Nyheter #metoo

Visita: ”Helt oacceptabelt”

Vittnesmålen om sexuella trakasserier och sexism i restaurangbranschen är upprörande, säger Eva Östling, vd för arbetsgivarorganisationen Visita. Nu vill Visita göra upp med problemen på allvar.

Publicerad 1 december 2017
Eva Östling, Visita. Foto: Visita

I går kom restaurangbranschens eget Metoo-upprop. Under hashtagen #vikokaröver berättar en lång rad kvinnor och icke-binära om övergrepp och trakasserier de råkat ut för som anställda i restaurangbranschen. Vittnesmålen gör Eva Östling, vd för arbetsgivarorganisationen Visita, upprörd.
– Det är helt oacceptabelt. Jag blir personligen väldigt upprörd när jag läser alla uppropen från alla olika branscher. Vi talar om Sverige 2017, säger hon.

I samband med restauranguppropet krävs nu åtgärder från arbetsgivarsidan för att stoppa sexism och sexuella trakasserier. Eva Östling säger att det finns flera saker som Visita kan göra.
– Vi tror på den samverkan vi har mellan fack och arbetsgivare. Vi måste jobba ihop i sådana här frågor, det är viktigt. Vi som arbetsgivarrepresentanter måste också hjälpa och stötta våra medlemsföretag att agera mot sådant här, det handlar ju ofta om ledarskap.

Eva Östling berättar att Visita har börjat sätta ihop en grupp av medlemsföretag som ska arbeta med frågan. Planen är att arbetet ska starta i januari.
– Vi vill ta fram en handlingsplan för att komma åt det här. Det här får inte sluta som bara ett upprop, det är extremt viktigt att vi tar det vidare. Nu är det upp till oss. Nu är det upp till samhället, säger hon.

Visita har också startat ett eget upprop under hashtagen #nolltolerans, där arbetsgivare och arbetsledare tar ställning mot sexuella trakasserier. Hittills har 676 företagsföreträdare skrivit under.
– Vi tyckte att det fanns all anledning att göra något från arbetsgivarsidan för att säga att vi inte accepterar att det sker av någon form av kränkningar och trakasserier på våra arbetsplatser, säger Eva Östling.

I en del av vittnesmålen från branschen är det arbetsgivaren som är förövaren. Hur ska ni komma tillrätta med det?
– I Visita-medlemskapet ingår att man ska följa de etiska reglerna. Det är ganska tydligt vad man får och inte får göra.

Skulle det kunna bli aktuellt med uteslutning av medlemsföretag?
– Ja. Att någon inte följer de etiska reglerna kan vara skäl till uteslutning. Det är något som vår styrelse tar beslut om. Uteslutning är ett viktigt redskap som vi har använt och kommer att fortsätta göra.

Nyheter förbundet

HRF testar nya grepp mot medlemstapp

Hotell- och restaurangfacket fortsätter att förlora medlemmar. Sedan årsskiftet har man minskat med över 800 personer. Nu provar förbundet nya grepp för att vända trenden.

Publicerad 25 april 2018 Kommentera
HRF testar nya grepp mot medlemstapp
När HRF fyller 100 år bjuder man nya medlemmar på den första 100-lappen i medlemsavgift. Foto: Mostphotos

I slutet av mars hade Hotell- och restaurangfacket 29 791 medlemmar. Det är ungefär 800 färre än i början av 2018. Tittar man längre bakåt i tiden så är minskningen ännu större. I början av 2016 hade HRF över 31 000 medlemmar. Men förbundet är inte i kris, säger Pim van Dorpel, vice ordförande.
– Nej, men det är synnerligen allvarligt. Vi är väldigt oroade över att vi fortsätter att backa. Vi håller på att analysera orsakerna till det nu. Sedan måste den nya förbundsstyrelsen ta tag i frågan direkt efter kongressen, säger han.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En orsak till medlemstappet kan vara den snabba omsättningen av personal i branschen, menar Pim van Dorpel. Den avspeglas också i en snabb omsättning av medlemmar i facket. I mars registrerades till exempel 655 nya medlemmar. Samma månad valde 554 att gå ur och nära 200 togs bort eftersom de inte betalat avgiften.
– Många hinner knappt gå in i HRF innan de byter bransch och förbund. En annan orsak är högkonjunkturen. Det är extremt lätt att få jobb i branschen, så många tycker inte att de behöver tryggheten som medlemskapet innebär.

Men Pim van Dorpel tycker också att förbundet måste se på sin egen verksamhet med kritiska ögon. Han berättar bland annat att en medlemsundersökning är på gång.
– Vi måste fundera på om vi är tillräckligt attraktiva för dem som skulle kunna vara våra medlemmar. Vi har till exempel inte någon inkomstförsäkring, vilket konkurrerande förbund har. Kanske hade det sett annorlunda ut om vi också hade kunnat erbjuda det, säger han.

En del andra förbund har gratis medlemsavgift den första tiden. Nu ska Hotell- och restaurangfacket också testa det. I maj fyller förbundet 100 år och firar med att bjuda nya medlemmar på den 100-lapp som det annars kostar första månaden.
– Det blir en testballong för att se om det har någon effekt, särskilt när de nya ska börja betala som vanliga medlemmar. Men det är också ett sätt att uppmärksamma att vi fyller 100 år och en möjlighet att exponera våra frågor, säger Pim van Dorpel.

Nyheter Arbetskraftsmigration

HRF kluvet till förslag om arbetskraftsmigration

Arbetskraftsinvandring ska bara tillåtas i yrken där det är brist på personal. Det föreslår Socialdemokraterna. Men det är inte lösningen för att minska arbetslösheten, tycker HRF:s ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 18 april 2018 Kommentera
HRF kluvet till förslag om arbetskraftsmigration
Arbetskraftsmigrationen till okvalificerade yrken ska stoppas, föreslår Socialdemokraterna. Foto: Istockphoto

Det ska bara vara tillåtet med arbetskraftsinvandring om det inte finns personal med rätt kompetens i Sverige, föreslår Socialdemokraterna. I stället vill man att okvalificerade arbeten ska gå till arbetslösa i Sverige. Samtidigt ska kontrollerna bli hårdare för att stoppa oseriösa arbetsgivare. Det framkom när partiet presenterade sina vallöften om arbetskraftsinvandringen i dag.
– Vi kan inte ha ett system i Sverige där arbetsföra individer som redan finns här inte kan få jobb utan de jobben går till billig arbetskraft från andra kontinenter, sade statsminister Stefan Löfven på presskonferensen.

Malin Ackholt
Malin Ackholt. Foto: Anna-Karin Nilsson

Förslaget innebär att en myndighet ska bedöma om det är kompetensbrist inom ett yrke. Det innebär en återgång till hur det var tidigare. Före 2008 var det Arbetsförmedlingen som avgjorde om det fanns behov att rekrytera arbetskraft från andra länder. Men Alliansen beslutade att den bedömningen skulle göras av arbetsgivarna i stället. Hotell- och restaurangfackets ordförande Malin Ackholt tror inte att hårdare regler är en lösning för att minska arbetslösheten i Sverige.
– I vår bransch råder det både hög arbetslöshet och brist på personal i flera yrken. Regeringen måste ta ett helhetsgrepp för att förbättra integrationen och få fler i arbete. Att stoppa arbetskraftsinvandringen är inte lösningen, säger Malin Ackholt.

Om förslaget

  • Socialdemokraterna föreslår att arbetskraftsinvandring bara ska tillåtas när det finns kompetensbrist i yrket. En myndighet ska pröva behovet av att rekrytera arbetskraft från andra länder.
  • Förslaget innebär även att arbetsgivare som rekryterar personal från andra länder ska kontrolleras hårdare. Bland annat ska Migrationsverkets kontroller av företag som vill anlita personal från tredje land skärpas.
Socialdemokraterna vill också förstärka kontrollen av arbetsgivare på flera olika sätt. Bland annat vill partiet införa tuffare förhandskontroller av företag som söker tillstånd för arbetskraftsinvandring. Det ska också finnas en anmälningsskyldighet för arbetsgivare som ändrar anställningsvillkor, och de som inte följer den ska få ett straff. Malin Ackholt är positiv till de delar av förslaget som fokuserar på att få fast oseriösa arbetsgivare.
– Vi har efterfrågat det här länge. De delarna är bra, schysta villkor ska gälla för alla. De som kommer hit för att arbeta ska ha samma villkor som alla andra i branschen, säger Malin Ackholt.
Nyheter utbildning

De lär sig svenska på arbetstid

När kollegorna talar olika språk finns risk för missförstånd och konflikter. På Sunlight Hotel i Nyköping pluggar de anställda svenska på arbetstid, för att kunna förstå varandra bättre.

Publicerad 18 april 2018 1 kommentar
De lär sig svenska på arbetstid
Femton tillfällen under våren träffas gruppen. Sverker Malmborg från ABF är kursledare. Foto: Therese Jansson

– Vad har vi för frukter i fruktkorgen? Äpple, apelsin, banan.
Sverker Malmborg, kursledare i svenska från ABF, skriver upp frukternas namn på whiteboardtavlan och frågar:
– Ska det vara n eller er på slutet när det är flera?

Sunlight
Lijana Vysniauskiene. Foto: Therese Jansson

Här i konferensrummet på Sunlight Hotel sitter vanligtvis grupper från företag eller myndigheter, men i dag är det reserverat för svenskaundervisning för anställda. Varje tisdag ses de här under en och en halv timme, ett knappt tiotal anställda från nästan lika många länder.
En av dem är konferensvärdinnan Lijana Vysniauskiene från Litauen.
– Jag tycker att det är jättebra att det är på arbetstid. Man måste jobba för att kunna betala hyra, säger hon.

Kursdeltagarna kommer från flera olika avdelningar på hotellet. Gemensamt har de att de vill bli bättre på svenska. Bakgrunden var kommunikationsproblem, berättar Sunlight Hotels vd Jonas Svanberg.
– Personalen förstod inte riktigt varandra, och då kan det lätt bli missförstånd och konflikter. Branschen är ju en inkörsport för många nysvenskar, och det är inte lätt att komma in i språket snabbt.

Idén om utbildningen dök upp under samråd mellan Jonas Svanberg och HRF:s ombudsman Zeljko Klemse.
– Vi fick uppfattningen att det var en del av de anställda som behövde språkhjälp, och som gärna skulle vilja lära sig men inte visste hur, säger Zeljko Klemse.
Han tog kontakt med ABF som tillsammans med hotellet gjorde en plan. Den sträcker sig över 15 tillfällen under våren. Hotellet står för kursledare, kursmaterial, lokal och arbetstiden. Zeljko Klemse tycker att projektet har blivit bra.
– De anställda är nöjda. Vi får se sedan om vi ska fortsätta en omgång till eller om vi ska gå vidare till engelska. Det har vi också diskuterat.

Vd Jonas Svanberg är också nöjd.
– Det är så klart bra för de anställda, men vinsten för oss som företag överstiger vida. Jag tycker att det är jätteroligt att så många ville gå.

I konferensrummet på tredje våningen diskuterar Lijana Vysniauskiene och de andra kursdeltagarna skillnaden mellan vacker, vaken och väcker. Skrattet ligger i luften. Lijana säger att hon lär sig nya saker varje gång.
– För mig är det jättebra. Det är viktigt att kunna prata bättre svenska.

Fråga om jobbet.
134
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.