Ur temat Pensionsfusket
Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så blir du blåst på pensionen

Din arbetsgivare ska betala in pension för dig. Men vår undersökning visar att vart femte företag missköter sig grovt. Och du är den enda som kan kontrollera att inbetalningarna stämmer!

Publicerad 2 september 2014
Så blir du blåst 
på pensionen
Le Pain Francais korrigerade uppgifterna hos Fora - från fyra till 111 anställda. Foto: Lars Lanhed, Grafik: Sofia Andersson

För tre år sedan uppdagades att skolrestaurangföretaget Storseglet under en längre tid misskött sina pensionsinbetalningar. Nu har HRF upptäckt samma brister hos flera andra företag, däribland en stor kafékedja i Göteborg. Och vår egen undersökning visar att så många som var femte arbetsgivare rapporterar felaktigt. (Se resultatet i bildspelet här ovan)

Alla som omfattas av något av LO:s kollektivavtal har rätt till avtalspension, den del av pensionen som din arbetsgivare betalar in för dig. Om arbetsgivaren sköter sig, vill säga. År 2011 upptäckte HRF att restaurangföretaget Storseglet under en längre tid bara betalat in pension för en bråkdel av sina anställda.
Nu har det hänt igen.
– Vi gjorde en koll på ett 30-tal företag i Göte­borgstrakten och hittade felaktigheter på flera ställen. Några av dem rätt rejäla, säger Mikael Berge, ombudsman i HRF:s avdelning Väst.

Ett av företagen är Göteborgsbaserade kafékedjan Le Pain Francais, medlem i arbetsgivar­organisationen Visita. De senaste åren har kedjan vuxit så att det knakar. I årsredovisningen för 2012 uppger företaget att kaféerna haft en netto­omsättning på nästan 86 miljoner kronor under de senaste 16 månaderna. Enligt samma redovisning hade företaget motsvarande 68 helårstjänster. I anställda räknat innebär det oftast betydligt fler eftersom många i branschen jobbar deltid och på timmar. Företagets utbetalda löner och ersättningar under samma period landade enligt årsredovisningen på strax över 22 miljoner kronor, med lön till vd och styrelse inräknat.

Men en koll hos Fora, som sköter pensions- och försäkringssystemet, visar en annan bild. Fram tills nyligen rapporterade Le Pain Francais att företaget mellan 2011 och 2013 betalat drygt en miljon kronor per år i löner till sammanlagt fyra anställda. Alltså minst 64 personer för lite, mycket snällt räknat. Under åren 2010 och 2009 var den utbetalade lönesumman ännu lägre, drygt 700 000 kronor per år.

I maj i år begärde Mikael Berge förhandling med företaget. Han kontaktades då av en representant för Visita som meddelade att Le Pain Francais skulle rätta till felaktigheterna. Under sommaren ändrades mycket riktigt uppgifterna hos Fora. Antalet arbetare år 2013 ökades från fyra till 111 personer. Samtidigt ändrades lönesumman för 2013 från strax över en miljon kronor till drygt 16 miljoner kronor. För 2012 och tidigare har siffrorna ännu inte ändrats.

Även Storseglet ändrade sina uppgifter till Fora efter att bristerna uppdagats. Då, liksom nu, ansåg HRF att både förbundet och de anställda ändå borde ha skadestånd och stämde i Arbetsdomstolen. Men där tog det stopp. Tvister som rör överenskommelsen mellan SAF-LO ska avgöras i en särskild skiljenämnd. Och skiljenämndens preskriptionstid hade passerats, så ärendet mot Storseglet gick inte längre att driva.
Nu väntar centrala förhandlingar mellan HRF och Le Pain Francais. Om dessa inte leder någonstans kommer ärendet med stor sannolikhet att skickas till skiljenämnden, säger ombudsman Mikael Berge.
– Det vore bra att få det här prövat. Tyvärr tror jag vår koll ger en bra bild av hur det ser ut.

Ägarna till Le Pain Francais föredrar att svara på våra frågor via mejl. En av ägarna, Markus Samuelsson,  skriver att företaget har haft en privat försäkringslösning för resterande anställda, och att de därifrån fått felaktig information om att de inte behövt betala till Fora. Han vill dock inte berätta vad företaget som sköter denna försäkring heter.
Mikael Berge säger att han inte hört att det ska ha funnits en privat försäkringslösning för de anställda i den omfattningen.  
– Att det skulle omfatta så många anställda har inte framgått av det underlag vi har fått presenterat. Det är inte heller något som har funnits med i anställningsavtalen för de medlemmar som vi har varit i kontakt med. En sådan löneförmån borde ju ha funnits med där.

Markus Samuelsson på Le Pain Francais skriver vidare att företaget vill ha en god relation till HRF och har som ambition att följa kollektivavtal. Företaget ska nu ändra uppgifterna hos Fora även för tidigare år och betala enligt överenskommelse, skriver han. Han vill inte kommentera fackets krav på skadestånd, men skriver att företaget kommer att följa de beslut som meddelas i förhandlingen.
HRF har även pågående förhandlingar med flera andra restaurangföretag i Göteborgstrakten. Två arbetsgivare har redan betalat skadestånd till förbundet för brister i sin rapportering till Fora.


Mer än vart femte företag rapporterar fel

Hotellrevyn har undersökt 50 företag i hotell- och restaurangbranschen, och jämfört hur uppgifterna i deras årsredovisningar överensstämmer med uppgifter som lämnats till Fora de tre senast redovisade åren. Resultatet visar att hos den största gruppen, 34 företag, var skillnaderna små eller obefintliga. Hos en mindre grupp, fyra företag, var skillnaden något större men kan ha naturliga förklaringar. Det är den sista gruppen som är mest intressant. Hos tolv företag, alltså drygt vart femte, fanns uppseendeväckande brister. Det handlar till exempel om att man rapporterat in färre anställda arbetare till Fora än det antal helårsarbeten man angett i årsredovisningen. Det kan också handla om att man lämnat uppgifter om betydligt lägre lönesummor än vad som angetts i årsredovisningen.

Här är några av de värsta exemplen:

  • En restaurang som enligt årsredovisningen har 30 helårsarbeten, har i Foras uppgifter bara fem arbetare anställda. De senaste tre åren hade företaget i genomsnitt redovisat drygt 20 procent av den totala lönesumman i årsredovisningen.  
  • En annan restaurang med elva helårsarbeten enligt årsredovisningen, har i Foras register bara registrerat fyra personer. Bara knappt 9 procent av den totala lönesumman har i snitt redovisats de senaste tre åren.
  • En restaurang har lämnat riktiga uppgifter om vilken lönesumma som betalats ut, men anger att man bara har en anställd arbetare. Resten anges som tjänstemän. I årsredovisningen har företaget 38 helårsarbeten.  

Så gjorde Hotellrevyn undersökningen
Vi tog 50 slumpvis utvalda hotell- och restaurangföretag, utspridda över hela landet. Kriterierna var att de skulle ha minst 10 helårstjänster, finnas med i Fora:s register samt varit verksamma i minst tre redovisningsår. Därefter jämförde vi de tre senaste årens uppgifter hos Fora över företagens inrapporterade lönesummor för arbetare och tjänstemän samt antal inrapporterade arbetare, med uppgifter från företagens egna årsredovisningar omräknat till Foras lönebegrepp. För att kompensera för brutna räkenskapsår och andra svängningar i verksamheten räknade vi ut ett procentuellt snitt för de tre senaste åren. I de fall där lön betalats ut till vd eller styrelse har detta räknats bort.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här