Ur temat Pensionsfusket
Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

HRF går vidare med pensionsfusk

Förra året avslöjades flera branschföretag med att inte betala in avtalspension för alla sina anställda. Nu tar HRF ett av fallen till skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar. Ärendet blir det första någonsin som prövas.

Publicerad 30 januari 2015
HRF går vidare med pensionsfusk
HRF stämmer nu kafékedjan Le Pain Francais i skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar. Foto: Lars Lanhed
inlinebild
Annett Olofsson på LO-TCO Rättsskydd. Foto: LO-TCO Rättsskydd

– Det är viktigt att vi får den här frågan prövad i skiljenämnden. Man måste ta itu med problemet med att arbetsgivare gör så här, säger Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd som driver ärendet för Hotell- och restaurangfackets räkning.

Stämningen, eller påkallandeskriften som det heter i skiljenämnden, gäller Göteborgsbaserade kafékedjan Le Pain Francais. I början av förra året upptäckte Hotell- och restaurangfacket att kedjan under flera år endast rapporterat in runt en tiondel av de anställda till Fora som sköter avtalspensionerna. Det innebär att företaget inte hade betalat in premier för de övriga anställdas avtalspension för de berörda åren.
– Det är ingen liten skillnad mellan verkligheten och det de rapporterat in. Det betyder naturligtvis att premierna för företaget blivit alldeles för låga, säger Annett Olofsson.

Efter att HRF begärt förhandling med Le Pain Francais ändrades uppgifterna hos Fora för de senaste två åren, men inte längre bak i tiden. Hotell- och restaurangfacket anser att bolaget nu borde betala skadestånd för att man inte följt det åtagande som kommer med kollektivavtalet.
– Vi menar att bolaget inte har vidmakthållit de försäkringar som man är skyldig att ha enligt avtalet. Det är ett brott mot kollektivavtalet. De här korrigeringarna har skett först efter att de har blivit påkomna. Det hade inte hänt om förbundet inte hade kontrollerat, säger Annett Olofsson.

Förbundet kräver nu företaget på 500 000 kronor i skadestånd för kollektivavtalsbrott. Stämningen är principiellt viktig. En granskning som Hotellrevyn har gjort visar att fusket med inbetalningar till Fora är utbrett i hotell- och restaurangbranschen. På fler än vart femte granskat företag fanns brister som kan anses som avsevärda.

Detta är första gången som ett sådant ärende prövas i skiljenämnden för arbetsmarknadsfrågor. Beroende på utgången av prövningen kan hela systemet med avtalspensionen genom Fora behöva ses över, säger Annett Olofsson.
– Om skiljenämnden skulle komma fram till att man inte kan kräva skadestånd  för detta, så måste man hitta en annan lösning. Det kan handla om vilket uppdrag man ger till Fora.
Annett Olofsson tror att det inte bara är i hotell- och restaurangbranschen som det fuskas med pensionsinbetalningarna.
– Jag fått indikationer på att det finns misskötsamhet i andra branscher också. Det urholkar hela systemet.

Företrädare för Le Pain Francais har tidigare sagt till Hotellrevyn att den felaktiga inrapporteringen berott på att man fått felaktig information kring vilka försäkringar man är skyldig att ha.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Nyheter Permittering

Många företag vill permittera mer

Nyligen meddelade regeringen att möjligheten att korttidspermittera förlängs till den 30 juni. Hotell- och restaurangfacket, som hittills tecknat mer än 3 000 avtal om korttidspermittering, märker av företagarnas intresse.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
Många företag vill permittera mer
Den senaste veckan har HRF fått in hundratals listor från företag som vill permittera personal. Foto: Colourbox

När perioden att ansöka om korttidspermittering förlängdes ändrades också reglerna. Från och med den 29 mars kan företagare inte ansöka om ersättning i efterhand. Det här har lett till att många arbetsgivare nu kontaktar HRF.
Dessutom meddelade Folkhälsomyndigheten på torsdagen att restriktionerna för restaurangbranschen förlängs till den 2 maj, vilket sannolikt inte dämpar intresset för att permittera personal.

– Vi har fått in hundratals permitteringslistor den senaste veckan, säger Per Persson, avtalssekreterare.

Permittering

Permitteringsgraden och löneavdraget finns i fyra nivåer:

  • 20 % permittering = 4 % lägre lön
  • 40 % permittering = 6 % lägre lön
  • 60 % permittering = 7,5 % lägre lön
  • 80 % permittering = 12 % lägre lön.

Arbetsgivare har möjlighet att justera permitteringsgraden för de anställda.
Men det är viktigt, säger Per Persson, att den som är permitterad kontrollerar att löneavdraget är rätt, så att man inte går miste om lön.

– Om man upptäcker felaktigheter ska man först prata med sin arbetsgivare. Om det inte hjälper ska man kontakta sin lokala HRF-avdelning, så får man hjälp.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Hej Gäst SVEN MELANDER

”Jag har mina stamställen”

Sven Melander gillar rejäla biffar på tallriken och långa skohorn på hotellrummet.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
”Jag har mina stamställen”
Sven Melander – journalist, skådespelare, youtuber och författare till kokboken Upp i vikt kvickt. Foto: Karin Törnblom/TT

Hur väljer du restaurang?
– Jag har mina stamställen. Jag är traditionell, äter gärna en ordentlig biff eller någon god fisk. Men ibland bjuder mina barn pappa på middag och då blir det lite annat.

Vad får dig att återvända till ett ställe?
– Bra personal. Det är jävla roligt om folk känner igen en. Numera blir jag igenkänd, men jag gick ju på krogen innan jag var någon slags offentlig person också. 

Något speciellt som du vill ska finnas på ditt hotellrum?
– Nja, det brukar ju finnas säng, någonstans att stuva in grejerna, ett litet skrivbord och tv. Men det jag uppskattar är långa skohorn. Det behöver man när man blir äldre.

Nyheter FORSKNING

Så hanterar köksanställda ohövlighet

Det kan vara effektivt att säga ifrån ­– på rätt sätt. Ohövlighet riskerar nämligen att sprida sig på arbetsplatsen, visar en forskningsstudie där restauranganställda intervjuats.

Publicerad 8 april 2021 Kommentera
Så hanterar köksanställda ohövlighet
Forskare har undersökt hur köks- och restauranganställda hanterar ohövlighet på jobbet. Foto: Istockphoto

Vad gör du om någon är ohövlig mot dig eller någon annan på jobbet? Det ville Kristoffer Holm, forskare vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet, ta reda på.

Från en tidigare studie visste han att hård jargong var vanlig inom restaurang och kök. Med hjälp av Hotell- och restaurangfacket och Kommunal fick hans forskargrupp tag på 12 personer, som djupintervjuades i smågrupper.
– Många exempel kom upp, från rena utskällningar och skämt som passerat gränsen till mer subtila fenomen som nedsättande kommentarer eller att folk inte hälsade.

Kristoffer Holm. Foto: Lunds universitet

Kockar upplevde att de fått sitt arbete ifrågasatt utan att det varit befogat. Chefer hade favoriserat och låtit vissa ta rast oftare än andra.

Ohövlighet hanterades på väldigt olika sätt, säger Kristoffer Holm.
– En vanlig respons var att konfrontera personen direkt. Antingen lite snyggt genom att ta personen åt sidan, eller genom att ryta ifrån och svara i samma ton. Andra försökte skämta bort det.

De som såg på kunde erbjuda stöd till den som utsatts, se till att personen var okej.
Drabbade sökte ofta själva stöd, genom att ringa en kompis eller prata med någon på arbetsplatsen.

En del peppade sig själva med det forskarna kallar ”positive self-talk”. Andra ignorerade det som hänt och försökte bara gå vidare.
– Vissa rationaliserade andras ohövliga beteende, ”jag förstod varför de gjorde så, det var för att jag skulle lära mig”. Det är ett sätt att tona ner allvaret för sig själv, säger Kristoffer Holm.
Några valde att rapportera till chef, skyddsombud eller fack.

Vad är ohövlighet?

Ohövlighet kan till exempel vara nedsättande kommentarer, fientligt kroppsspråk, att inte lyssna när någon pratar eller att inte hälsa. Det är vardagliga, negativa, lågintensiva beteenden som till skillnad från mobbning inte behöver vara systematiskt riktade mot en person.

En annan metod kan vara att börja delta i jargongen.
– Då slipper man kanske att själv utsättas, men någon annan drabbas i stället.

Forskarna har inte gjort någon analys av vilket bemötande som är bäst i längden.
– Konfrontation, att säga ifrån, tyckte vissa av de intervjuade hade bäst effekt för att stoppa beteendet. Men samtidigt kan det bidra till ett dåligt klimat och leda till att man hamnar i konflikt med andra.

Den som svarar med undvikande kan bli utsatt igen, och dessutom bidra till att jargongen vidmakthålls, säger Kristoffer Holm.
– Ignoreras beteendet blir det ingen motreaktion, utan det normaliseras.

Det bästa är troligen att göra ett försök med konstruktiv dialog, säger Kristoffer Holm.
– Man kan förmedla sin bild och försöka låta bli att anta att det ligger onda avsikter bakom beteendet. Men det kan vara svårt att göra i ett stressigt kök. Tidspress kan också vara en bidragande orsak till att beteendet uppstår till att börja med.

Intervjustudien med restauranganställda ingår i en avhandling där även ingenjörer och administratörer svarat på en enkät. Den visade att de som bevittnade otrevligt beteende själva började ta efter.

Tidigare studier har visat att de som utsätts för ohövligt beteende på jobbet påverkas mycket negativt. Det kan ha effekt på psykisk och fysisk hälsa. De utsatta kan också söka sig till andra arbetsplatser.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här