Ur temat Pensionsfusket
Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

HRF går vidare med pensionsfusk

Förra året avslöjades flera branschföretag med att inte betala in avtalspension för alla sina anställda. Nu tar HRF ett av fallen till skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar. Ärendet blir det första någonsin som prövas.

Publicerad 30 januari 2015
HRF går vidare med pensionsfusk
HRF stämmer nu kafékedjan Le Pain Francais i skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar. Foto: Lars Lanhed
inlinebild
Annett Olofsson på LO-TCO Rättsskydd. Foto: LO-TCO Rättsskydd

– Det är viktigt att vi får den här frågan prövad i skiljenämnden. Man måste ta itu med problemet med att arbetsgivare gör så här, säger Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd som driver ärendet för Hotell- och restaurangfackets räkning.

Stämningen, eller påkallandeskriften som det heter i skiljenämnden, gäller Göteborgsbaserade kafékedjan Le Pain Francais. I början av förra året upptäckte Hotell- och restaurangfacket att kedjan under flera år endast rapporterat in runt en tiondel av de anställda till Fora som sköter avtalspensionerna. Det innebär att företaget inte hade betalat in premier för de övriga anställdas avtalspension för de berörda åren.
– Det är ingen liten skillnad mellan verkligheten och det de rapporterat in. Det betyder naturligtvis att premierna för företaget blivit alldeles för låga, säger Annett Olofsson.

Efter att HRF begärt förhandling med Le Pain Francais ändrades uppgifterna hos Fora för de senaste två åren, men inte längre bak i tiden. Hotell- och restaurangfacket anser att bolaget nu borde betala skadestånd för att man inte följt det åtagande som kommer med kollektivavtalet.
– Vi menar att bolaget inte har vidmakthållit de försäkringar som man är skyldig att ha enligt avtalet. Det är ett brott mot kollektivavtalet. De här korrigeringarna har skett först efter att de har blivit påkomna. Det hade inte hänt om förbundet inte hade kontrollerat, säger Annett Olofsson.

Förbundet kräver nu företaget på 500 000 kronor i skadestånd för kollektivavtalsbrott. Stämningen är principiellt viktig. En granskning som Hotellrevyn har gjort visar att fusket med inbetalningar till Fora är utbrett i hotell- och restaurangbranschen. På fler än vart femte granskat företag fanns brister som kan anses som avsevärda.

Detta är första gången som ett sådant ärende prövas i skiljenämnden för arbetsmarknadsfrågor. Beroende på utgången av prövningen kan hela systemet med avtalspensionen genom Fora behöva ses över, säger Annett Olofsson.
– Om skiljenämnden skulle komma fram till att man inte kan kräva skadestånd  för detta, så måste man hitta en annan lösning. Det kan handla om vilket uppdrag man ger till Fora.
Annett Olofsson tror att det inte bara är i hotell- och restaurangbranschen som det fuskas med pensionsinbetalningarna.
– Jag fått indikationer på att det finns misskötsamhet i andra branscher också. Det urholkar hela systemet.

Företrädare för Le Pain Francais har tidigare sagt till Hotellrevyn att den felaktiga inrapporteringen berott på att man fått felaktig information kring vilka försäkringar man är skyldig att ha.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Nyheter diskriminering

Städerska DO-anmäler hotell

En städerska på ett Göteborgshotell fick inte sin tidsbegränsade anställning förlängd. För att hon föddes som man, menar städerskan som nu anmält hotellet till DO.

Publicerad 22 januari 2019 Kommentera
Städerska DO-anmäler hotell
Den transsexuella städerskan menar att skälet till att hon fick sluta var att kollegorna var obekväma med att hon använde kvinnornas omklädningsrum. Foto: Colourbox/Ruslan Galiullin

Det var i december som kvinnan, som tidigare genomgått en könskorrigering, fick besked av sin chef om att hennes anställning som städerska på hotellet skulle upphöra. Enligt anmälan förklarade chefen det med att andra kvinnliga anställda var obekväma med att hon använde kvinnornas omklädningsrum.

Detta förnekar dock arbetsgivaren. I sitt svar till Diskrimineringsombudsmannen skriver hotelldirektören att städerskan hade en visstidsanställning som helt enkelt löpte ut. Att den inte förlängdes berodde på att beläggningen hade minskat och inte på hennes könstillhörighet, skriver han.
”Vi informerades om könskorrigeringen vid anställningen och detta har på intet sätt påverkat vårt förhållningssätt till anmälaren.”

DO ska nu besluta huruvida man ska gå vidare med ärendet.

Nyheter LÖN

Löneklyftorna ökar

Tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas de senaste tre åren. Mest har lärare och socialsekreterare fått, visar LO:s nya lönerapport.

Publicerad 21 januari 2019 Kommentera
Löneklyftorna ökar
Grundskollärare tillhör dem som fått störst löneökning de senaste åren. Foto: Mostphotos

I början av arbetslivet tjänar arbetare och tjänstemän ungefär lika mycket. Faktum är att det skiljer 200 kronor till arbetarnas fördel. Men tjänstemännen drar snabbt ifrån. I 30-årsåldern tjänar tjänstemän i snitt 7 000 kronor mer än arbetare. Det framgår av LO:s Lönerapport 2018, som bygger på siffror från SCB.

Medellönen för arbetare 2017 var 26 500 kronor. För tjänstemän låg medellönen på 39 300 kronor, en skillnad på 48 procent.

Även mellan kvinnor och män skiljer sig lönerna åt. I snitt tjänar män 14 procent mer än kvinnor. Bland tjänstemän är skillnaden större, 21 procent, bland arbetare 13 procent.

Månadslöner genomsnitt 2017:

  • Tillverkningsindustri
    Tjänstemän: 44 100
    Arbetare: 28 100
  • Gruvor och mineral  
    Tjänstemän: 43 500
    Arbetare: 32 300
  • Fastighetsbolag
    Tjänstemän: 44 200
    Arbetare: 27 600
  • Detaljhandel
    Tjänstemän: 36 700
    Arbetare: 25 700
  • Hotell och restaurang  
    Tjänstemän: 31 000
    Arbetare: 23 800
Nyheter förhandling

Missnöjda HRF:are fick 340 000

Under förra året fick sex medlemmar sammanlagt drygt 340 000 kronor som ersättning för misstag som HRF har gjort. – Det är inte så konstigt att det blir fel ibland, säger avtalssekreterare Per Persson.

Publicerad 16 januari 2019 Kommentera
Missnöjda HRF:are fick 340 000
Missade tidsfrister, till exempel när det gäller att ogiltigförklara en uppsägning, ligger bakom många av HRF:medlemmarnas ansökningar om rättsförlust. Foto: Tero Vesalainen/Istockphoto
Per Persson, avtalssekreterare HRF.

Medlemmar som är missnöjda med hur Hotell- och restaurangfacket skött deras ärenden kan ansöka om rättsförlust. Förbundsstyrelsen tar sedan beslut om de ska få ersättning eller inte. Förra året beviljade styrelsen sex medlemmar sammanlagt drygt 343 000 kronor i ersättning.
– Det kan handla om att vi har missat hålltider, till exempel för att ogiltigförklara en uppsägning. Man kanske har försökt lösa det muntligen utan att formalisera det på rätt sätt, säger HRF:s avtalssekreterare Per Persson.

Fjolårets ersatta rättsförluster är de högsta inom förbundet på många år, både till antal och till genomsnittlig ersättning. Per Persson menar dock att siffrorna inte är anmärkningsvärda, sett till det stora antal förhandlingar som HRF:s ombudsmän genomför varje år.
– Det ska sättas i relation till att vi har 5 000 formella förhandlingar varje år. Det är inte så konstigt att det inträffar misstag.

Så här ansöker du om rättsförlust:

Den som anser att HRF har gjort fel i ett ärende ska först kontakta sin lokalavdelning. Frågan utreds och lämnas till förbundsstyrelsen som sedan fattar beslut.

Det är inte heller alla medlemmar som har fog för sina krav, säger Per Persson.
– Det kan vara så att vi ser när vi utreder ärendet att vi har gjort rätt, även om medlemmen är missnöjd.

För att undvika sådana situationer är det viktigt att ombudsmännen har bra kommunikation med medlemmarna de företräder, säger Per Persson. Men det är också viktigt att medlemmarna själva håller koll på sitt ärende.
– Det är vår skyldighet att berätta vad som gäller, och det är medlemmens skyldighet att reagera om något verkar konstigt.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Fråga om jobbet.
153
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här