Ur temat Metoo-rörelsen
Nyheter SEXTRAKASSERIER

Trakasserier från kollegor svårast att hantera

Ledningen har lättare att hantera en gäst som sextrakasserar än om en kollega eller chef gör det. Det visar en undersökning från tre hotell i Sverige, Norge och Danmark.

Publicerad 6 december 2018
Trakasserier från kollegor svårast att hantera
Sexuella trakasserier från gäster förekom på alla de tre hotellen. Foto: Mostphotos

Ledningen tycker att det är svårast att hantera chefer eller kollegor som trakasserar andra anställda. Det framgår av en rapport om sexuella trakasserier som forskningsstiftelsen Fafo har gjort. Undersökningen bygger på intervjuer med hotelldirektörer, mellanchefer, förtroendevalda och skyddsombud på tre stora hotell som ingår i internationella kedjor.

Värst från kollegor

En dansk undersökning visar att de som blir utsatta för sexuella trakasserier av gäster löper högre risk att få depressionssymtom jämfört med dem som blir trakasserade av gäster.

Rapportförfattarnas intryck är att cheferna drar sig för att ta tag i trakasserier som sker internt, bland annat för att de måste ta hänsyn till flera parter. När de väl gör något brukar det första steget vara att prata med de inblandade för att försöka lösa saken. Extra känsligt blir det när händelsen kan leda till ett personalärende och uppsägning. Det finns exempel på när den som trakasserat har lämnat arbetsplatsen, antingen frivilligt eller genom uppsägning.

Sexuella trakasserier från gäster förekom på alla de tre hotellen. Men de bedömdes som lättare att göra något åt. Gäster som trakasserar får en tillsägelse, sedan blir de eventuellt ombedda att checka ut. Innan dess kunde man prova annat som att till exempel låta en äldre och mer erfaren servitör ta hand om ett bord med gäster som uppträder illa.

Därför är branschen utsatt

Det här bidrar enligt rapporten till sexuella trakasserier inom branschen:

  • Kvälls- och nattarbete.
  • Osäkra arbetsförhållanden.
  • Alkohol och andra droger.
  • Ojämn maktbalans mellan anställda och gäster.
  • Drickskultur, där anställda är beroende av gästens välvilja.
  • Föreställningen om att gästen alltid har rätt.

Två av hotellen hyrde in vakter på kvällar och vid stora banketter. Alla hotell hade riktlinjer för housekeeping-anställdas säkerhet, bland annat att jobba minst två på samma våning eller korridor och att de inte ska gå in i rum om gästen är där. På två av hotellen hade anställda tidigare utsatts för sexuella trakasserier när de gått in för att städa.

Förtroendevalda och skyddsombud var i liten grad involverade i arbetet mot sexuella trakasserier, men lade stor vikt vid att medlemmarna skulle veta att de kunde söka stöd hos dem. I praktiken var det dock få som gjorde det.

Rapportförfattarna anser att det finns ett behov av en större undersökning bland anställda inom hotellbranschen. En sådan undersökning skulle kunna ge underlag för att bedöma hur stort mörkertalet är när det gäller sexuella trakasserier.

Läs rapporten Sexuell trakassering i hotellbransjen i Skandinavia, Fafo-rapport 2018:29

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 14 artiklar

Alla artiklar i temat (11 till)
Nyheter AVGIFT

Medlemsavgiften höjs

Från den 1 juli höjs medlemsavgiften för de allra flesta. Det har HRF:s förbundsstyrelse beslutat.

Publicerad 13 juni 2019 Kommentera
Medlemsavgiften höjs
I juli höjs avgiften i Hotell- och restaurangfacket. Foto: lolostock/Istockphoto

Hotell- och restaurangfacket behöver öka sina intäkter. Nu har man fattat beslut om att höja medlemsavgiften med i snitt elva kronor per månad. På det viset räknar man med att få in ytterligare 3,4 miljoner per år.

Nya avgifterna:

Lön
Avgift före höjning
Höjning Ny avgift från 1 juli
–8699 199 kr 0 kr 199 kr
8 700–12 699 270 kr 9 kr 279 kr
12 700–22 699 365 kr 10 kr
375 kr
22 700 – 390 kr 19 kr
409 kr

 

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 14 artiklar

Alla artiklar i temat (11 till)
Nyheter stipendium

Han får HRF-stipendium

Nu är det klart vilka som får HRF:s studiestipendier i år. En av dem är Philip Olsson i Vinslöv som får 3 000 kronor till vidareutbildning.

Publicerad 11 juni 2019 Kommentera
Han får HRF-stipendium
Philip Olsson är en av dem som får HRF:s studiestipendium i år. Han vill vidareutbilda sig inom hotelmanagement. Foto: Privat, Istockphoto

Det är andra året som Hotell- och restaurangfacket delar ut sitt studiestipendium. Det riktar sig till HRF-medlemmar som är i slutet av sin hotell- eller restaurangutbildning. Pengarna, upp till 5 000 kronor per person, kan exempelvis användas till kurser, utrustning eller studiebesök med syfte att höja yrkeskompetensen.

En av årets stipendiater är Philip Olsson i Vinslöv som snart tar studenten från hotell- och turismprogrammet. Han får 3 000 kronor till vidareutveckling.
– Tanken är att jag ska använda pengarna när jag vill vidareutbilda mig, som någon form av studiestöd. Jag vill vidareutveckla mig inom management på hotell, säger Philip Olsson

I sommar ska han sommarjobba i reception. I höst hoppas Philip på att få ett fast jobb.
– Jag vill jobba ett tag och få lite mer kött på benen. Jag har jobbat som timanställd under utbildningen, men jag skulle vilja ha ett riktigt jobb för att lära mig sådant som man inte gör som timanställd.

I år delar Hotell- och restaurangfacket ut fem stipendier. Övriga stipendiater presenteras under veckan. Det är HRF:s centrala ungdomskommitté som utser dem.

Syftet är att hjälpa elever som vill fördjupa sina kunskaper på olika sätt.

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 14 artiklar

Alla artiklar i temat (11 till)
Nyheter arbetsmarknad

Goda jobbchanser i branschen

Det kommer att finnas många lediga jobb på landets hotell och restauranger i sommar. Det tror i alla fall branscharbetsgivarna i Manpowers senaste arbetsmarknadsbarometer.

Publicerad 11 juni 2019 Kommentera
Goda jobbchanser i branschen
Det är soliga tider i hotell- och restaurangbranschen, om man ska tro undersökningarna. Foto: Sten-Åke Stenberg/Mostphotos

Hotell- och restaurangbranschen går bra just nu. Det visar inte minst försäljningssiffrorna. Under årets första tre månader omsatte restaurangerna drygt 30 miljarder kronor. Det är en ökning med 4,7 procent jämfört med samma period förra året, visar Restaurangindex. Mest ökade hotellrestauranger och trafiknära restauranger, medan kaféer och personalrestauranger minskade något.

Ett annat tecken på goda tider är hotell- och restaurangarbetsgivarnas positiva syn på sommarens personalbehov. Företaget Manpower Group undersöker regelbundet vad arbetsgivare i olika sektorer har för förväntningar på det närmaste kvartalet. Den senaste undersökningen visar att hotell- och restaurangarbetsgivarna är mest positiva av alla.
– Det är glädjande att efterfrågan på arbetskraft förväntas hålla i sig under sommaren i hotell- och restaurangbranschen, säger Mikael Jansson, vd för Manpower Group i Sverige.

Fråga om jobbet.
73
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här