Anställda inom hotell- och restaurangbranschen är extra utsatta för sextrakasserier. Samtidigt missar många arbetsgivare att informera om vart de anställda ska vända sig om de utsätts. Det visar LO:s nya rapport.
Anställda inom hotell- och restaurang är bland de yrkesgrupper som är mest utsatta för sextrakasserier. År 2015 uppgav runt åtta procent av de anställda i branschen att de upplevt sexuella trakasserier från chefer och kollegor under det senaste året. Dubbelt så många svarade att de utsatts från andra på arbetsplatsen, såsom gäster.
Om rapporten
– Det handlar om att man hela tiden har kontakt med gäster. Det är också många unga kvinnor som jobbar i de här yrkena, en grupp som är extra utsatt. Dessutom är det mycket otrygga anställningar i branschen, säger Berit Müllerström.
De som har en tidsbegränsad anställning uppger i högre utsträckning att de utsätts för sexuella trakasserier från kollegor och chefer.
– Om du inte vet om du har jobb nästa vecka eller inte, så är risken större att du står ut med saker som du inte borde stå ut med. Du är utbytbar på ett annat sätt och det kan leda till en rädsla för att säga ifrån, säger Berit Müllerström.
Tre av LO:s förslag för att motarbeta sextrakasserier
- Arbetsgivare ska alltid göra en bedömning av risken att utsättas för trakasserier av tredje person, såsom gäster.
- Utbildning i jämställdhet och sexuella trakasserier för skyddsombud och fackligt förtroendevalda ska stärkas och göras obligatorisk.
- Arbetsgivares användning av tidsbegränsade anställningar ska minska.
– Jag har hört exempel från branschen där arbetsgivare tolererat sextrakasserier från viktiga gäster, vilket är helt oacceptabelt. Restaurangägare borde porta kunder som beter sig illa. Ett bra sätt att vara tydlig är att sätta upp skyltar där man visar att det råder nolltolerans, säger Berit Müllerström.