Ur temat UTNYTTJADE
Nyheter utnyttjade

Shamim hotades nästan varje dag

Allt verkade bra när Shamim erbjöds jobb på en bekants restaurang i Stockholm. Väl på plats började mardrömmen.

Publicerad 16 februari 2021
Shamim hotades nästan varje dag
Shamim kom till Sverige 2019 för att jobba som kock. Foto: Mostphotos, Privat (Montage)

Shamim svarar snabbt i telefonen. Han har väntat på att få berätta om sin tid i Sverige, säger han. Även om det är jobbigt.
– Det var en extremt traumatiserande upplevelse, säger han.

Shamims engelska är korrekt och formell. I Bangladesh var han advokat.
Det var faktiskt genom jobbet som han hamnade på en restaurang i Sverige. Det sociala och politiska läget hade försämrats under en längre period, Shamim kände att det var dags att lämna landet.
En av hans klienter drev en restaurang i Stockholm och erbjöd sig att hjälpa honom.

I början av 2019 flyttade familjen till Sverige och Shamim började som kock på klientens restaurang.
Då förändrades allt. Han beskriver hur det som i hemlandet varit en vänskaplig relation förvandlades till något helt annat.

I sex månader arbetade Shamim utan en enda ledig dag, uppåt 300 timmar i månaden.
– Det var chockerande. De hotade att sparka mig för minsta sak och de hotade mig fysiskt nästan varje dag.

De tog nästan alla mina pengar.

Efter sex månader fick Shamim till slut två dagar ledigt i månaden, berättar han.
– Men då fick jag måla ägarens stora hus och sköta hans trädgård. Hade jag vägrat hade jag fått sparken.

Den andra stora chocken var lönen. På kontraktet stod nästan 25 000 kronor före skatt. Men när lönen var utbetald krävde arbetsgivaren tillbaka nästan hälften, 9 000 kronor i kontanter. Under perioden Shamim arbetade där betalade han tillbaka 127 000 kronor, säger han.
– De tog nästan alla mina pengar. De brydde sig inte alls om att jag hade en familj.

Vid ett tillfälle krävde arbetsgivaren Shamim på en deposition på 100 000 kronor. Annars var han inte välkommen tillbaka, säger han.
– De ville ha pengarna för att återuppbygga sitt förtroende för mig.
Han lyckades skrapa ihop 25 000 kronor som han förde över till sin arbetsgivare.

Även Shamims fru utnyttjades, säger han.
– Hon jobbade 5–6 månader, 70–80 timmar i månaden. Men hon fick betalt för 16 timmar. Vi var helt i händerna på dem. Det var som att jobba i lejonets kula.

De bor i exklusiva villor byggda på de anställdas blod.

Efter ungefär ett år blev han utkastad från restaurangen efter en diskussion med arbetsgivaren.
Han provjobbade på mängder av restauranger, men på grund av coronapandemin kunde ingen av dem erbjuda den fasta anställning som krävs för att Migrationsverket ska bevilja ett arbetstillstånd.
Så förra sommaren lämnade familjen Sverige.
– Det var ledsamt. Mina barn älskade Sverige, men det gick inte. Vi var så nedbrutna, säger han.

I dag bor de i Portugal. Shamim upprörs av hur utnyttjandet kan få lov att fortsätta, år efter år, utan att det svenska samhället gör något.
– De här restaurangägarna, de bor i exklusiva villor byggda på de anställdas blod. Men det händer ingenting.

Läs också

Ingår i temat: UTNYTTJADE 12 artiklar

Alla artiklar i temat (9 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här