Ur temat Pensionsfusket
Nyheter Pensionsfusket

Så blir du rånad på pensionen

I flera år har HRF kämpat för att komma åt arbetsgivare som missköter de anställdas pensioner, utan framgång. Och fusket fortsätter. Nu finns det bara en person att förlita sig på – och det är du själv!

Publicerad 17 november 2016
Så blir du rånad på pensionen
Fackets granskning visade att var sjätte arbetsgivare inte skötte sina pensionsinbetalningar. Foto: Istockphoto

Tänk dig följande: Efter ett långt och rätt slitigt arbetsliv är det dags för pension. Äntligen! Lugn och ro, utan att behöva arbeta för brödfödan. Men. När det första pensionskuvertet kommer är det – tomt.
Kanske lite drastiskt, men en mängd hotell- och restauranganställda riskerar att få en chock när pensionen kommer.

De senaste åren har granskningar från både ­Hotell- och restaurangfacket och Hotellrevyn avslöjat att en rad branscharbetsgivare misskött eller fuskat med de anställdas tjänstepension. Nu vet man att problemet är betydligt större än vad man tidigare trott.

Mats Hansson, ombudsman på HRF.
Mats Hansson, ombudsman på HRF. Foto: Jann Lipka/HRF

Nyligen gjorde HRF ännu en granskning där drygt 300 kollektivavtals­anslutna företag i Göteborg undersöktes. Hos hälften fann de någon form av differenser i redovisningen till Fora, som sköter SAF-LO avtalspensionen.
– Det handlar om att man redovisat mindre lönesummor eller färre anställda till Fora än det är i verkligheten, säger ombudsman Mats Hansson som arbetat med undersökningen.

I de flesta fall är differensen liten och skulle kunna förklaras av slarv eller olika lönebegrepp, säger Mats Hansson. Men det finns också ett antal företag, knappt 50 stycken eller nästan vart sjätte, där under­rapporteringen är för stor för att ha några andra förklaringar än medvetet fusk.
– Vi har företag där det diffar flera miljoner mellan det man rapporterat till Fora och det som står i årsboksluten. Det betyder att det kan vara väldigt många anställda som drabbas.

Det är en katastrof för den enskilde som inte får pengarna inbetalda.

Undersökningen i Göteborg var ett stickprov, men det finns anledning att tro att problemet finns på företag över hela landet, säger Hotell- och restaurang­fackets avtalssekreterare Per Persson.
– Det är superallvarligt. Om man ska utgå från de här undersökningarna som vi har gjort är problemet extremt stort. Det är en katastrof för den enskilde som inte får pengarna inbetalda, inte får pension. Pension är lön som man skjuter upp, det är arbetarnas pengar.

På hälften av de granskade företagen hittade HRF negativa diffar, alltså att lönesummorna var högre i årsredovisningen än i redovisningen till Fora. Grafik: Sofia Andersson
Baserat på en årlig löneökningstakt på 2,5 % samt 3 % tillväxt, minus avgifter till Fora. Hänsyn har inte tagits till inflationen. Illustration/Grafik: Istockphoto/Sofia Andersson
Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
Per Persson, HRF:s avtalssekreterare. Foto: Jann Lipka/HRF

Men det är svårt att ställa fuskande arbetsgivare till svars. HRF har tagit ärenden både till Arbetsdomstolen och till skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar, utan framgång.
– Vi har två fall där vi har gått till vägs ände, där vi har gjort allt vi har kunnat. Det vi kan konstatera är att reglerna inte räcker till i dag, de reglerar inte de här kryphålen som arbetsgivarna har hittat, säger Per Persson.

För att få grepp om situationen vände sig ­Hotell- och restaurangfacket i våras till LO. Det resulterade i två saker. Det ena är att LO nu begärt förhandlingar med Svenskt Näringsliv i frågan.
– Vi har gett LO i uppdrag att förhandla om de här reglerna. Det kan dels handla om att Fora får ett fördjupat uppdrag, det kan dels vara att man förtydligar i försäkringsvillkoren vad som händer när arbetsgivare bryter mot dem, säger Per Persson.

Så har HRF försökt komma åt problemet

  • Arbetsdomstolen: År 2011 upptäckte HRF att skolmåltidsföretaget Storseglet AB under flera år bara betalat in tjänstepension för en bråkdel av sina anställda. Förbundet stämde företaget i Arbetsdomstolen. Men AD avvisade ärendet, med hänvisning till att det rör en överenskommelse mellan dåvarande SAF och LO som ska lösas i en särskild skiljenämnd. Och där hade preskriptionstiden passerat för Storsegel-ärendet.
  • Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringarna: År 2014 avslöjade HRF samma sak på en rad Göteborgsföretag, däribland kafékedjan Le Pain Francais. HRF anmälde företaget till skiljenämnden och krävde skadestånd av arbetsgivaren för brott mot försäkringsavtalet. I våras prövades ärendet. Domen är sekretessbelagd, men utslaget var inte det förbundet önskade.

Det andra resultatet är ett projekt som HRF nu ska driva tillsammans med LO. Målet är att se till att medlemmarna får den tjänstepension de har rätt till. För att nå dit arbetar förbundet på flera fronter. Man kommer bland annat att granska företag i ytterligare fem städer.

Men den största delen av arbetet handlar om att uppmärksamma medlemmarna på problemet. För även om pensionen känns avlägsen, är det viktigt att ha koll redan nu, säger Mats Hansson.
– Pengarna du tjänar in när du är ung, mellan 25 och 30 år, är otroligt viktiga eftersom de förräntar sig mest. Det du får in senare i arbetslivet är också viktigt, men det har inte lika stor betydelse för slutsumman. För många är det här det enda kontinuerliga pensionssparandet.

Efterlysning

Har du kollat med Fora och upptäckt att dina pensions­inbetalningar inte stämmer?
Kontakta vår reporter Lisa Castilla på lisa.castilla@hotellrevyn.se eller ring 08-588 098 30.

Avtalssekreterare Per Persson håller med.
– Tyvärr är det inte så sexigt med pension, man skjuter det framför sig när man är ung. Men är man inte alert och kollar upp det här kan man förlora mycket pengar. I värsta fall kanske man blir varse det när det är dags att gå i pension. Då är det försent.

Läs också

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Nyheter diskriminering

Städerska DO-anmäler hotell

En städerska på ett Göteborgshotell fick inte sin tidsbegränsade anställning förlängd. För att hon föddes som man, menar städerskan som nu anmält hotellet till DO.

Publicerad 22 januari 2019 Kommentera
Städerska DO-anmäler hotell
Den transsexuella städerskan menar att skälet till att hon fick sluta var att kollegorna var obekväma med att hon använde kvinnornas omklädningsrum. Foto: Colourbox/Ruslan Galiullin

Det var i december som kvinnan, som tidigare genomgått en könskorrigering, fick besked av sin chef om att hennes anställning som städerska på hotellet skulle upphöra. Enligt anmälan förklarade chefen det med att andra kvinnliga anställda var obekväma med att hon använde kvinnornas omklädningsrum.

Detta förnekar dock arbetsgivaren. I sitt svar till Diskrimineringsombudsmannen skriver hotelldirektören att städerskan hade en visstidsanställning som helt enkelt löpte ut. Att den inte förlängdes berodde på att beläggningen hade minskat och inte på hennes könstillhörighet, skriver han.
”Vi informerades om könskorrigeringen vid anställningen och detta har på intet sätt påverkat vårt förhållningssätt till anmälaren.”

DO ska nu besluta huruvida man ska gå vidare med ärendet.

Nyheter LÖN

Löneklyftorna ökar

Tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas de senaste tre åren. Mest har lärare och socialsekreterare fått, visar LO:s nya lönerapport.

Publicerad 21 januari 2019 Kommentera
Löneklyftorna ökar
Grundskollärare tillhör dem som fått störst löneökning de senaste åren. Foto: Mostphotos

I början av arbetslivet tjänar arbetare och tjänstemän ungefär lika mycket. Faktum är att det skiljer 200 kronor till arbetarnas fördel. Men tjänstemännen drar snabbt ifrån. I 30-årsåldern tjänar tjänstemän i snitt 7 000 kronor mer än arbetare. Det framgår av LO:s Lönerapport 2018, som bygger på siffror från SCB.

Medellönen för arbetare 2017 var 26 500 kronor. För tjänstemän låg medellönen på 39 300 kronor, en skillnad på 48 procent.

Även mellan kvinnor och män skiljer sig lönerna åt. I snitt tjänar män 14 procent mer än kvinnor. Bland tjänstemän är skillnaden större, 21 procent, bland arbetare 13 procent.

Månadslöner genomsnitt 2017:

  • Tillverkningsindustri
    Tjänstemän: 44 100
    Arbetare: 28 100
  • Gruvor och mineral  
    Tjänstemän: 43 500
    Arbetare: 32 300
  • Fastighetsbolag
    Tjänstemän: 44 200
    Arbetare: 27 600
  • Detaljhandel
    Tjänstemän: 36 700
    Arbetare: 25 700
  • Hotell och restaurang  
    Tjänstemän: 31 000
    Arbetare: 23 800
Nyheter förhandling

Missnöjda HRF:are fick 340 000

Under förra året fick sex medlemmar sammanlagt drygt 340 000 kronor som ersättning för misstag som HRF har gjort. – Det är inte så konstigt att det blir fel ibland, säger avtalssekreterare Per Persson.

Publicerad 16 januari 2019 Kommentera
Missnöjda HRF:are fick 340 000
Missade tidsfrister, till exempel när det gäller att ogiltigförklara en uppsägning, ligger bakom många av HRF:medlemmarnas ansökningar om rättsförlust. Foto: Tero Vesalainen/Istockphoto
Per Persson, avtalssekreterare HRF.

Medlemmar som är missnöjda med hur Hotell- och restaurangfacket skött deras ärenden kan ansöka om rättsförlust. Förbundsstyrelsen tar sedan beslut om de ska få ersättning eller inte. Förra året beviljade styrelsen sex medlemmar sammanlagt drygt 343 000 kronor i ersättning.
– Det kan handla om att vi har missat hålltider, till exempel för att ogiltigförklara en uppsägning. Man kanske har försökt lösa det muntligen utan att formalisera det på rätt sätt, säger HRF:s avtalssekreterare Per Persson.

Fjolårets ersatta rättsförluster är de högsta inom förbundet på många år, både till antal och till genomsnittlig ersättning. Per Persson menar dock att siffrorna inte är anmärkningsvärda, sett till det stora antal förhandlingar som HRF:s ombudsmän genomför varje år.
– Det ska sättas i relation till att vi har 5 000 formella förhandlingar varje år. Det är inte så konstigt att det inträffar misstag.

Så här ansöker du om rättsförlust:

Den som anser att HRF har gjort fel i ett ärende ska först kontakta sin lokalavdelning. Frågan utreds och lämnas till förbundsstyrelsen som sedan fattar beslut.

Det är inte heller alla medlemmar som har fog för sina krav, säger Per Persson.
– Det kan vara så att vi ser när vi utreder ärendet att vi har gjort rätt, även om medlemmen är missnöjd.

För att undvika sådana situationer är det viktigt att ombudsmännen har bra kommunikation med medlemmarna de företräder, säger Per Persson. Men det är också viktigt att medlemmarna själva håller koll på sitt ärende.
– Det är vår skyldighet att berätta vad som gäller, och det är medlemmens skyldighet att reagera om något verkar konstigt.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Fråga om jobbet.
153
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här