Ur temat Metoo-rörelsen
Nyheter SEXTRAKASSERIER

Trakasserier från kollegor svårast att hantera

Ledningen har lättare att hantera en gäst som sextrakasserar än om en kollega eller chef gör det. Det visar en undersökning från tre hotell i Sverige, Norge och Danmark.

Publicerad 6 december 2018
Trakasserier från kollegor svårast att hantera
Sexuella trakasserier från gäster förekom på alla de tre hotellen. Foto: Mostphotos

Ledningen tycker att det är svårast att hantera chefer eller kollegor som trakasserar andra anställda. Det framgår av en rapport om sexuella trakasserier som forskningsstiftelsen Fafo har gjort. Undersökningen bygger på intervjuer med hotelldirektörer, mellanchefer, förtroendevalda och skyddsombud på tre stora hotell som ingår i internationella kedjor.

Värst från kollegor

En dansk undersökning visar att de som blir utsatta för sexuella trakasserier av gäster löper högre risk att få depressionssymtom jämfört med dem som blir trakasserade av gäster.

Rapportförfattarnas intryck är att cheferna drar sig för att ta tag i trakasserier som sker internt, bland annat för att de måste ta hänsyn till flera parter. När de väl gör något brukar det första steget vara att prata med de inblandade för att försöka lösa saken. Extra känsligt blir det när händelsen kan leda till ett personalärende och uppsägning. Det finns exempel på när den som trakasserat har lämnat arbetsplatsen, antingen frivilligt eller genom uppsägning.

Sexuella trakasserier från gäster förekom på alla de tre hotellen. Men de bedömdes som lättare att göra något åt. Gäster som trakasserar får en tillsägelse, sedan blir de eventuellt ombedda att checka ut. Innan dess kunde man prova annat som att till exempel låta en äldre och mer erfaren servitör ta hand om ett bord med gäster som uppträder illa.

Därför är branschen utsatt

Det här bidrar enligt rapporten till sexuella trakasserier inom branschen:
  • Kvälls- och nattarbete.
  • Osäkra arbetsförhållanden.
  • Alkohol och andra droger.
  • Ojämn maktbalans mellan anställda och gäster.
  • Drickskultur, där anställda är beroende av gästens välvilja.
  • Föreställningen om att gästen alltid har rätt.

Två av hotellen hyrde in vakter på kvällar och vid stora banketter. Alla hotell hade riktlinjer för housekeeping-anställdas säkerhet, bland annat att jobba minst två på samma våning eller korridor och att de inte ska gå in i rum om gästen är där. På två av hotellen hade anställda tidigare utsatts för sexuella trakasserier när de gått in för att städa.

Förtroendevalda och skyddsombud var i liten grad involverade i arbetet mot sexuella trakasserier, men lade stor vikt vid att medlemmarna skulle veta att de kunde söka stöd hos dem. I praktiken var det dock få som gjorde det.

Rapportförfattarna anser att det finns ett behov av en större undersökning bland anställda inom hotellbranschen. En sådan undersökning skulle kunna ge underlag för att bedöma hur stort mörkertalet är när det gäller sexuella trakasserier.

Läs rapporten Sexuell trakassering i hotellbransjen i Skandinavia, Fafo-rapport 2018:29

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här