Ur temat Pensionsfusket
Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så blir du blåst på pensionen

Din arbetsgivare ska betala in pension för dig. Men vår undersökning visar att vart femte företag missköter sig grovt. Och du är den enda som kan kontrollera att inbetalningarna stämmer!

Publicerad 2 september 2014
Så blir du blåst 
på pensionen
Le Pain Francais korrigerade uppgifterna hos Fora - från fyra till 111 anställda. Foto: Lars Lanhed, Grafik: Sofia Andersson

För tre år sedan uppdagades att skolrestaurangföretaget Storseglet under en längre tid misskött sina pensionsinbetalningar. Nu har HRF upptäckt samma brister hos flera andra företag, däribland en stor kafékedja i Göteborg. Och vår egen undersökning visar att så många som var femte arbetsgivare rapporterar felaktigt. (Se resultatet i bildspelet här ovan)

Alla som omfattas av något av LO:s kollektivavtal har rätt till avtalspension, den del av pensionen som din arbetsgivare betalar in för dig. Om arbetsgivaren sköter sig, vill säga. År 2011 upptäckte HRF att restaurangföretaget Storseglet under en längre tid bara betalat in pension för en bråkdel av sina anställda.
Nu har det hänt igen.
– Vi gjorde en koll på ett 30-tal företag i Göte­borgstrakten och hittade felaktigheter på flera ställen. Några av dem rätt rejäla, säger Mikael Berge, ombudsman i HRF:s avdelning Väst.

Ett av företagen är Göteborgsbaserade kafékedjan Le Pain Francais, medlem i arbetsgivar­organisationen Visita. De senaste åren har kedjan vuxit så att det knakar. I årsredovisningen för 2012 uppger företaget att kaféerna haft en netto­omsättning på nästan 86 miljoner kronor under de senaste 16 månaderna. Enligt samma redovisning hade företaget motsvarande 68 helårstjänster. I anställda räknat innebär det oftast betydligt fler eftersom många i branschen jobbar deltid och på timmar. Företagets utbetalda löner och ersättningar under samma period landade enligt årsredovisningen på strax över 22 miljoner kronor, med lön till vd och styrelse inräknat.

Men en koll hos Fora, som sköter pensions- och försäkringssystemet, visar en annan bild. Fram tills nyligen rapporterade Le Pain Francais att företaget mellan 2011 och 2013 betalat drygt en miljon kronor per år i löner till sammanlagt fyra anställda. Alltså minst 64 personer för lite, mycket snällt räknat. Under åren 2010 och 2009 var den utbetalade lönesumman ännu lägre, drygt 700 000 kronor per år.

I maj i år begärde Mikael Berge förhandling med företaget. Han kontaktades då av en representant för Visita som meddelade att Le Pain Francais skulle rätta till felaktigheterna. Under sommaren ändrades mycket riktigt uppgifterna hos Fora. Antalet arbetare år 2013 ökades från fyra till 111 personer. Samtidigt ändrades lönesumman för 2013 från strax över en miljon kronor till drygt 16 miljoner kronor. För 2012 och tidigare har siffrorna ännu inte ändrats.

Även Storseglet ändrade sina uppgifter till Fora efter att bristerna uppdagats. Då, liksom nu, ansåg HRF att både förbundet och de anställda ändå borde ha skadestånd och stämde i Arbetsdomstolen. Men där tog det stopp. Tvister som rör överenskommelsen mellan SAF-LO ska avgöras i en särskild skiljenämnd. Och skiljenämndens preskriptionstid hade passerats, så ärendet mot Storseglet gick inte längre att driva.
Nu väntar centrala förhandlingar mellan HRF och Le Pain Francais. Om dessa inte leder någonstans kommer ärendet med stor sannolikhet att skickas till skiljenämnden, säger ombudsman Mikael Berge.
– Det vore bra att få det här prövat. Tyvärr tror jag vår koll ger en bra bild av hur det ser ut.

Ägarna till Le Pain Francais föredrar att svara på våra frågor via mejl. En av ägarna, Markus Samuelsson,  skriver att företaget har haft en privat försäkringslösning för resterande anställda, och att de därifrån fått felaktig information om att de inte behövt betala till Fora. Han vill dock inte berätta vad företaget som sköter denna försäkring heter.
Mikael Berge säger att han inte hört att det ska ha funnits en privat försäkringslösning för de anställda i den omfattningen.  
– Att det skulle omfatta så många anställda har inte framgått av det underlag vi har fått presenterat. Det är inte heller något som har funnits med i anställningsavtalen för de medlemmar som vi har varit i kontakt med. En sådan löneförmån borde ju ha funnits med där.

Markus Samuelsson på Le Pain Francais skriver vidare att företaget vill ha en god relation till HRF och har som ambition att följa kollektivavtal. Företaget ska nu ändra uppgifterna hos Fora även för tidigare år och betala enligt överenskommelse, skriver han. Han vill inte kommentera fackets krav på skadestånd, men skriver att företaget kommer att följa de beslut som meddelas i förhandlingen.
HRF har även pågående förhandlingar med flera andra restaurangföretag i Göteborgstrakten. Två arbetsgivare har redan betalat skadestånd till förbundet för brister i sin rapportering till Fora.


Mer än vart femte företag rapporterar fel

Hotellrevyn har undersökt 50 företag i hotell- och restaurangbranschen, och jämfört hur uppgifterna i deras årsredovisningar överensstämmer med uppgifter som lämnats till Fora de tre senast redovisade åren. Resultatet visar att hos den största gruppen, 34 företag, var skillnaderna små eller obefintliga. Hos en mindre grupp, fyra företag, var skillnaden något större men kan ha naturliga förklaringar. Det är den sista gruppen som är mest intressant. Hos tolv företag, alltså drygt vart femte, fanns uppseendeväckande brister. Det handlar till exempel om att man rapporterat in färre anställda arbetare till Fora än det antal helårsarbeten man angett i årsredovisningen. Det kan också handla om att man lämnat uppgifter om betydligt lägre lönesummor än vad som angetts i årsredovisningen.

Här är några av de värsta exemplen:

  • En restaurang som enligt årsredovisningen har 30 helårsarbeten, har i Foras uppgifter bara fem arbetare anställda. De senaste tre åren hade företaget i genomsnitt redovisat drygt 20 procent av den totala lönesumman i årsredovisningen.  
  • En annan restaurang med elva helårsarbeten enligt årsredovisningen, har i Foras register bara registrerat fyra personer. Bara knappt 9 procent av den totala lönesumman har i snitt redovisats de senaste tre åren.
  • En restaurang har lämnat riktiga uppgifter om vilken lönesumma som betalats ut, men anger att man bara har en anställd arbetare. Resten anges som tjänstemän. I årsredovisningen har företaget 38 helårsarbeten.  

Så gjorde Hotellrevyn undersökningen
Vi tog 50 slumpvis utvalda hotell- och restaurangföretag, utspridda över hela landet. Kriterierna var att de skulle ha minst 10 helårstjänster, finnas med i Fora:s register samt varit verksamma i minst tre redovisningsår. Därefter jämförde vi de tre senaste årens uppgifter hos Fora över företagens inrapporterade lönesummor för arbetare och tjänstemän samt antal inrapporterade arbetare, med uppgifter från företagens egna årsredovisningar omräknat till Foras lönebegrepp. För att kompensera för brutna räkenskapsår och andra svängningar i verksamheten räknade vi ut ett procentuellt snitt för de tre senaste åren. I de fall där lön betalats ut till vd eller styrelse har detta räknats bort.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Nyheter KOLLEKTIVAVTAL

Kommun bjöd avtalslöst

När Vingåkers kommun står för notan väljer de en restaurang utan kollektivavtal, berättar Katrineholms-Kuriren. De och andra som upphandlar avtalslöst bidrar till osund konkurrens, säger Per Persson, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 15 mars 2019 Kommentera
Kommun bjöd avtalslöst
Det är svårt att avgöra hur villkoren ser ut på avtalslösa restauranger. Foto: Colourbox

Vingåkers kommun har under de senaste tre åren lagt över 100 000 kronor i internrepresentation på en avtalslös restaurang. Det rör sig om möten som avslutas med lunch, planeringsdagar, avtackningar och julbord. Samtidigt har kommunen riktlinjer som säger att de ska använda leverantörer som antingen har tecknat kollektivavtal eller har motsvarande villkor.

Kommunchefen säger till Katrineholms-Kuriren att han inte visste att restaurangen var avtalslös och tillägger att det är väldigt svårt att kontrollera om de har motsvarande villkor.

Per Persson. Foto: Anna-Karin Nilsson

Det stämmer att det är svårt att bedöma villkoren på avtalslösa ställen, säger Per Persson, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket.
– Jag anser att kommunerna ska välja företag med kollektivavtal för då vet de vilka villkor som gäller.

När kommunerna väljer restauranger utan avtal bidrar de till osund konkurrens, säger han.
– Företaget kan hålla nere priserna och konkurrera ut företag som har schysta villkor. Konkurrens är bra, men man ska konkurrera med kvalitet och service, inte med personalens villkor.

Kommunerna får inte kräva avtal

  • Alla inköp som en kommun gör räknas som upphandling, även de med så lågt värde att de inte behöver annonseras ut.
  • Kommunerna får inte ha riktlinjer för upphandling som kräver kollektivavtal. Däremot får de ställa krav på att de arbetsrättsliga villkoren ska vara i nivå med kollektivavtal.
  • Krav på kollektivavtal skulle strida mot principerna för offentlig upphandling. Enligt dem får man till exempel inte ställa krav som bara svenska företag kan uppfylla, till exempel kollektivavtal. Det gäller även om man inte förväntar sig att utländska leverantörer ska delta.

Företag som saknar kollektivavtal brukar ibland säga att de har bättre villkor än i avtalen. Per Persson påpekar att kollektivavtalen reglerar en miniminivå. Även de som tecknat dem kan förstås välja att ge bättre villkor.
– När man skrapar på ytan visar det sig dessutom ofta att de avtalslösa inte har lika bra villkor, bland annat när det gäller försäkringar.

HRF har försökt få restaurangen i Vingåker att teckna kollektivavtal.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF får bakläxa på arbetsmiljön

Det finns brister i arbetsmiljöarbetet kring säkerhet på Hotell- och restaurangfackets kontor i Malmö. Det menar Arbetsmiljöverket som nu kräver åtgärder.

Publicerad 15 mars 2019 Kommentera
HRF får bakläxa på arbetsmiljön
Arbetsmiljöverket ställer fyra krav på åtgärder efter inspektionen på HRF:s kontor i Malmö. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

I förra veckan inspekterade Arbetsmiljöverket Hotell- och restaurangfackets kontor i Malmö. Bakgrunden var ett par incidenter där fackets anställda hotats. Nu ställer Arbetsmiljöverket krav på åtgärder.

Myndigheten vill bland annat att facket ska göra en utredning av de inträffade incidenterna samt bedöma riskerna för hot och våld i verksamheten.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Dessutom konstaterades brister i rutinerna kring användningen av larm på kontoret. Verket vill därför att HRF ska ta fram rutiner kring vem som ska larma, underhåll av larm och regelbundna övningar av hotfulla situationer. Facket har till i början av april på sig att åtgärda de flesta av bristerna.

Hotell- och restaurangfackets vice ordförande Pim van Dorpel tycker att det är bra att Arbetsmiljöverket har gjort en granskning.
– Det är bra att få ett utifrånperspektiv på verksamheten. Nu ska vi göra en handlingsplan tillsammans med personalen. En del av sakerna som påtalats är redan på plats, andra är på väg.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Nyheter EU-PROJEKT

Start för HRF:s utbildningsprojekt

Hotell- och restaurangfacket har fått nästan nio miljoner kronor från Europeiska socialfonden för att kompetensutveckla branschens anställda. Emma Ekaremål, vd på Asa Herrgård, är en av dem som vill skicka personal på utbildning.

Publicerad 14 mars 2019 Kommentera
Start för HRF:s utbildningsprojekt
Emma Ekaremål vill stärka kompetensen hos sina anställda. Foto: Lina Alriksson
Emma Ekaremål. Foto: Lina Alriksson

Snart är det kursstart för de första utbildningarna inom projektet ”En värld av möjligheter”. Utifrån branschens och de deltagande företagens behov har HRF med hjälp av Yrkesakademin skräddarsytt tre kurser: Specialiserad matlagning, Service och bemötande samt Arbetsledning och ledarskap. Runt 25 företag i Småland, på Öland och Gotland deltar.

En av dem som vill stärka kompetensen hos sina anställda är Emma Ekaremål, vd och marknadschef på Asa Herrgård i Småland.
– Vi vill att medarbetare tar chansen och går detta, och sedan kan förmedla kunskaperna vidare.
För egen del ser hon fram emot att träffa de andra deltagande företagen.
– Det är en enorm chans att få utbyta erfarenheter med andra som brottas med liknande problematik kring kompetensförsörjning och rekrytering.

Om projektet

  • Europeiska socialfonden är en av EU:s strukturfonder. Den syftar till att främja sysselsättningen i Europa genom lokala, regionala och nationella projekt.
  • Hotell- och restaurangfackets ”En värld av möjligheter” är ett regionalt projekt som omfattar Småland, Öland och Gotland. Projektet har beviljats 8,7 miljoner kronor.
  • Runt 300 branschanställda ska utbildas inom något av tre områden: Specialiserad matlagning, Service och bemötande, Arbetsledning och ledarskap. Projektet avslutas våren 2021.

Liksom många andra företag har Asa Herrgård ett behov av personal som är större än tillgången.
– Det som är svårast att rekrytera för oss är serveringspersonal med erfarenhet. Jag söker personal som har den småländska andan – man är lite klurig, absolut lite dumsnål ibland men framför allt är man en redig typ som jobbar hårt.
– Många av oss som bedriver verksamhet i besöksnäringen ser våra anläggningar som hjärtebarn. Man vill ha anställda som delar den passionen för service och matlagning.

Marina Nilsson. Foto: Lina Alriksson

Marina Nilsson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, säger att det inte tillhör vanligheterna att ett fackförbund fattar taktpinnen när det kommer till ESF-projekt.
– Men vi gör det för att folk ska bli hållbara i branschen. Man ska som anställd känna att man kan stanna och utvecklas.

Emma Ekaremål skrev omedelbart upp sig som intresserad när hon fick höra talas om projektet. Nästa vecka skickar hon Asas första deltagare på utbildning. I höst ska nästa kull få åka.
– Vi har ett gemensamt ansvar i branschen att förbättra ryktet. Vi som arbetsgivare måste hålla hög nivå på både kompetensutveckling och anställningsvillkor.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Fråga om jobbet.
157
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här