Ur temat Metoo-rörelsen
Nyheter SEXTRAKASSERIER

Trakasserier från kollegor svårast att hantera

Ledningen har lättare att hantera en gäst som sextrakasserar än om en kollega eller chef gör det. Det visar en undersökning från tre hotell i Sverige, Norge och Danmark.

Publicerad 6 december 2018 Kommentera
Trakasserier från kollegor svårast att hantera
Sexuella trakasserier från gäster förekom på alla de tre hotellen. Foto: Mostphotos

Ledningen tycker att det är svårast att hantera chefer eller kollegor som trakasserar andra anställda. Det framgår av en rapport om sexuella trakasserier som forskningsstiftelsen Fafo har gjort. Undersökningen bygger på intervjuer med hotelldirektörer, mellanchefer, förtroendevalda och skyddsombud på tre stora hotell som ingår i internationella kedjor.

Värst från kollegor

En dansk undersökning visar att de som blir utsatta för sexuella trakasserier av gäster löper högre risk att få depressionssymtom jämfört med dem som blir trakasserade av gäster.

Rapportförfattarnas intryck är att cheferna drar sig för att ta tag i trakasserier som sker internt, bland annat för att de måste ta hänsyn till flera parter. När de väl gör något brukar det första steget vara att prata med de inblandade för att försöka lösa saken. Extra känsligt blir det när händelsen kan leda till ett personalärende och uppsägning. Det finns exempel på när den som trakasserat har lämnat arbetsplatsen, antingen frivilligt eller genom uppsägning.

Sexuella trakasserier från gäster förekom på alla de tre hotellen. Men de bedömdes som lättare att göra något åt. Gäster som trakasserar får en tillsägelse, sedan blir de eventuellt ombedda att checka ut. Innan dess kunde man prova annat som att till exempel låta en äldre och mer erfaren servitör ta hand om ett bord med gäster som uppträder illa.

Därför är branschen utsatt

Det här bidrar enligt rapporten till sexuella trakasserier inom branschen:

  • Kvälls- och nattarbete.
  • Osäkra arbetsförhållanden.
  • Alkohol och andra droger.
  • Ojämn maktbalans mellan anställda och gäster.
  • Drickskultur, där anställda är beroende av gästens välvilja.
  • Föreställningen om att gästen alltid har rätt.

Två av hotellen hyrde in vakter på kvällar och vid stora banketter. Alla hotell hade riktlinjer för housekeeping-anställdas säkerhet, bland annat att jobba minst två på samma våning eller korridor och att de inte ska gå in i rum om gästen är där. På två av hotellen hade anställda tidigare utsatts för sexuella trakasserier när de gått in för att städa.

Förtroendevalda och skyddsombud var i liten grad involverade i arbetet mot sexuella trakasserier, men lade stor vikt vid att medlemmarna skulle veta att de kunde söka stöd hos dem. I praktiken var det dock få som gjorde det.

Rapportförfattarna anser att det finns ett behov av en större undersökning bland anställda inom hotellbranschen. En sådan undersökning skulle kunna ge underlag för att bedöma hur stort mörkertalet är när det gäller sexuella trakasserier.

Läs rapporten Sexuell trakassering i hotellbransjen i Skandinavia, Fafo-rapport 2018:29

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 14 artiklar

Alla artiklar i temat (11 till)
Nyheter ARBETSMARKNAD

Fler jobb inom branschen nästa år

Jobben ser ut att bli fler under nästa år. Inom hotell- och restaurangbranschen förväntas stor efterfrågan på kompetens, enligt en arbetsmarknadsbarometer från Manpower Group.

Publicerad 12 december 2018 Kommentera
Fler jobb inom branschen nästa år
Branscharbetsgivare räknar med att jobben ska öka med 12 procent. Foto: Colourbox

Hotell- och restaurangnäringen är en av de fem branscher som har allra starkast jobbprognos enligt Manpower Group. Arbetsgivare inom branschen räknar med att jobben ska öka med 12 procent. För arbetsmarknaden i stort väntas jobben öka med 5 procent.

Arbetsmarknadsbarometern bygger på intervjuer med arbetsgivare, som får svara på om de tror att sysselsättningen kommer att öka eller minska.

Arbetsförmedlingen har också har presenterat sin prognos för jobben de kommande två åren. I år räknar de med att sysselsättningen ökar med 85 000 personer och 2019 med 65 000 personer, året därpå med ytterligare  46 000 personer.

Samtidigt förväntas arbetslösheten öka något. Många av de arbetsgivare som intervjuats säger att de har svårt att hitta personal med lämplig utbildning och erfarenhet. Därför behövs fortsatt fokus på utbildning, säger Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg.

Nyheter SPRINGNOTA

East backar om springnotor

Springnotor på restaurang East skulle serveringspersonalen stå för – med sin dricks. Det enligt ett avtal som arbetsgivaren presenterat för de anställda. Ogiltigt avtal, menar Per Persson, avtalssekreterare på HRF. Nu har arbetsgivaren tvingats backa.

Publicerad 12 december 2018 Kommentera
East backar om springnotor
Restaurang East i Stockholm. Foto: Sofia Andersson

Den populära restaurangen vid Stureplan i Stockholm uppgav för tidningen Stockholm Direkt att man har som mest åtta till tio springnotor i månaden. Nu vill man att de ska bli färre. Ett led i det var att den som serverat gäster som smiter från notan ska kunna uppge giltiga skäl till att betalningen uteblivit. Annars skulle kostnaden dras från dricksen.

Ägaren till restaurangen säger till Stockholm Direkt att det är helt i enlighet med kollektivavtalet.

Per Persson på Hotell- och restaurangfacket håller inte med.

Per Persson, avtalssekreterare HRF. Foto: Anna-Karin Nilsson

– Dricksen ska gå till den enskilde, som skattar för pengarna. Arbetsgivaren har inget med de pengarna att göra. Skulle arbetsgivaren hålla inne dricksen eller till och med lägga beslag på den skulle jag betrakta det som stöld från den anställde.

Om restaurangen bestämmer sig för att hantera dricks som företagets intäkter ska man dessutom betala moms och arbetsgivaravgifter på pengarna.

Kollektivavtalet reglerar däremot hur man ska hantera löneavdrag vid springnotor.
– Då ska den anställde prata med sin närmaste chef, och sedan ska parterna utreda om den anställde varit grovt vårdslös eller till och med har agerat medvetet. Först därefter kan det bli fråga om avdrag för den anställde, och då ska man enligt kvittningslagen anmäla det till Kronofogden.

Restaurangägaren menade att de anställda har gått med på upplägget genom att underteckna ett avtal. Nu har han dock tvingats backa. Till Dagens Nyheter säger han att man inte kommer att dra kostnaden direkt från dricksen.
Enligt Per Persson hade han egentligen inget val.
– Ett sådant avtal skulle vara ogiltigt. För att ta ett annat exempel: Om avtalet säger att jag ska ha 120 kronor i timmen och jag går med på 75 i stället – då är det ogiltigt. Den anställde kan inte avtala om sämre villkor än de som finns i kollektivavtalet.

Hotellrevyn har försökt nå ägaren till East för en kommentar.

Nyheter arbetsskador

Branschanställda drabbas hårt av hot och våld

Hot och våld, som till exempel rån, ligger bakom en liten del av arbetsskadorna i restaurangbranschen. Men när det inträffar blir konsekvenserna ofta allvarliga, visar en ny rapport från Afa Försäkring.

Publicerad 11 december 2018 Kommentera
Branschanställda drabbas hårt av hot och våld
När restauranganställda drabbas av hot och våld handlar det oftast om rån. De personliga konsekvenserna blir ofta stora, visar Afa Försäkrings rapport. Foto: Ove Nordström/Mostphotos

Risken för att råka ut för ett allvarligt arbetsolycksfall på grund av hot och våld är ganska liten i restaurangbranschen. År 2016 drabbades 0,1 på 1 000 restauranganställda av ett sådant olycksfall. Det kan jämföras med 4,9 på 1 000 lokförare och 2,6 på 1 000 poliser.

Men när restauranganställda utsätts får det betydligt oftare allvarliga konsekvenser. Här klassas fyra av tio arbetsolycksfall på grund av hot och våld som allvarliga. Det vill säga att olyckan lett till minst 30 dagars sjukskrivning eller läkning, alternativt medicinsk invaliditet.

Motsvarande siffra bland poliser är knappt vart tionde.
– Arbetsolycksfallen på grund av hot och våld kanske inte är lika många bland restauranganställda, men de är ofta allvarliga. Det förekommer ofta vapen, som knivar eller pistoler. Det gör att de här arbetsolycksfallen leder till stressreaktioner, säger Therese Ljung, analytiker på Afa Försäkring.

Det är vanligt att restauranganställda får en psykisk diagnos efter en allvarlig hot- och våldsorsakad arbetsolycka. Det gäller nio av tio kvinnor och drygt hälften av männen. Bland poliser, väktare och ordningsvakter är motsvarande siffra runt var fjärde.

Statistiken omfattar arbetsolyckor som anmälts till och godkänts av Afa Försäkring de senaste åren.

Fråga om jobbet.
153
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här