Ur temat Metoo-rörelsen
Nyheter Sextrakasserier

Vanligt med sextrakasserier från gäster

Anställda inom hotell- och restaurangbranschen är extra utsatta för sextrakasserier. Samtidigt missar många arbetsgivare att informera om vart de anställda ska vända sig om de utsätts. Det visar LO:s nya rapport.

Publicerad 17 april 2018
Vanligt med sextrakasserier från gäster
Det är vanligast att det är gäster som utsätter hotell- och restauranganställda för sextrakasserier. Foto: Mostphotos

Anställda inom hotell- och restaurang är bland de yrkesgrupper som är mest utsatta för sextrakasserier. År 2015 uppgav runt åtta procent av de anställda i branschen att de upplevt sexuella trakasserier från chefer och kollegor under det senaste året. Dubbelt så många svarade att de utsatts från andra på arbetsplatsen, såsom gäster.

Om rapporten

LO:s rapport ”Kvinnlig fägring och machokultur?” bygger på statistik från Arbetsmiljöverket och på en Novusundersökning. Under januari och februari 2018 lät LO Novus ställa frågor till medlemmar i LO-förbunden om förekomsten av och attityden gentemot sexuella trakasserier på deras arbetsplatser. Drygt 1 200 personer deltog i undersökningen.

LO:s andre vice ordförande Berit Müllerström tror att utsattheten hos just hotell- och restauranganställda har flera orsaker.
– Det handlar om att man hela tiden har kontakt med gäster. Det är också många unga kvinnor som jobbar i de här yrkena, en grupp som är extra utsatt. Dessutom är det mycket otrygga anställningar i branschen, säger Berit Müllerström.

De som har en tidsbegränsad anställning uppger i högre utsträckning att de utsätts för sexuella trakasserier från kollegor och chefer.
– Om du inte vet om du har jobb nästa vecka eller inte, så är risken större att du står ut med saker som du inte borde stå ut med. Du är utbytbar på ett annat sätt och det kan leda till en rädsla för att säga ifrån, säger Berit Müllerström.

Tre av LO:s förslag för att motarbeta sextrakasserier

  • Arbetsgivare ska alltid göra en bedömning av risken att utsättas för trakasserier av tredje person, såsom gäster.
  • Utbildning i jämställdhet och sexuella trakasserier för skyddsombud och fackligt förtroendevalda ska stärkas och göras obligatorisk.
  • Arbetsgivares användning av tidsbegränsade anställningar ska minska.
LO använder sig i rapporten både av statistik från Arbetsmiljöverket och en egen undersökning bland sina medlemmar. Den visar att runt hälften av LO-förbundens medlemmar inte har fått någon information av sin arbetsgivare om vem de ska vända sig till om de utsätts för sexuella trakasserier. Det är något som LO vill förändra, och riktar flera krav på hur arbetsgivarna ska förstärka sitt arbete mot sextrakasserier. Bland annat föreslås att arbetsgivarna ska göra riskanalyser och visa tydligt både för personal och gäster att sextrakasserier inte får förekomma.
– Jag har hört exempel från branschen där arbetsgivare tolererat sextrakasserier från viktiga gäster, vilket är helt oacceptabelt. Restaurangägare borde porta kunder som beter sig illa. Ett bra sätt att vara tydlig är att sätta upp skyltar där man visar att det råder nolltolerans, säger Berit Müllerström.

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 14 artiklar

Alla artiklar i temat (11 till)
Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 14 artiklar

Alla artiklar i temat (11 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 14 artiklar

Alla artiklar i temat (11 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här