Ur temat Pensionsfusket
Nyheter Pensionsfusket

Så blir du rånad på pensionen

I flera år har HRF kämpat för att komma åt arbetsgivare som missköter de anställdas pensioner, utan framgång. Och fusket fortsätter. Nu finns det bara en person att förlita sig på – och det är du själv!

Publicerad 17 november 2016
Så blir du rånad på pensionen
Fackets granskning visade att var sjätte arbetsgivare inte skötte sina pensionsinbetalningar. Foto: Istockphoto

Tänk dig följande: Efter ett långt och rätt slitigt arbetsliv är det dags för pension. Äntligen! Lugn och ro, utan att behöva arbeta för brödfödan. Men. När det första pensionskuvertet kommer är det – tomt.
Kanske lite drastiskt, men en mängd hotell- och restauranganställda riskerar att få en chock när pensionen kommer.

De senaste åren har granskningar från både ­Hotell- och restaurangfacket och Hotellrevyn avslöjat att en rad branscharbetsgivare misskött eller fuskat med de anställdas tjänstepension. Nu vet man att problemet är betydligt större än vad man tidigare trott.

Mats Hansson, ombudsman på HRF.
Mats Hansson, ombudsman på HRF. Foto: Jann Lipka/HRF

Nyligen gjorde HRF ännu en granskning där drygt 300 kollektivavtals­anslutna företag i Göteborg undersöktes. Hos hälften fann de någon form av differenser i redovisningen till Fora, som sköter SAF-LO avtalspensionen.
– Det handlar om att man redovisat mindre lönesummor eller färre anställda till Fora än det är i verkligheten, säger ombudsman Mats Hansson som arbetat med undersökningen.

I de flesta fall är differensen liten och skulle kunna förklaras av slarv eller olika lönebegrepp, säger Mats Hansson. Men det finns också ett antal företag, knappt 50 stycken eller nästan vart sjätte, där under­rapporteringen är för stor för att ha några andra förklaringar än medvetet fusk.
– Vi har företag där det diffar flera miljoner mellan det man rapporterat till Fora och det som står i årsboksluten. Det betyder att det kan vara väldigt många anställda som drabbas.

Det är en katastrof för den enskilde som inte får pengarna inbetalda.

Undersökningen i Göteborg var ett stickprov, men det finns anledning att tro att problemet finns på företag över hela landet, säger Hotell- och restaurang­fackets avtalssekreterare Per Persson.
– Det är superallvarligt. Om man ska utgå från de här undersökningarna som vi har gjort är problemet extremt stort. Det är en katastrof för den enskilde som inte får pengarna inbetalda, inte får pension. Pension är lön som man skjuter upp, det är arbetarnas pengar.

På hälften av de granskade företagen hittade HRF negativa diffar, alltså att lönesummorna var högre i årsredovisningen än i redovisningen till Fora. Grafik: Sofia Andersson
Baserat på en årlig löneökningstakt på 2,5 % samt 3 % tillväxt, minus avgifter till Fora. Hänsyn har inte tagits till inflationen. Illustration/Grafik: Istockphoto/Sofia Andersson
Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
Per Persson, HRF:s avtalssekreterare. Foto: Jann Lipka/HRF

Men det är svårt att ställa fuskande arbetsgivare till svars. HRF har tagit ärenden både till Arbetsdomstolen och till skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar, utan framgång.
– Vi har två fall där vi har gått till vägs ände, där vi har gjort allt vi har kunnat. Det vi kan konstatera är att reglerna inte räcker till i dag, de reglerar inte de här kryphålen som arbetsgivarna har hittat, säger Per Persson.

För att få grepp om situationen vände sig ­Hotell- och restaurangfacket i våras till LO. Det resulterade i två saker. Det ena är att LO nu begärt förhandlingar med Svenskt Näringsliv i frågan.
– Vi har gett LO i uppdrag att förhandla om de här reglerna. Det kan dels handla om att Fora får ett fördjupat uppdrag, det kan dels vara att man förtydligar i försäkringsvillkoren vad som händer när arbetsgivare bryter mot dem, säger Per Persson.

Så har HRF försökt komma åt problemet

  • Arbetsdomstolen: År 2011 upptäckte HRF att skolmåltidsföretaget Storseglet AB under flera år bara betalat in tjänstepension för en bråkdel av sina anställda. Förbundet stämde företaget i Arbetsdomstolen. Men AD avvisade ärendet, med hänvisning till att det rör en överenskommelse mellan dåvarande SAF och LO som ska lösas i en särskild skiljenämnd. Och där hade preskriptionstiden passerat för Storsegel-ärendet.
  • Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringarna: År 2014 avslöjade HRF samma sak på en rad Göteborgsföretag, däribland kafékedjan Le Pain Francais. HRF anmälde företaget till skiljenämnden och krävde skadestånd av arbetsgivaren för brott mot försäkringsavtalet. I våras prövades ärendet. Domen är sekretessbelagd, men utslaget var inte det förbundet önskade.

Det andra resultatet är ett projekt som HRF nu ska driva tillsammans med LO. Målet är att se till att medlemmarna får den tjänstepension de har rätt till. För att nå dit arbetar förbundet på flera fronter. Man kommer bland annat att granska företag i ytterligare fem städer.

Men den största delen av arbetet handlar om att uppmärksamma medlemmarna på problemet. För även om pensionen känns avlägsen, är det viktigt att ha koll redan nu, säger Mats Hansson.
– Pengarna du tjänar in när du är ung, mellan 25 och 30 år, är otroligt viktiga eftersom de förräntar sig mest. Det du får in senare i arbetslivet är också viktigt, men det har inte lika stor betydelse för slutsumman. För många är det här det enda kontinuerliga pensionssparandet.

Efterlysning

Har du kollat med Fora och upptäckt att dina pensions­inbetalningar inte stämmer?
Kontakta vår reporter Lisa Castilla på lisa.castilla@hotellrevyn.se eller ring 08-588 098 30.

Avtalssekreterare Per Persson håller med.
– Tyvärr är det inte så sexigt med pension, man skjuter det framför sig när man är ung. Men är man inte alert och kollar upp det här kan man förlora mycket pengar. I värsta fall kanske man blir varse det när det är dags att gå i pension. Då är det försent.

Läs också

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här