att se hur många och starka vi är.
2. – Jag har inte hunnit lusläsa avtalet men vad jag hört är att vi har fått igenom våra viktigaste krav. Men Visita måste också ha fått igenom något och det kan finnas små ändringar i avtalet som är svåra att bedöma nu. Det som är synd är att ingångslönerna inte höjs lika mycket som andra löner i låglönesatsningen. Det gör det antagligen inte lättare att få personal till vår växande bransch.

Foto: Jonas Bilberg
Josefine Bäckström. Foto: Jonas Bilberg

Josefine Bäckström, barista och skyddsombud på Espresso House i Västerås.
1. – Det är skönt att det inte blev strejk. Jag tycker inte att vi ska behöva gå ut i strejk, det ska gå att lösa ändå.

2. – Jag tycker att det blev bra, framför allt med låglönesatsningen. Men det jag är mest glad över är att vi inte gav oss utan kämpade. Vi gav oss inte och vi fick igenom det viktigaste. Jag vet att de som har suttit i avtalsdelegationen har jobbat stenhårt och fått fram det bästa de kunde. Vi fick ett avtal som är bättre än det vi hade innan, så jag är nöjd.

 

Johan Östman. Foto: Rebecka Uhlin

Johan Östman, kock och platsombud på Mälarterassen i Stockholm.
1. – Jag var väldigt laddad, så nu är det mycket samlad energi som jag inte vet vad jag ska göra av. Men med tanke på vad vi lyckades få igenom så var det skönt att vi inte behövde gå i strejk. Om avtalet inte hade blivit så bra som det blev hade det inte känts lika bra.

2. – Vi är självklart alltid värda mer, men så som det var upplagt så hade vi inte kunnat få mycket bättre. Men man ska aldrig vara nöjd utan nu laddar vi om inför nästa avtalsrörelse.
Det här med omställningstid vid hyvling är en nödlösning. Jag tycker att hyvlingen ska bort helt. Det är inte 100-procentigt men jag tror inte vi kunde ha fått det bättre. Nu måste arbetsgivarna i alla fall tänka till. Med tanke på den stora personalbrist vi har är det helt sjukt att vi har behövt slåss för så små förbättringar. Tyvärr har arbetsgivarna inte förstått vad de behöver göra för att locka personal till branschen.

Gustav Thusberg. Foto: Daniel Nilsson

Gustav Thusberg, receptionist och platsombud på Scandic Triangeln i Malmö.
1. – Det är lite både och. Jag tror att det hade varit bra för organisationen om vi hade gått ut i strejk. Men nu fick vi till ett avtal, det är också bra. På hotellet verkar folk väldigt lättade och glada.

2. – Det är ett bra avtal, fast jag hade gärna sett att ingångslönerna hade ökat lika mycket som de andra lönerna. Det var bra att vi fick med omställningstiden vid hyvlingen, fast jag hade velat att vi också hade fått med turordningen enligt las. Det hade varit bra. Men som det är nu kanske det också kan avskräcka arbetsgivare från att hyvla eftersom man inte direkt kommer att tjäna pengar på det. Sedan är det är en hel del nya saker i avtalet som vi får vänta med se hur det spelar ut, som prövotiden på visstidsanställningar.

 

Åsa Björkbacka. Foto: Jonas Bilberg

Åsa Björkbacka, receptionist och skyddsombud på Clarion Collection Hotel Etage i Västerås.
1. – Det är bra att parterna kom överens. Men jag kunde känna en besvikelse först. Nu när vi var så nära hade vi kunnat visa vad vi går för och vad vi tycker.

2. – Det mesta verkar ha gått igenom vad jag har hört, så då tycker jag att det är bra.

 

 

 

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Nyheter hotellstäd

Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsater”

Scandics hållbarhetschef Vanessa Butani skriver i mejl att hon förstår personalens oro men att det är för tidigt att dra några slutsatser.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Vanessa Butani. Foto: Scandic Hotels

Vanessa Butani, hållbarhetschef för Scandic, vill inte bli intervjuad men svarar på frågor över mejl. Hon skriver att hotellen fått tydliga instruktioner om att samverka med de lokala fackrepresentanterna i införandet av de nya städrutinerna.
– Anvisningarna har också angett att innan förändringar i arbetsorganisationen, arbetstider, bemanningsbehov beslutas vid hotellet ska detta förhandlas enligt mbl, skriver hon.

Varje hotell ska nu göra en riskanalys av de nya rutinerna tillsammans med skyddsombud, skriver Vanessa Butani. Men hon svarar inte på frågan om de enskilda hotellen har möjlighet att avstå från de nya rutinerna om analysen skulle komma fram till att de innebar risker för de anställda.

Vanessa Butani skriver att Scandic förstår personalens oro för framtiden, men att det är för tidigt att dra några generella slutsater.
– Vi förstår självklart att man kan vara orolig innan man vet hur det kommer att bli. Det man ska ha med sig är att det är relativt få övernattningar som påverkas, majoriteten av våra gäster stannar bara en natt och vi vet ännu inte hur många av våra gäster som väljer att få sitt rum städat.
Dessutom, skriver hon, kommer kedjan att öka sin kapacitet på många orter.
– Så vi kommer snarare att behöva fler medarbetare på flera av våra hotell framöver.

För tillfället är det bara Scandics svenska hotell som har slutat med städ av stanna-rum. Hur det faller ut avgör om det ska införas även i andra länder, skriver Vanessa Butani.
– Just nu är det här ett initiativ i vår svenska verksamhet och vi kommer att utvärdera resultaten innan vi fattar beslut om övriga marknader.

Ingår i temat: Avtalsrörelsen 2017 48 artiklar

Alla artiklar i temat (45 till)
Fråga om jobbet.
72
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här