Nyheter #metoo

1 866 i upprop mot sexuella trakasserier i branschen

Vågen av protester mot sexism och sexuella trakasserier har nu nått restaurangvärlden. I uppropet #vikokaröver kräver 1 866 personer i branschen förändring.

Publicerad 30 november 2017
1 866 i upprop mot sexuella trakasserier i branschen
Nu har även restaurangbranschens kvinnor och icke-binära samlat sig i ett upprop mot sexism och sexuella övergrepp. Foto: Istockphoto, Mostphotos

’’Jag skyndade från restaurangens fullsatta matsal in till köket. Där stod kockarna uppradade bredvid varandra och höll upp sina förkläden och sa i kör ‘service’ och syftade på att det va dags för avsugning. Detta skedde på en av Stockholms främsta krogar inom en känd koncern.’’

Vittnesmålet är ett av många i uppropet #vikokaröver som publicerades i dag. Där protesterar 1 866 kvinnor och icke-binära mot sexism och sexuella trakasserier i restaurangbranschen. Det är både nu verksamma och de som har jobbat där tidigare. Vittnesmålen handlar om allt från tafs och kränkande kommentarer till rena våldtäkter. Förövarna är gäster, kollegor och chefer.

Fem vittnesmål från #vikokaröver

”Jobbade på en krog i Uppsala där ägaren dagligen kom med kommentarer om hur jag skulle klä mig, att klänningen kunde vara kortare och att jag skulle knäppa upp knapparna mer för att öka försäljningen, ofta tog han eget initiativ till att själv knäppa upp dom, i matsalen, framför gäster. När jag sa ifrån hundrade gången fick jag sparken.”

”Jag är sjutton och jobbar på en kvarterskrog min ena chef som är, en stooor man med mycket muskler, ber mig komma ut i en del av restaurangen som är folktom. Vi skojbråkar lite som vi brukar (väldigt oskyldigt) och vips så lyfter han upp mig mot en vägg. Han särar på mina ben och håller fast mig så hårt att jag får blåmärken. Han börjar jucka mot mitt skrev och är svart i blicken. Jag blev livrädd och är som spagetti i hela kroppen när han släpper taget. Bakom står tre av mina kollegor som även är hans nära vänner. De gapar förvånade. Men ingen gör någonting och jag är livrädd varje gång jag går till jobbet.

”18 år, boende i en liten by 100 mil hemifrån på internatskola, stannade jag kvar på extrajobbet efter det stängt för att dricka några öl med en kollega och hans kompis. Han jobbade i baren och jag i servisen. Det var trevligt ett tag sen minns jag inget mer. Jag vaknar upp i hans säng med dem inne i varje ände av mig. Jag är oförmögen att be dem sluta och nästa gång jag vaknar är det morgon och jag sover naken emellan dem. Öm med bara den minnesbilden av vad som hänt går jag därifrån och jag har aldrig pratat med någon om den kvällen. Det är först nu, 10 år senare, som jag förstått att detta var ett övergrepp och att jag troligtvis blev drogad av min kollega och hans vän.”

En undersökning som tidningen Expressen och Demoskop gjort visar att restauranganställda tillhör de yrkesgrupper som är mest drabbade av sexuella trakasserier. Varannan restauranganställd kvinna i undersökningen säger att de har utsatts.
– Redan när de första branscherna reste sig tänkte jag efter att ha jobbat mer än tio år i branschen: ”Wow, här borde någon verkligen lyfta på locket till restaurangbranschen. Här är ju sexismen lika vanlig som att jobba långpanna”, skriver en av de tre initiativtagarna, före detta kallskänkan Hanna Nordberg, i ett mejl.

Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande, tycker att det är oacceptabelt att detta förekommer i branschen.
– Varenda människa som utsätts för det här är en för mycket. Det visar vikten av att lyfta frågor om sexism och sextrakasserier på arbetsplatserna.
Det är dags att arbetsgivarna tar fullt ansvar, säger Malin Ackholt.
– Det här beteendet är en arbetsgivarfråga. Det är arbetsgivarens ansvar att hålla arbetsplatsen fri från sexuella trakasserier.

Uppropet #vikokaröver kräver nu att arbetsgivare och anställda i branschen ska utbildas kring övergrepp och sexuella trakasserier, och att dessa ska få konsekvenser i form av uppsägning, polisanmälning eller att gäster avvisas.
– Vi kräver att de ansvariga tar sitt ansvar. Att vi får en nolltolerans mot sexism och sexuella trakasserier i branschen och att det faktiskt tas på allvar och inte stannar vid ett papper någonstans, skriver en annan av initiativtagarna, som vill vara anonym.

Nyheter tävling

Pizza-SM avgjordes på branschmässa

Det var en hård kamp om finalplatserna i Pizza-SM som avgjordes på den stora branschmässan Gastro Nord i Älvsjö. En av de tävlande var Edi Velaj, kock på Scandic Anglais och Jamie's Italian i Stockholm.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
Pizza-SM avgjordes på branschmässa
Pizzabagaren och kocken Edi Velaj från Stockholm tävlade i Pizza-SM. Foto: Anna Hjorth

Kocken och HRF:aren Edi Velaj har jobbat med pizza och pasta i fem och ett halvt år. Men Pizza-SM var hans första officiella tävling.
– Vi tävlade på jobbet och jag vann med min pizza. Jag kallar den ”Il chef” och det betyder att det är kockens pizza.

Berätta om din pizza!
– Det är en speciell deg. Jag använder väldigt lite jäst, bara två gram per kilo vetemjöl. Den är kalljäst och får vila i kylskåpet i 72 timmar innan jag tar ut den. Då är den perfekt! Degen är viktig i pizzan, men här är det många som inte kan göra en äkta napolitansk pizzadeg.

Vad har du mer för ingredienser?
– Jag älskar italienska råvaror och smaker. Så jag har burrataost, havssalt, semitorkade körsbärstomater, krasse, svartpeppar och griskind på pizzan. Det smakar jättegott. Tyvärr blev min tävlingspizza lite bränd under, för jag har inte jobbat med den här ugnen tidigare.

Hur var det att tävla?
– Det var stressigt! Jag har inte tränat något särskilt, det har inte funnits tid till det för jag har jobbat. Det var annorlunda att tävla mot att jobba i det vanliga köket, för det är så mycket folk här. Men det var roligt.

Nu vann du inte – skulle du vilja tävla igen?
– Ja, jag vill försöka nästa år igen! Jag vet att många gillar min pizza. Den har funnits på menyn på Jamie’s i en månad som en specialpizza och det har gått jättebra.

Segrare i Pizza-SM blev Amir Bozaghian från Vezzo i Umeå.

Nyheter stämning

HRF stämmer i AD för utebliven ob

I ett och ett halvt år arbetade diskaren helg på Malmö-restaurangen, helt utan ob-ersättning. Nu stämmer HRF arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
HRF stämmer i AD för utebliven ob
Diskaren jobbade varannan helg i ett och ett halvt år, utan att få ob-tillägg. Foto: Istockphoto

Under ett och ett halvt år arbetade HRF-medlemmen som städare och diskare på en restaurang i Malmö. I tjänsten ingick arbete varannan helg, men för detta fick diskaren aldrig någon ob-ersättning. När Hotell- och restaurangfacket uppmärksammande arbetsgivaren på detta menade denne att ob-ersättningen hade förhandlats bort.
– De menade att de hade någon form av arbetstidsförkortning i stället för ob. Men det fanns för det första inga dokument som visade på detta, och för det andra kan man inte göra så. Man kan helt enkelt inte ta bort ob-tillägget, säger Emil Bäckström, ansvarig ombudsman på HRF.

Medlemmen har även fått för lite semesterersättning, menar Hotell- och restaurangfacket. Facket stämmer nu därför arbetsgivaren i Arbetsdomstolen för både kollektivavtalsbrott och brott mot semesterlagen. Sammanlagt kräver facket nästan 11 000 kronor i uteblivet ob-tillägg och semesterersättning. Dessutom vill HRF att medlemmen och förbundet ska få vardera 100 000 kronor i skadestånd.

Nyheter förbundet

HRF testar nya grepp mot medlemstapp

Hotell- och restaurangfacket fortsätter att förlora medlemmar. Sedan årsskiftet har man minskat med över 800 personer. Nu provar förbundet nya grepp för att vända trenden.

Publicerad 25 april 2018 Kommentera
HRF testar nya grepp mot medlemstapp
När HRF fyller 100 år bjuder man nya medlemmar på den första 100-lappen i medlemsavgift. Foto: Mostphotos

I slutet av mars hade Hotell- och restaurangfacket 29 791 medlemmar. Det är ungefär 800 färre än i början av 2018. Tittar man längre bakåt i tiden så är minskningen ännu större. I början av 2016 hade HRF över 31 000 medlemmar. Men förbundet är inte i kris, säger Pim van Dorpel, vice ordförande.
– Nej, men det är synnerligen allvarligt. Vi är väldigt oroade över att vi fortsätter att backa. Vi håller på att analysera orsakerna till det nu. Sedan måste den nya förbundsstyrelsen ta tag i frågan direkt efter kongressen, säger han.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En orsak till medlemstappet kan vara den snabba omsättningen av personal i branschen, menar Pim van Dorpel. Den avspeglas också i en snabb omsättning av medlemmar i facket. I mars registrerades till exempel 655 nya medlemmar. Samma månad valde 554 att gå ur och nära 200 togs bort eftersom de inte betalat avgiften.
– Många hinner knappt gå in i HRF innan de byter bransch och förbund. En annan orsak är högkonjunkturen. Det är extremt lätt att få jobb i branschen, så många tycker inte att de behöver tryggheten som medlemskapet innebär.

Men Pim van Dorpel tycker också att förbundet måste se på sin egen verksamhet med kritiska ögon. Han berättar bland annat att en medlemsundersökning är på gång.
– Vi måste fundera på om vi är tillräckligt attraktiva för dem som skulle kunna vara våra medlemmar. Vi har till exempel inte någon inkomstförsäkring, vilket konkurrerande förbund har. Kanske hade det sett annorlunda ut om vi också hade kunnat erbjuda det, säger han.

En del andra förbund har gratis medlemsavgift den första tiden. Nu ska Hotell- och restaurangfacket också testa det. I maj fyller förbundet 100 år och firar med att bjuda nya medlemmar på den 100-lapp som det annars kostar första månaden.
– Det blir en testballong för att se om det har någon effekt, särskilt när de nya ska börja betala som vanliga medlemmar. Men det är också ett sätt att uppmärksamma att vi fyller 100 år och en möjlighet att exponera våra frågor, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
134
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.