Ur temat Pensionsfusket
Nyheter pensioner

Pensioner för miljoner saknades på indisk kedja

Förra året upptäckte HRF att något var skumt med avtalspensionen för anställda på restaurangkedjan Indian Garden. Det visade sig vara en pensionsskuld i miljonklassen.

Publicerad 5 februari 2020 Kommentera
Pensioner för miljoner saknades på indisk kedja
Det var vid en rutinkoll som HRF upptäckte att det saknades pensionsinbetalningar för många anställda på Indian Garden. Foto: Sofia Andersson
Josef Vegvari. Foto: Jann Lipka/HRF

Det var år 2018 som ett antal HRF-medlemmar, anställda på restaurangkedjan Indian Garden i Stockholm, hörde av sig till facket med problem.
– Vi hade några personärenden som gällde olika saker, som semesterersättning, schema och lön. I samband med det började vi titta på hur det såg ut när det gällde pensionsavsättningar till de anställda också, säger ombudsman Jozsef Vegvari, som fick ärendena på sitt bord.
Och det såg inte bra ut. En koll visade att den prisbelönta restaurangkedjan under de senaste fem åren redovisat på tok för låga lönesummor till Fora, som sköter avtalspensionen.
– Då kunde vi konstatera att det var ett ganska grovt fel som måste åtgärdas omgående, säger Jozsef Vegvari.

Sammanlagt handlade det om miljonbelopp som företaget inte hade betalat, berättar Mats Hansson som är central ombudsman på HRF.
– Baserat på lönekostnaderna i deras bokslut för de senaste fem åren kunde vi se att det diffade så mycket.
Och de pengar som företaget faktiskt hade betalat in var inte kopplade till några individer. Det betyder att Fora inte kunnat sätta in pensionspengarna till någon i Indian Gardens personalstyrka, som bara under förra året uppgick till drygt 140 personer.

Mats Hansson HRF
Mats Hansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Hotell- och restaurangfacket begärde förhandling med Indian Garden. Enligt Mats Hansson erkände företaget tidigt att det hade blivit fel, och hänvisade till att en tidigare revisor gjort misstag i inrapporteringen till Fora. För att företaget skulle klara av att betala sin stora skuld lade Fora upp en avbetalningsplan.
– För oss var det viktigt att våra medlemmar kunde få behålla sina jobb, och att deras identiteter och lönesummor blev rätt inrapporterade. Nu är alla anställda rätt inrapporterade och deras pensioner är säkrade, säger Mats Hansson.

Fakta: Avtalspension

Den som fyllt 25 år och jobbar på ett företag med något av LO:s kollektivavtal har rätt till en tjänstepension som heter SAF-LO avtalspension.

Pensionsinbetalningarna motsvarar 4,5 procent av lönen. Pengarna betalar arbetsgivaren in till Fora, som sköter pensionen.

Arbetsgivaren ska varje år rapportera hur mycket lön du har fått, så att Fora vet hur stora premier du tjänat in.

På fora.se kan du logga in på ditt konto med ett bank-id.

Där ser du vad nuvarande och tidigare arbetsgivare har betalat in. Om uppgifterna inte stämmer, kontakta Fora.

HRF har länge arbetat för att få ett vapen mot arbetsgivare som missköter de anställdas avtalspension. Nu har arbetet äntligen gett resultat: frågan är en av avtalsrörelsens viktigaste, säger avtalssekreterare Per Persson.
– Det är oerhört angelägen fråga. Fallet med Indian Garden visar ju att det fortfarande pågår misskötsel i stor omfattning.

Avtalspensionen, och fusket med denna, är en av frågorna som LO-samordningen driver i avtalsrörelsen. Ett av LO:s krav är kännbara sanktioner mot arbetsgivare som inte sköter sig.
– Som det är i dag kostar det arbetsgivare 1 000 kronor i skadestånd i försäkringsvillkoren. Det måste bli dyrare, säger Per Persson.
Denna fråga kommer LO att förhandla centralt med Svenskt Näringsliv. Gentemot sina lokala parter driver förbunden inom samordningen även kravet att insättningar till avtalspensionen ska redovisas på de anställdas lönespecifikationer.
– Det måste bli lättare för våra medlemmar att kontrollera det här, säger Per Persson.

Hotellrevyn har sökt företrädare för Indian Garden för en intervju, hittills utan framgång.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Nyheter avtal 2020

Rapport: ”Bra med avtalskrav mot sexuella trakasserier”

Ett av HRF:s avtalskrav för nytt kollektivavtal är att stärka skyddet mot sexuella trakasserier från tredje man. Nu får kravet stöd av en ny rapport från Arena Idé.

Publicerad 18 februari 2020 Kommentera
Rapport: ”Bra med avtalskrav mot sexuella trakasserier”
Det är vanligast att anställda inom LO-kollektivet utsätts för sexuella trakasserier från tredje man, till exempel gäst eller kund. Foto: Wavebreakmedia/Mostphotos

Sexuella trakasserier mot anställda är ett stort problem, inte minst i hotell- och restaurangbranschen. Ett sätt att komma till rätta med problemet kan vara att kollektivavtala om arbetsgivarens plikt att agera mot det, menar Lena Svenaeus, arbetsrättsjurist och tidigare Jämställdhetsombudsman i en rapport från tankesmedjan Arena Idé.
– Man ställer sig frågan om det finns något verktyg som vi inte har använt oss av här i Sverige. Och svaret är givet, det är ju kollektivavtalet, säger hon.

Rapporten handlar om hur kollektivavtal används i Kanada för att motverka sexuella trakasserier. Lena Svenaeus menar att en skrivning i kollektivavtalet skulle komplettera och förstärka lagstiftningen i frågan. Det gäller framför allt i fråga om trakasserier från tredje part, till exempel en kund eller kroggäst.
– I den svenska diskrimineringslagen finns inget skydd mot tredje mans våld. Ett krav skulle kunna vara att man måste göra en riskanalys, till exempel på en restaurang, över var de anställda skulle kunna utsättas för tredje mans våld, säger Lena Svenaeus.

Att stärka skyddet mot sexuella trakasserier är ett av kraven inom LO-samordningen inför årets avtalsrörelse. Hotell- och restaurangfacket har valt att fokusera just på skydd mot sexuella trakasserier från tredje part, som till exempel gäster.

Läs hela rapporten ”Kollektivavtal i kampen mot sexuella trakasserier”.

Nyheter MICHELIN

”Kollektivavtal är jätteviktigt”

Hela 15 av de 18 Michelinrestaurangerna i Sverige har kollektivavtal för sina anställda. För en av dem är avtalet lika färskt som stjärnan de fick i går.

Publicerad 18 februari 2020 Kommentera
”Kollektivavtal är jätteviktigt”
Jonas Lagerström på Etoile är glad över Michelinstjärna - och kollektivavtal. Bilden är ett montage. Foto: Samuel Unéus/Årets kock, Mostphotos

I går kväll avslöjades vilka svenska restauranger som upptas i den eftersträvansvärda samlingen av krogar med stjärnor i Michelinguiden. Etoile i Stockholm fick sin första stjärna.

– Det var en stor och nervös dag i går. Vi fick en inbjudan till utdelningen för två veckor sedan, men man vågar ändå inte ha för stora förhoppningar, säger Jonas Lagerström, en av delägarna.

Svenska Michelinrestauranger:

***
Frantzén, Stockholm

**
Daniel Berlin, Skåne Tranås
Vollmers, Malmö
Gastrologik, Stockholm
Oaxen Krog, Stockholm
Aloë, Stockholm

*
Bhoga, Göteborg
Koka, Göteborg
SK Mat & Människor, Göteborg
Thörnströms Kök, Göteborg
28+, Göteborg
Sav, Malmö
Agrikultur, Stockholm
Ekstedt, Stockholm
Operakällaren, Stockholm
Sushi Sho, Stockholm
Etoile, Stockholm
PM & Vänner, Växjö

Men det är inte bara en stjärna som är i antågande på restaurangen. Från den 1 mars kommer de anställda också att omfattas av kollektivavtal.

– Ja, det stämmer. Vi gick med i Visita förra veckan faktiskt. Det har varit planen sedan vi startade för snart två år sedan, men det har varit en kostnadsfråga. Det är en jätteviktig del. Vi vill ju locka framtidens kockar och kunna erbjuda bra villkor och stötta dem, säger Jonas Lagerström.

Jonas Lagerström

I kväll stänger de restaurangen för att fira med teamet, vänner och familj.

– Vi har verkligen kämpat för det här. Och vi har gjort det på egen hand, det är inga investerare eller andra som varit inblandade.

Frantzén, som är den enda restaurangen i Sverige med tre stjärnor i Michelinguiden, tecknade kollektivavtal förra våren.

Tre stjärnkrogar saknar avtal: Vollmers och Sav i Malmö, samt Sushi Sho i Stockholm.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Nyheter avtal 2020

”Visita kräver fullständigt förfogande”

Visita vill öka pottandelen, frysa minimilönerna och ge arbetsgivarna möjlighet att förlägga helgledighet till hela veckan. HRF ser kraven som ett angrepp på de anställdas möjlighet till ett fungerande privatliv.

Publicerad 14 februari 2020 Kommentera
”Visita kräver fullständigt förfogande”
Visita vill att helgledigheten ska kunna förläggas under alla veckans dagar. Foto: Peter Jönsson, Anna-Lena Lundqvist

Förra veckan växlade Hotell- och restaurangfacket och motparten Visita avtalsyrkanden. HRF:s ordförande Malin Ackholt kallar arbetsgivarnas krav för oerhört långtgående.
– Det är längesedan vi såg yrkanden som var lika långtgående, säger hon.

Det hon framför allt reagerar på är Visitas yrkanden om ledighet. Arbetsgivarna vill ta bort kravet att de anställdas veckovila minst varannan vecka ska förläggas till fredag-måndag. I stället ska ledigheten kunna läggas ut under hela veckan, vill Visita.
– Genom de här kraven vill man fullständigt förfoga över personalen och deras möjlighet att kombinera arbete, privatliv och föräldraskap. Det är oerhört stora förändringar som man föreslår, säger Malin Ackholt.

Fakta: Visitas krav

  • 80 procent av lönehöjningen i pott.
  • Ingångslönerna bibehålls på samma nivå.
  • Om parterna inte kan nå enighet i en central förhandling om pottfördelning ska arbetsgivaren ha rätt att fördela det lokala utrymmet enligt sitt förslag.
  • Veckovilan ska kunna förläggas till veckans alla dagar.
  • Ny bestämmelse om att arbetsgivare ska kunna avtala om att anställd som anställs tidigast tre månader före en lönerevision inte ska ingå i denna.
  • Anställd som uteblivit från arbete 14 kalenderdagar utan giltigt skäl ska anses ha avslutat sin anställning på egen begäran.

Visita vill också frysa minimilönerna och öka andelen av lönehöjningen som fördelas i pott till 80 procent. Arbetsgivarna vill dessutom ha yttersta beslutsrätt i pottfördelningsprocessen, i de fall parterna inte kommer överens.
– Det de säger är att ”vi kan prata med er, men det är vi som bestämmer”. Vi har i dag ett system för tvistelösning i avtalet som fungerar. Det är bara en ingång till att de vill ha hela makten över processen, säger Malin Ackholt.

Malin Ackholt tycker att Visitas krav är oroväckande.
– Vi är bara i början av processen men det ger en oerhört tydlig bild av att arbetsgivarna vill ha ett förhållande där en part bestämmer och den andra fogar sig, säger Malin Ackholt.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Fråga om jobbet.
89
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här