Ur temat Metoo-rörelsen
Nyheter Sextrakasserier

Vanligt med sextrakasserier från gäster

Anställda inom hotell- och restaurangbranschen är extra utsatta för sextrakasserier. Samtidigt missar många arbetsgivare att informera om vart de anställda ska vända sig om de utsätts. Det visar LO:s nya rapport.

Publicerad 17 april 2018
Vanligt med sextrakasserier från gäster
Det är vanligast att det är gäster som utsätter hotell- och restauranganställda för sextrakasserier. Foto: Mostphotos

Anställda inom hotell- och restaurang är bland de yrkesgrupper som är mest utsatta för sextrakasserier. År 2015 uppgav runt åtta procent av de anställda i branschen att de upplevt sexuella trakasserier från chefer och kollegor under det senaste året. Dubbelt så många svarade att de utsatts från andra på arbetsplatsen, såsom gäster.

Om rapporten

LO:s rapport ”Kvinnlig fägring och machokultur?” bygger på statistik från Arbetsmiljöverket och på en Novusundersökning. Under januari och februari 2018 lät LO Novus ställa frågor till medlemmar i LO-förbunden om förekomsten av och attityden gentemot sexuella trakasserier på deras arbetsplatser. Drygt 1 200 personer deltog i undersökningen.

LO:s andre vice ordförande Berit Müllerström tror att utsattheten hos just hotell- och restauranganställda har flera orsaker.
– Det handlar om att man hela tiden har kontakt med gäster. Det är också många unga kvinnor som jobbar i de här yrkena, en grupp som är extra utsatt. Dessutom är det mycket otrygga anställningar i branschen, säger Berit Müllerström.

De som har en tidsbegränsad anställning uppger i högre utsträckning att de utsätts för sexuella trakasserier från kollegor och chefer.
– Om du inte vet om du har jobb nästa vecka eller inte, så är risken större att du står ut med saker som du inte borde stå ut med. Du är utbytbar på ett annat sätt och det kan leda till en rädsla för att säga ifrån, säger Berit Müllerström.

Tre av LO:s förslag för att motarbeta sextrakasserier

  • Arbetsgivare ska alltid göra en bedömning av risken att utsättas för trakasserier av tredje person, såsom gäster.
  • Utbildning i jämställdhet och sexuella trakasserier för skyddsombud och fackligt förtroendevalda ska stärkas och göras obligatorisk.
  • Arbetsgivares användning av tidsbegränsade anställningar ska minska.
LO använder sig i rapporten både av statistik från Arbetsmiljöverket och en egen undersökning bland sina medlemmar. Den visar att runt hälften av LO-förbundens medlemmar inte har fått någon information av sin arbetsgivare om vem de ska vända sig till om de utsätts för sexuella trakasserier. Det är något som LO vill förändra, och riktar flera krav på hur arbetsgivarna ska förstärka sitt arbete mot sextrakasserier. Bland annat föreslås att arbetsgivarna ska göra riskanalyser och visa tydligt både för personal och gäster att sextrakasserier inte får förekomma.
– Jag har hört exempel från branschen där arbetsgivare tolererat sextrakasserier från viktiga gäster, vilket är helt oacceptabelt. Restaurangägare borde porta kunder som beter sig illa. Ett bra sätt att vara tydlig är att sätta upp skyltar där man visar att det råder nolltolerans, säger Berit Müllerström.

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 14 artiklar

Alla artiklar i temat (11 till)
Nyheter corona

Restriktioner förlängs

Det blir inte längre öppettider på restauranger den 3 maj. I dag meddelade Folkhälsomyndigheten att man vill förlänga restriktionerna till 17 maj.

Publicerad 22 april 2021 Kommentera
Restriktioner förlängs
Restriktionerna förlängs med två veckor. Först den 17 maj ska restauranger kunna hålla öppet senare än 20.30. Foto: Istockphoto

Regeringen gav vid en pressträff på torsdagen beskedet att restriktionerna för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster ligger kvar ytterligare två veckor. Anledningen är den höga smittspridningen och det ansträngda läget för sjukvården.

Samtidigt sade Folkhälsomyndigheten att man föreslår en motsvarande förlängning av restriktionerna för serveringsställen.

För restaurangbranschens del innebär detta att det även fortsättningsvis är stängning klockan 20.30 som gäller. Dessutom kommer det fram till 17 maj tillåtas max fyra personer per sällskap på restauranger, om de inte ligger i till exempel gallerior – då är det en person per sällskap som gäller.

– Man ska ha respekt för smittspridningen. Men man skulle kunna vara generösare med öppettiderna för restauranger, med de kraftiga regleringar som redan finns. Vi anser att det finns förutsättningar att hålla öppet till 23, utan att det påverkar smittspridningen. Då skulle restaurangerna hinna med två sittningar, säger Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande.

Nyheter avgift

Nya avgifter från 1 april

Från den 1 april är medlemsavgiften till HRF 25 kronor högre för alla medlemmar. Beklagligt, men nödvändigt, säger Pim van Dorpel, förbundets vice ordförande.

Publicerad 20 april 2021 Kommentera
Nya avgifter från 1 april
Pandemin har gjort att fler medlemmar behöver hjälp, berättar HRF:s vice ordförande Pim van Dorpel. Nu höjer förbundet medlemsavgifterna. Foto: Anna-Karin Nilsson

Det har varit ett tufft år för branschen och dess anställda, men även för Hotell- och restaurangfacket. Därför har man nu höjt medlemsavgiften för alla inkomstklasser.

– Orsaken är ökade kostnader för bland annat förhandlingar i samband med covid. Det är medlemmarnas behov som styr kostnaderna, och det har blivit ganska många ärenden under det här året, säger Pim van Dorpel.

Avgifter från 1 april

Månadsinkomst Avgift
0 – 4 999 224
5 000 – 9 999 245
10 000 – 11 999 265
12 000 – 13 999 305
14 000 – 15 999 345
16 000 – 17 999 385
18 000 – 19 999 425
20 000 – 21 999 465
22 000 – 24 999 505
25 000 – 29 999 575
30 000 – 615

 

Det finns sedan tidigare ett kongressbeslut på att medlemsavgiften ska vara solidarisk. Därför har HRF:s förbundsstyrelse beslutat att de som tjänar mest ska betala mest. Den högsta avgiften, som gäller för alla som tjänar minst 30 000 kronor, ligger från den 1 april på 615 kronor per månad. Lägst avgift, 224 kronor i månaden, betalar de som tjänar under 5 000 kronor.
I den högsta avgiftsklassen ligger 3,3 procent av medlemmarna.

– Det är något färre som betalar högsta avgiften än vad vi hade räknat med när vi tittade på lönestatistiken för branschen. Det finns en viss eftersläpning, och det kan vara permittering och i vissa fall hyvling som gör att färre har de högsta inkomsterna. Det kan också vara så att man har missat att uppge sin rätta inkomst till oss. Vi har ingen möjlighet att kontrollera hur mycket medlemmarna tjänar.

Pim van Dorpel betonar också att förbundet hela tiden jobbar med kostnadsbesparingar för att få en budget i balans.

– Men vi är en medlemsdriven organisation. Det är medlemmarnas behov som styr. Mycket av det lokala fackliga arbetet har förts över på avdelningarnas ombudsmän. Om mer fackligt arbete återförs till klubbnivå och bekostas av arbetsgivaren, så att vi ser att våra kostnader sjunker, kan vi sänka avgifterna igen.

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 14 artiklar

Alla artiklar i temat (11 till)
Nyheter arbetsmarknad

HRF: Risker med ny intensivpraktik

I förra veckan startade möjligheten till intensivpraktik i upp till nio månader för arbetssökande inom etableringsprogrammet. Hotell- och restaurangfacket ser en risk för lönekonkurrens.

Publicerad 19 april 2021 Kommentera
HRF: Risker med ny intensivpraktik
Sedan den 15 april kan Arbetsförmedlingen erbjuda deltagare som ingår i etableringsuppdraget ett intensivår med möjlighet till upp till nio månader praktik. Foto: Mostphotos
Pim van Dorpel 2018
Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Den nya praktiken är en del av intensivåret, som från och med den 15 april erbjuds deltagare i det så kallade etableringsprogrammet, i första hand nyanlända i Sverige som behöver hjälp att komma in på arbetsmarknaden. Tanken är de som går intensivåret ska komma i arbete inom ett år efter påbörjat program.

Under den tiden kan den arbetssökande till exempel studera svenska i högt tempo eller göra praktik på ett företag.
– Det är ett sätt att se till att nyanlända kan komma i jobb mycket snabbare, sade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, när hon presenterade intensivåret i veckan.

Praktiken kan pågå i sex månader med möjlighet till förlängning i ytterligare tre månader. Deltagare ska kunna få etableringsersättning från Försäkringskassan. Även arbetsgivaren kan få ersättning, 150 kronor per dag från Arbetsförmedlingen.

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, är tveksam till att ytterligare en obetald praktikform är rätt väg att gå.
– Vi hade hellre sett att man hade satsat på de insatser som redan finns, som etableringsåret.

HRF ser också visst risk för att den nya intensivpraktiken kan skapa lönekonkurrens.
– Vi är försiktigt positiva, men vi ser att det finns risker.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här