Förra året upptäckte HRF att något var skumt med avtalspensionen för anställda på restaurangkedjan Indian Garden. Det visade sig vara en pensionsskuld i miljonklassen.


Det var år 2018 som ett antal HRF-medlemmar, anställda på restaurangkedjan Indian Garden i Stockholm, hörde av sig till facket med problem.
– Vi hade några personärenden som gällde olika saker, som semesterersättning, schema och lön. I samband med det började vi titta på hur det såg ut när det gällde pensionsavsättningar till de anställda också, säger ombudsman Jozsef Vegvari, som fick ärendena på sitt bord.
Och det såg inte bra ut. En koll visade att den prisbelönta restaurangkedjan under de senaste fem åren redovisat på tok för låga lönesummor till Fora, som sköter avtalspensionen.
– Då kunde vi konstatera att det var ett ganska grovt fel som måste åtgärdas omgående, säger Jozsef Vegvari.
Sammanlagt handlade det om miljonbelopp som företaget inte hade betalat, berättar Mats Hansson som är central ombudsman på HRF.
– Baserat på lönekostnaderna i deras bokslut för de senaste fem åren kunde vi se att det diffade så mycket.
Och de pengar som företaget faktiskt hade betalat in var inte kopplade till några individer. Det betyder att Fora inte kunnat sätta in pensionspengarna till någon i Indian Gardens personalstyrka, som bara under förra året uppgick till drygt 140 personer.

Hotell- och restaurangfacket begärde förhandling med Indian Garden. Enligt Mats Hansson erkände företaget tidigt att det hade blivit fel, och hänvisade till att en tidigare revisor gjort misstag i inrapporteringen till Fora. För att företaget skulle klara av att betala sin stora skuld lade Fora upp en avbetalningsplan.
– För oss var det viktigt att våra medlemmar kunde få behålla sina jobb, och att deras identiteter och lönesummor blev rätt inrapporterade. Nu är alla anställda rätt inrapporterade och deras pensioner är säkrade, säger Mats Hansson.
Fakta: Avtalspension
HRF har länge arbetat för att få ett vapen mot arbetsgivare som missköter de anställdas avtalspension. Nu har arbetet äntligen gett resultat: frågan är en av avtalsrörelsens viktigaste, säger avtalssekreterare Per Persson.
– Det är oerhört angelägen fråga. Fallet med Indian Garden visar ju att det fortfarande pågår misskötsel i stor omfattning.
Avtalspensionen, och fusket med denna, är en av frågorna som LO-samordningen driver i avtalsrörelsen. Ett av LO:s krav är kännbara sanktioner mot arbetsgivare som inte sköter sig.
– Som det är i dag kostar det arbetsgivare 1 000 kronor i skadestånd i försäkringsvillkoren. Det måste bli dyrare, säger Per Persson.
Denna fråga kommer LO att förhandla centralt med Svenskt Näringsliv. Gentemot sina lokala parter driver förbunden inom samordningen även kravet att insättningar till avtalspensionen ska redovisas på de anställdas lönespecifikationer.
– Det måste bli lättare för våra medlemmar att kontrollera det här, säger Per Persson.
Hotellrevyn har sökt företrädare för Indian Garden för en intervju, hittills utan framgång.