Ur temat Pensionsfusket
Nyheter Pensionsfusket

LO kräver förhandling om pensionsfusket

Efter HRF:s larm om arbetsgivare som missköter de anställdas tjänstepension har LO nu begärt förhandling med Svenskt Näringsliv. Något måste göras för att stoppa kryphålen i systemet, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Publicerad 17 november 2016
LO kräver förhandling om pensionsfusket
Om organisationsgraden bland arbetare fortsätter att sjunka i samma takt äventyras den svenska modellen, menar professor Anders Kjellberg. Foto: Mostphotos

– Våra medlemmar ska ha sina pensionsinbetalningar, de ska kunna placera sina pensionspengar och de ska ha ränta. Om du är i en sådan här bransch hela ditt liv kanske du faktiskt inte har så mycket pengar inbetalda när det är dags för pension, säger Torbjörn Johansson.

Det har gått flera år sedan HRF för första gången larmade om att arbetsgivare inte sköter sina inrapporteringar till Fora. Anledningen till att LO först nu valt att ta upp problemet med Svenskt Näringsliv är enligt Torbjörn Johansson att de rättsliga vägarna först måste prövas.
Annars hade risken varit att Svenskt Näringsliv hade avvisat begäran. Nu återstår bara att lyfta och reglera frågan.

Torbjörn Johansson, LO:s avtalssekreterare
Torbjörn Johansson, LO:s avtalssekreterare. Foto: LO

Även om andra LO-förbund inte har granskat problemet i samma utsträckning som HRF, kan man ana att det finns på andra ställen också, säger Torbjörn Johansson.
– Man kan misstänka att det finns även i andra branscher med flyktiga företag och stor personalgenomströmning.

Han är hoppfull om att LO och Svenskt Näringsliv ska kunna åstadkomma en lösning på problemet. Det ligger i bådas intresse, säger Torbjörn Johansson.
– Om arbetsgivare börjar missbruka systemet, att systematiskt underrapportera och gå i konkurs, då får andra arbetsgivare betala. Det är ett gemensamt problem. Alla lösningar som löser det är rätt.

Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv
Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv. Foto: Svenskt Näringsliv

Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv, säger att det är oacceptabelt att arbetsgivare inte sköter sin inrapportering till Fora.
– Det är väldigt viktigt att man följer de skyldigheter man har enligt vårt gemensamma system. Det är inte acceptabelt att inte göra det, oavsett om det handlar om att man gör det med flit eller av slarv. Om det är så att man sätter detta i system, då går det ut över övriga arbetsgivare. Systemet bygger på att man rapporterar det man ska rapportera. Men det är svårt att kontrollera.

På frågan om man inte skulle behöva öka kontrollen, till exempel genom att ge Fora större kontrollmöjligheter, svarar han:
– Jag vet inte hur det skulle se ut. Det är en komplex fråga. Nu har ju LO begärt förhandling om frågeställningen. Vi håller på att behandla förhandlingsframställan. Om vi kommer i gång med förhandlingar får vi titta på hur det skulle kunna se ut.

Efterlysning

Har du kollat med Fora och upptäckt att dina pensions­inbetalningar inte stämmer?
Kontakta vår reporter Lisa Castilla på lisa.castilla@hotellrevyn.se eller ring 08-588 098 30.

Peter Jeppsson vill inte gärna komma med förslag på hur man skulle kunna komma åt problemet.
– Jag har ingen patentlösning. Utgångpunkten är att man ska fullgöra det avtal man har. Behövs det en skärpning av reglerna så är det något vi i så fall får diskutera med LO i de här förhandlingarna. Det behövs att både arbetsgivare och fack är aktiva och informerar om det här. Det är viktigt att anställda håller koll.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här