– Det är så tydligt nu att det här inte är något som kan sopas under mattan, säger Sandra Arinbjörnsdottir. Hon tror att en förändring är på väg i restaurangbranschen efter metoo-uppropen. På hennes jobb finns ett synligt exempel: skyltar med texten »Nolltolerans mot ofredanden gäller alltid på Kafé de luxe«.
Det är fredagskväll och på Växjökrogen Kafé de luxe är det högtryck. Servitrisen Sandra Arinbjörnsdottir står i baren och tappar upp öl till gästerna. Hon har arbetat här i åtta år.
När hon var 17 år och ny på jobbet utsatte en gäst henne för sexuella trakasserier.
– Det hände en incident ganska snart efter att jag börjat. Jag hade ju ingen aning eftersom jag var så ny i branschen. Men chefen tog tag i det direkt och jag fick lära mig att på den här arbetsplatsen ska jag inte behöva ta någon skit, säger Sandra Arinbjörnsdottir.
I samband med metoo-uppropen tog krogen beslut om att sätta upp skyltar i entrén med texten »Nolltolerans mot ofredanden gäller alltid på Kafé de luxe«. Skyltarna riktar sig till gäster och uppmanar dem att kontakta personalen om de uppmärksammar sexuella trakasserier inne på restaurangen.
Samdri Vairagi, som är delägare på Kafé de luxe, berättar att tanken funnits där redan tidigare, men att metoo-rörelsen gjorde att de tog steget.
– Vi vill att gästerna ska säga till oss om det händer något, så att vi kan ingripa. Jag tror också att skyltarna kan verka avskräckande, eftersom de visar att vi kommer att agera om någon beter sig illa.
Hans förhoppning är att det även ska bidra till att de anställda känner sig tryggare.
– För det är ofta samma personer som trakasserar gäster som går på personalen.
25 miljoner kronor
Hotell- och restauranganställda är bland de yrkesgrupper som är allra mest utsatta för sexuella trakasserier på jobbet. Det visar siffror från Arbetsmiljöverket. År 2015 uppgav runt 8 procent av personalen i branschen att de utsatts för sexuella trakasserier från chefer och kollegor under det senaste året.
Men det var dubbelt så många, 16 procent, som uppgav att de trakasserats av andra på arbetsplatsen, till exempel gäster.
Sandra Arinbjörnsdottir tror att en förändring är på väg.
– Det är så tydligt nu att det här inte är något som kan sopas under mattan. Vi tjejer har väl alltid pratat om problemet på jobbet.
Hon tycker att medvetenheten om frågorna har ökat.
– Efter metoo-uppropen tycker jag att också killarna börjat diskutera de här frågorna. När alla blir mer medvetna tror jag att det måste förändras till det bättre, säger Sandra Arinbjörnsdottir.
Entrévärden Eva Varga har precis kommit in till jobbet och sätter på sig sin namnbricka. Hon är positiv till arbetsgivarens initiativ.
– Det blir ett tydligt budskap ut mot gästen att det här gäller på vår arbetsplats. Jag tycker att det borde vara en självklarhet för alla krogar att sätta upp sådana skyltar, säger hon.
I kväll ska flera band spela på krogen och Eva Varga ska ta upp inträde och sedan röra sig i lokalen för att skapa trygghet.
– Skyltarna underlättar vårt arbete, de ger mer tyngd bakom våra ord. Vi kan hänvisa till skylten som visar att vår arbetsplats ska vara fri från sexuella trakasserier.
#metoo hösten 2017
- 5 oktober. New York Times rapporterar att en mängd kvinnor anklagar filmproducenten Harvey Weinstein för sextrakasserier.
- 15 oktober. »Om alla kvinnor som blivit sextrakasserade skriver ›jag också‹ som status, kanske folk kan förstå omfattningen«, twittrar skådisen Alyssa Milano. Hashtaggen #metoo exploderar på sociala medier i Sverige.
- 8 november. Sveriges första metoo-upprop. 456 skådespelare står bakom #tystnadtagning.
- 21 november. #inteförhandlingsbart publiceras, undertecknat av 1 501 kvinnor i fackföreningsrörelsen.
- 30 november. Uppropet #vikokaröver, 1 863 personer från krogbranschen skriver på.
Under metoo-rörelsen startade arbetsgivarorganisationen Visita uppropet #nolltolerans, som Kafé de luxe skrivit under. De som går med i uppropet lovar att arbeta förebyggande och agera mot sexuella trakasserier, oavsett om de kommer från personal, chefer eller gäster.
I maj hade 869 av Visitas totalt 5 099 medlemsföretag skrivit under. De får också ett klistermärke att sätta upp med texten »Det här stället har #nolltolerans mot sexuella trakasserier och kränkningar«.
En av dem som drivit kampanjen är Antje Dedering som är förhandlingschef på Visita.
– Vi har försökt nå ut med vårt budskap på många sätt. Bland annat har vi haft seminarier där vi informerar medlemsföretag om arbetsgivarens skyldigheter att förhindra och utreda sexuella trakasserier, säger Antje Dedering.
Bakom bardisken på Kafé de luxe står Cim Hammarström som arbetar som servitris.
Hon menar att det är viktigt att arbetsgivaren direkt visar att det får konsekvenser att utsätta personalen för trakasserier.
– Har vi gäster som trakasserar någon så slänger vi ut dem. Våra chefer är tydliga med att vi inte ska behöva bli illa behandlade på jobbet. När någon ny börjar här så får de direkt reda på vad som gäller. Vi ska inte behöva servera gäster som beter sig illa. Tyvärr vet jag att det inte är så på alla ställen.
Samdri Vairagi hoppas att fler arbetsplatser kommer att följa Kafé de luxes exempel och sätta upp skyltar som visar att det råder nolltolerans mot sexuella trakasserier.
Men han poängterar att det är viktigt att det bakom varje skylt också finns upparbetade rutiner.
– Det krävs också tryck bakom orden. Nolltoleransen måste finnas på hela arbetsplatsen för att skylten ska få effekt. Om du går ut med ett sådant budskap måste du också vara beredd att ta konflikten när en situation uppstår. Kanske är det därför arbetsgivare drar sig för att sätta upp skyltar.