Nyheter #Metoo

Branschföretag i möte om #nolltolerans

Metoo-rörelsen fick Visita att starta uppropet #nolltolerans. I går hölls det första mötet om hur branschen ska få stopp på sextrakasserierna.

Publicerad 16 mars 2018
Branschföretag i möte om #nolltolerans
Visitas kampanj #nolltolerans. Arbetsgivare som skrivit under får klistermärket.

Kvinnor och ickebinära i restaurangbranschen vittnade under hösten om sexuella trakasserier i uppropet #vikokaröver. Många av vittnesmålen handlar om grova sextrakasserier från kollegor och chefer. Metoo-rörelsen gjorde att branschens arbetsgivarorganisation Visita skapade ett eget upprop för sina medlemsföretag, #nolltolerans. Hittills har 861 företag skrivit under.
I går hölls ett första möte om hur de ska få stopp på trakasserierna.
– Utgångspunkten för seminariet var Visitas upprop #nolltolerans. Visita uppmanar medlemsföretag att skriva under för att signalera att det här är en viktig fråga. Det ska råda nolltolerans mot sextrakasserier och andra trakasserier på arbetsplatserna, säger Antje Dedering som är förhandlingschef på Visita.

Vad diskuterade ni på mötet?
– Vi var två jurister som hade en genomgång av hur arbetsgivare ska arbeta förebyggande och hur man ska agera vid misstanke om trakasserier. Det är inga enkla frågor. Vi gick igenom hur en utredning kan gå till, vilka åtgärder man kan och måste vidta. Arbetsgivarna måste agera snabbt, och självklart se till att trakasserierna upphör.

Antje Dedering. Foto: Peter Knutson/Visita

Vilken är den viktigaste åtgärden för att förebygga sextrakasserier?
– Det förebyggande arbetsmiljöarbetet är jätteviktigt, att ledningen tar fram tydliga spelregler som ska råda på arbetsplatsen. Vi pratade om ledarskapets roll, cheferna behöver signalera att det råder nolltolerans mot sexuella trakasserier och vara konsekventa i det. Det ska vara nolltolerans oavsett om trakasserierna kommer från gäster eller kollegor.

Vad tror du att ert arbete med #nolltolerans kan leda till?
– Det märks att det finns ett stort engagemang från medlemsföretagen i den här frågan. Metoo-rörelsen har gjort att fler börjat berätta om sexuella trakasserier, och det är ett steg framåt. Men vi måste hålla frågan levande. Det är viktigt att vi samlas för att prata om de här frågorna, vad som är arbetsgivarens ansvar och vilka svårigheter som finns.

Flera av vittnesmålen i #vikokaröver handlar också om chefer som utsatt personal för sextrakasserier. Är ni beredda att utesluta arbetsgivare som sextrakasserar?
– Vi har etiska regler som våra medlemsföretag ska följa. Bryter de mot reglerna kan de bli en fråga för vår styrelse.

Företrädare för ett 60-tal medlemsföretag deltog på Visitas första möte om #nolltolerans. Under våren kommer Visita att hålla fler möten om hur företagen kan motverka sextrakasserier. Mötena kommer att hållas på flera olika platser runt om i landet.

Nyheter tävling

Pizza-SM avgjordes på branschmässa

Det var en hård kamp om finalplatserna i Pizza-SM som avgjordes på den stora branschmässan Gastro Nord i Älvsjö. En av de tävlande var Edi Velaj, kock på Scandic Anglais och Jamie's Italian i Stockholm.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
Pizza-SM avgjordes på branschmässa
Pizzabagaren och kocken Edi Velaj från Stockholm tävlade i Pizza-SM. Foto: Anna Hjorth

Kocken och HRF:aren Edi Velaj har jobbat med pizza och pasta i fem och ett halvt år. Men Pizza-SM var hans första officiella tävling.
– Vi tävlade på jobbet och jag vann med min pizza. Jag kallar den ”Il chef” och det betyder att det är kockens pizza.

Berätta om din pizza!
– Det är en speciell deg. Jag använder väldigt lite jäst, bara två gram per kilo vetemjöl. Den är kalljäst och får vila i kylskåpet i 72 timmar innan jag tar ut den. Då är den perfekt! Degen är viktig i pizzan, men här är det många som inte kan göra en äkta napolitansk pizzadeg.

Vad har du mer för ingredienser?
– Jag älskar italienska råvaror och smaker. Så jag har burrataost, havssalt, semitorkade körsbärstomater, krasse, svartpeppar och griskind på pizzan. Det smakar jättegott. Tyvärr blev min tävlingspizza lite bränd under, för jag har inte jobbat med den här ugnen tidigare.

Hur var det att tävla?
– Det var stressigt! Jag har inte tränat något särskilt, det har inte funnits tid till det för jag har jobbat. Det var annorlunda att tävla mot att jobba i det vanliga köket, för det är så mycket folk här. Men det var roligt.

Nu vann du inte – skulle du vilja tävla igen?
– Ja, jag vill försöka nästa år igen! Jag vet att många gillar min pizza. Den har funnits på menyn på Jamie’s i en månad som en specialpizza och det har gått jättebra.

Segrare i Pizza-SM blev Amir Bozaghian från Vezzo i Umeå.

Nyheter stämning

HRF stämmer i AD för utebliven ob

I ett och ett halvt år arbetade diskaren helg på Malmö-restaurangen, helt utan ob-ersättning. Nu stämmer HRF arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
HRF stämmer i AD för utebliven ob
Diskaren jobbade varannan helg i ett och ett halvt år, utan att få ob-tillägg. Foto: Istockphoto

Under ett och ett halvt år arbetade HRF-medlemmen som städare och diskare på en restaurang i Malmö. I tjänsten ingick arbete varannan helg, men för detta fick diskaren aldrig någon ob-ersättning. När Hotell- och restaurangfacket uppmärksammande arbetsgivaren på detta menade denne att ob-ersättningen hade förhandlats bort.
– De menade att de hade någon form av arbetstidsförkortning i stället för ob. Men det fanns för det första inga dokument som visade på detta, och för det andra kan man inte göra så. Man kan helt enkelt inte ta bort ob-tillägget, säger Emil Bäckström, ansvarig ombudsman på HRF.

Medlemmen har även fått för lite semesterersättning, menar Hotell- och restaurangfacket. Facket stämmer nu därför arbetsgivaren i Arbetsdomstolen för både kollektivavtalsbrott och brott mot semesterlagen. Sammanlagt kräver facket nästan 11 000 kronor i uteblivet ob-tillägg och semesterersättning. Dessutom vill HRF att medlemmen och förbundet ska få vardera 100 000 kronor i skadestånd.

Nyheter förbundet

HRF testar nya grepp mot medlemstapp

Hotell- och restaurangfacket fortsätter att förlora medlemmar. Sedan årsskiftet har man minskat med över 800 personer. Nu provar förbundet nya grepp för att vända trenden.

Publicerad 25 april 2018 Kommentera
HRF testar nya grepp mot medlemstapp
När HRF fyller 100 år bjuder man nya medlemmar på den första 100-lappen i medlemsavgift. Foto: Mostphotos

I slutet av mars hade Hotell- och restaurangfacket 29 791 medlemmar. Det är ungefär 800 färre än i början av 2018. Tittar man längre bakåt i tiden så är minskningen ännu större. I början av 2016 hade HRF över 31 000 medlemmar. Men förbundet är inte i kris, säger Pim van Dorpel, vice ordförande.
– Nej, men det är synnerligen allvarligt. Vi är väldigt oroade över att vi fortsätter att backa. Vi håller på att analysera orsakerna till det nu. Sedan måste den nya förbundsstyrelsen ta tag i frågan direkt efter kongressen, säger han.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En orsak till medlemstappet kan vara den snabba omsättningen av personal i branschen, menar Pim van Dorpel. Den avspeglas också i en snabb omsättning av medlemmar i facket. I mars registrerades till exempel 655 nya medlemmar. Samma månad valde 554 att gå ur och nära 200 togs bort eftersom de inte betalat avgiften.
– Många hinner knappt gå in i HRF innan de byter bransch och förbund. En annan orsak är högkonjunkturen. Det är extremt lätt att få jobb i branschen, så många tycker inte att de behöver tryggheten som medlemskapet innebär.

Men Pim van Dorpel tycker också att förbundet måste se på sin egen verksamhet med kritiska ögon. Han berättar bland annat att en medlemsundersökning är på gång.
– Vi måste fundera på om vi är tillräckligt attraktiva för dem som skulle kunna vara våra medlemmar. Vi har till exempel inte någon inkomstförsäkring, vilket konkurrerande förbund har. Kanske hade det sett annorlunda ut om vi också hade kunnat erbjuda det, säger han.

En del andra förbund har gratis medlemsavgift den första tiden. Nu ska Hotell- och restaurangfacket också testa det. I maj fyller förbundet 100 år och firar med att bjuda nya medlemmar på den 100-lapp som det annars kostar första månaden.
– Det blir en testballong för att se om det har någon effekt, särskilt när de nya ska börja betala som vanliga medlemmar. Men det är också ett sätt att uppmärksamma att vi fyller 100 år och en möjlighet att exponera våra frågor, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
134
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.