Ur temat Pensionsfusket
Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

HRF går vidare med pensionsfusk

Förra året avslöjades flera branschföretag med att inte betala in avtalspension för alla sina anställda. Nu tar HRF ett av fallen till skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar. Ärendet blir det första någonsin som prövas.

Publicerad 30 januari 2015
HRF går vidare med pensionsfusk
HRF stämmer nu kafékedjan Le Pain Francais i skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar. Foto: Lars Lanhed
inlinebild
Annett Olofsson på LO-TCO Rättsskydd. Foto: LO-TCO Rättsskydd

– Det är viktigt att vi får den här frågan prövad i skiljenämnden. Man måste ta itu med problemet med att arbetsgivare gör så här, säger Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd som driver ärendet för Hotell- och restaurangfackets räkning.

Stämningen, eller påkallandeskriften som det heter i skiljenämnden, gäller Göteborgsbaserade kafékedjan Le Pain Francais. I början av förra året upptäckte Hotell- och restaurangfacket att kedjan under flera år endast rapporterat in runt en tiondel av de anställda till Fora som sköter avtalspensionerna. Det innebär att företaget inte hade betalat in premier för de övriga anställdas avtalspension för de berörda åren.
– Det är ingen liten skillnad mellan verkligheten och det de rapporterat in. Det betyder naturligtvis att premierna för företaget blivit alldeles för låga, säger Annett Olofsson.

Efter att HRF begärt förhandling med Le Pain Francais ändrades uppgifterna hos Fora för de senaste två åren, men inte längre bak i tiden. Hotell- och restaurangfacket anser att bolaget nu borde betala skadestånd för att man inte följt det åtagande som kommer med kollektivavtalet.
– Vi menar att bolaget inte har vidmakthållit de försäkringar som man är skyldig att ha enligt avtalet. Det är ett brott mot kollektivavtalet. De här korrigeringarna har skett först efter att de har blivit påkomna. Det hade inte hänt om förbundet inte hade kontrollerat, säger Annett Olofsson.

Förbundet kräver nu företaget på 500 000 kronor i skadestånd för kollektivavtalsbrott. Stämningen är principiellt viktig. En granskning som Hotellrevyn har gjort visar att fusket med inbetalningar till Fora är utbrett i hotell- och restaurangbranschen. På fler än vart femte granskat företag fanns brister som kan anses som avsevärda.

Detta är första gången som ett sådant ärende prövas i skiljenämnden för arbetsmarknadsfrågor. Beroende på utgången av prövningen kan hela systemet med avtalspensionen genom Fora behöva ses över, säger Annett Olofsson.
– Om skiljenämnden skulle komma fram till att man inte kan kräva skadestånd  för detta, så måste man hitta en annan lösning. Det kan handla om vilket uppdrag man ger till Fora.
Annett Olofsson tror att det inte bara är i hotell- och restaurangbranschen som det fuskas med pensionsinbetalningarna.
– Jag fått indikationer på att det finns misskötsamhet i andra branscher också. Det urholkar hela systemet.

Företrädare för Le Pain Francais har tidigare sagt till Hotellrevyn att den felaktiga inrapporteringen berott på att man fått felaktig information kring vilka försäkringar man är skyldig att ha.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här