Ur temat Pensionsfusket
Nyheter Pensionsfusket

Så blir du rånad på pensionen

I flera år har HRF kämpat för att komma åt arbetsgivare som missköter de anställdas pensioner, utan framgång. Och fusket fortsätter. Nu finns det bara en person att förlita sig på – och det är du själv!

Publicerad 17 november 2016
Så blir du rånad på pensionen
Fackets granskning visade att var sjätte arbetsgivare inte skötte sina pensionsinbetalningar. Foto: Istockphoto

Tänk dig följande: Efter ett långt och rätt slitigt arbetsliv är det dags för pension. Äntligen! Lugn och ro, utan att behöva arbeta för brödfödan. Men. När det första pensionskuvertet kommer är det – tomt.
Kanske lite drastiskt, men en mängd hotell- och restauranganställda riskerar att få en chock när pensionen kommer.

De senaste åren har granskningar från både ­Hotell- och restaurangfacket och Hotellrevyn avslöjat att en rad branscharbetsgivare misskött eller fuskat med de anställdas tjänstepension. Nu vet man att problemet är betydligt större än vad man tidigare trott.

Mats Hansson, ombudsman på HRF.
Mats Hansson, ombudsman på HRF. Foto: Jann Lipka/HRF

Nyligen gjorde HRF ännu en granskning där drygt 300 kollektivavtals­anslutna företag i Göteborg undersöktes. Hos hälften fann de någon form av differenser i redovisningen till Fora, som sköter SAF-LO avtalspensionen.
– Det handlar om att man redovisat mindre lönesummor eller färre anställda till Fora än det är i verkligheten, säger ombudsman Mats Hansson som arbetat med undersökningen.

I de flesta fall är differensen liten och skulle kunna förklaras av slarv eller olika lönebegrepp, säger Mats Hansson. Men det finns också ett antal företag, knappt 50 stycken eller nästan vart sjätte, där under­rapporteringen är för stor för att ha några andra förklaringar än medvetet fusk.
– Vi har företag där det diffar flera miljoner mellan det man rapporterat till Fora och det som står i årsboksluten. Det betyder att det kan vara väldigt många anställda som drabbas.

Det är en katastrof för den enskilde som inte får pengarna inbetalda.

Undersökningen i Göteborg var ett stickprov, men det finns anledning att tro att problemet finns på företag över hela landet, säger Hotell- och restaurang­fackets avtalssekreterare Per Persson.
– Det är superallvarligt. Om man ska utgå från de här undersökningarna som vi har gjort är problemet extremt stort. Det är en katastrof för den enskilde som inte får pengarna inbetalda, inte får pension. Pension är lön som man skjuter upp, det är arbetarnas pengar.

På hälften av de granskade företagen hittade HRF negativa diffar, alltså att lönesummorna var högre i årsredovisningen än i redovisningen till Fora. Grafik: Sofia Andersson
Baserat på en årlig löneökningstakt på 2,5 % samt 3 % tillväxt, minus avgifter till Fora. Hänsyn har inte tagits till inflationen. Illustration/Grafik: Istockphoto/Sofia Andersson
Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
Per Persson, HRF:s avtalssekreterare. Foto: Jann Lipka/HRF

Men det är svårt att ställa fuskande arbetsgivare till svars. HRF har tagit ärenden både till Arbetsdomstolen och till skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar, utan framgång.
– Vi har två fall där vi har gått till vägs ände, där vi har gjort allt vi har kunnat. Det vi kan konstatera är att reglerna inte räcker till i dag, de reglerar inte de här kryphålen som arbetsgivarna har hittat, säger Per Persson.

För att få grepp om situationen vände sig ­Hotell- och restaurangfacket i våras till LO. Det resulterade i två saker. Det ena är att LO nu begärt förhandlingar med Svenskt Näringsliv i frågan.
– Vi har gett LO i uppdrag att förhandla om de här reglerna. Det kan dels handla om att Fora får ett fördjupat uppdrag, det kan dels vara att man förtydligar i försäkringsvillkoren vad som händer när arbetsgivare bryter mot dem, säger Per Persson.

Så har HRF försökt komma åt problemet

  • Arbetsdomstolen: År 2011 upptäckte HRF att skolmåltidsföretaget Storseglet AB under flera år bara betalat in tjänstepension för en bråkdel av sina anställda. Förbundet stämde företaget i Arbetsdomstolen. Men AD avvisade ärendet, med hänvisning till att det rör en överenskommelse mellan dåvarande SAF och LO som ska lösas i en särskild skiljenämnd. Och där hade preskriptionstiden passerat för Storsegel-ärendet.
  • Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringarna: År 2014 avslöjade HRF samma sak på en rad Göteborgsföretag, däribland kafékedjan Le Pain Francais. HRF anmälde företaget till skiljenämnden och krävde skadestånd av arbetsgivaren för brott mot försäkringsavtalet. I våras prövades ärendet. Domen är sekretessbelagd, men utslaget var inte det förbundet önskade.

Det andra resultatet är ett projekt som HRF nu ska driva tillsammans med LO. Målet är att se till att medlemmarna får den tjänstepension de har rätt till. För att nå dit arbetar förbundet på flera fronter. Man kommer bland annat att granska företag i ytterligare fem städer.

Men den största delen av arbetet handlar om att uppmärksamma medlemmarna på problemet. För även om pensionen känns avlägsen, är det viktigt att ha koll redan nu, säger Mats Hansson.
– Pengarna du tjänar in när du är ung, mellan 25 och 30 år, är otroligt viktiga eftersom de förräntar sig mest. Det du får in senare i arbetslivet är också viktigt, men det har inte lika stor betydelse för slutsumman. För många är det här det enda kontinuerliga pensionssparandet.

Efterlysning

Har du kollat med Fora och upptäckt att dina pensions­inbetalningar inte stämmer?
Kontakta vår reporter Lisa Castilla på lisa.castilla@hotellrevyn.se eller ring 08-588 098 30.

Avtalssekreterare Per Persson håller med.
– Tyvärr är det inte så sexigt med pension, man skjuter det framför sig när man är ung. Men är man inte alert och kollar upp det här kan man förlora mycket pengar. I värsta fall kanske man blir varse det när det är dags att gå i pension. Då är det försent.

Läs också

Ingår i temat: Pensionsfusket 17 artiklar

Alla artiklar i temat (14 till)
Nyheter KONKURS

Fler restauranger i konkurs

Antalet konkurser inom hotell- och restaurangbranschen ökade under 2019. Det visar Upplysningscentralens analys. Oseriösa bolag står fortfarande för en stor andel.

Publicerad 23 januari 2020 Kommentera
Fler restauranger i konkurs
Restauranger tappar i omsättning. Foto: Colourbox

Under 2019 gick 505 restauranger i konkurs, en ökning med sex procent jämfört med året innan. Ungefär 700 personer förlorade sina jobb i samband med detta.

Enligt Konjunkturinstitutet sjunker allmänhetens förtroende för Sveriges ekonomi. Det kan leda till att konsumtionen minskar, med fler konkurser som följd. Detta påverkar enligt Upplysningscentralen, UC, särskilt restaurangbranschen.

UC räknar med att tre procent av alla restaurang- och hotellbolag kommer att hamna på obestånd under 2020.
– Mindre och nystartade restauranger har länge haft det besvärligt med finansieringen. När banker inte lånar ut till dem söker de finansiering på annat håll, från nära och kära eller leverantörer, säger Richard Damberg på UC.

Minst vart fjärde av alla konkursade bolag i olika branscher bedöms vara oseriösa. Det finns tecken på att de lurar staten eller andra intressenter på pengar. Bilden bekräftas av de konkursförvaltare som UC talat med.

Totalt sett var det lika många företag som gick i konkurs förra året som 2018 och 2017.

Ingår i temat: Pensionsfusket 17 artiklar

Alla artiklar i temat (14 till)
Nyheter missförhållanden

”Inget lokalt problem vid Möllan”

Efter avslöjanden om slavarbete och utnyttjande på krogar runt Möllevången i Malmö agerar nu HRF i Skåne. Men problemet är inte specifikt för just det området, säger Johan Svensson, chef för avdelningen.

Publicerad 17 januari 2020 Kommentera
”Inget lokalt problem vid Möllan”
Att anställda utnyttjas i restaurangbranschen är ett problem i hela landet, inte bara vid Möllan i Malmö, säger Johan Svensson på HRF i Skåne. Foto: Mostphotos
Johan Svensson. Foto: HRF

Det var tidningen Kvällsposten som först avslöjade att anställda arbetade under slavliknande förhållanden på krogar vid Möllevången i Malmö. I artiklar vittnar anställda om att de tvingats arbeta för småpengar, att en del har tvingats sova i lokalerna och att de som klagat hotats till tystnad. Enligt Kvällsposten har flera av de utpekade krogarna kollektivavtal Hotell- och restaurangfacket. Nu ska förbundets avdelning Syd utreda frågan.
– Vi vet ju inte mer än vad som står i de här artiklarna. Vi ska försöka reda ut vilka restauranger det handlar om och försöka identifiera om vi har medlemmar på de här arbetsplatserna, säger Johan Svensson, chef för avdelningen.

Planen är att kontakta eventuella medlemmar för att höra hur deras arbetssituation ser ut, säger han.
– Och utifrån medlemmarnas uppgifter kan vi komma att vidta åtgärder.

Johan Svensson vill dock poängtera att han inte tror att problemet med anställda som utnyttjas är utmärkande för just Möllevången, eller för den delen Malmö.
– Det här är inte ett lokalt problem, men det är lätt att framställa det så. Att människor som kommer hit med arbetstillstånd utnyttjas är inte ovanligt i den här branschen.

Nyligen dömdes en krögare i Norrköping för det nya brottet människoexploatering, efter att ha tvingat ett par från Bangladesh att arbeta utan lön.

Ingår i temat: Pensionsfusket 17 artiklar

Alla artiklar i temat (14 till)
Nyheter forskning

Han forskar om specialkostens effekter

Gästernas ökade krav på specialkost skapar stora problem. Det visar den studie som Richard Tellström, docent i måltidskunskap, arbetar med. Målet är att hjälpa företagen att hantera problemet.

Publicerad 16 januari 2020 Kommentera
Han forskar om specialkostens effekter
Gästernas önskemål om specialkost gör arbetet tungrott för framför allt konferensanläggningar, menar Richard Tellström. Foto: Joaquin Corbalan/Colourbox
Richard Tellström. Foto: Thomas Szendrö

Glutenfritt, laktosfritt, lchf, veganskt, paleo. Andelen gäster med olika dieter och kosthållningar har ökat kraftigt de senaste åren. Det gör arbetet tungrott för branschens företag. Det säger Richard Tellström, docent i måltidskunskap vid Stockholms universitet.
– Det är svårt för företagen att leverera det man har tänkt sig, det tar längre tid och blir mer arbetskrävande. Om man inte sköter det här rätt så kan det bli ett hot mot företagets fortlevnad.

Richard Tellström arbetar just nu med en kartläggning av hur kravet på specialkost påverkar framför allt konferensanläggningar. Uppdraget kommer från BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, där HRF är en av parterna. Tanken är att studien ska leda till ett förslag på vägledning åt branschens företag när det gäller specialkost.
– Det är tydligt att det hastar, det är bråttom. Problemet är ekonomiskt, personalmässigt och arbetsmässigt, säger Richard Tellström.

Det är framför allt den ideologiska specialkosten som ökar, berättar Richard Tellström. Hit hör egentligen alla kostavvikelser som inte är kopplade till medicinska tillstånd. Det kan handla om allt från vegetarianer och veganer till gäster som väljer bort till exempel mejeriprodukter eller kolhydrater.

Ökningen gäller hela restaurangbranschen, men studien har valt att fokusera på konferensanläggningar eftersom problemen är extra stora där, berättar Richard Tellström.
– Det handlar ofta om stora grupper där det bygger på att alla äter samma mat. Det finns ofta mindre personalstyrka än på à la carte-restauranger, så det märks mer när en person måste arbeta med specialkost. Dessutom är priset för konferensmat ofta lägre.

Problemen uppstår framför allt när önskemål om specialkost dyker upp sent, kanske till och med i serveringstillfället. Därför är det angeläget att få gästerna att meddela sådana önskemål så tidigt som möjligt, säger Richard Tellström och berättar om en konferensanläggning i Stockholm som börjat ta extra betalt för specialkost som meddelas sent.
– Det handlar inte om att ta betalt utan att få möjlighet att planera, säger han.

Ett annat problem är ekonomin. När anläggningarna lämnar offert på en konferens är det oftast en klumpsumma, utan att eventuella kostavvikelser är kända.
– Då kan hela vinsten som anläggningen planerar att göra gå förlorad, säger Richard Tellström.

Han räknar med att ha sitt förslag till policy klart senast i april. Richard Tellström vill dock poängtera att policyn måste vara utformad så att branschen fortfarande klarar sitt viktigaste uppdrag: att ge bra service till gästerna.
– Det är ju ingen ungdomsvårdsanstalt det här. Gästernas trivsel är oerhört viktig, branschens kärnvärden får inte riskeras.

Fråga om jobbet.
87
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här