Ur temat Pensionsfusket
Nyheter Pensionsfusket

Här får du koll på din pension

Det är bara du som kan upptäcka om nuvarande och tidigare arbetsgivare har betalat in rätt pension för dig. Så här går du till väga – steg för steg. Skulle du märka att det finns brister kan Fora kräva arbetsgivaren på pengarna i efterhand.

Publicerad 17 november 2016
Här får du koll på din pension
Sedan i oktober kan du själv logga in och kolla vad arbetsgivare betalat in till Fora. Foto/Montage: Istockphoto/Sofia Andersson

1 Kolla vad du faktiskt har tjänat. Skatteverket kan ge dig uppgifter för de senaste sex åren. Ring dem på 0771–567 567 och säg att du vill ha kontrolluppgifter för så många år bakåt som du vill kontrollera. Där står hur mycket du har tjänat hos olika arbetsgivare. Det tar ett par arbetsdagar att få hem. Om du har varit duktig och har sparat lönespecifikationer, kontrolluppgifter eller deklarationer, kan du i vissa fall använda dessa också.

2 Kolla uppgifter hos Fora. På fora.se finns en flik som heter Logga in på Mina sidor. Gör det! Allt du behöver är ett bank-id. Det här är en sprillans ny möjlighet att själv kontrollera hur mycket dina arbetsgivare har rapporterat in för dig, ända tillbaka till år 1996. Du kan också ringa Fora på 08-787 40 10. De kan skriva ut samma uppgifter som finns på Mina sidor på fora.se och skicka dem till dig per brev.

3 Jämför summorna. Jämför Skatteverkets uppgifter med det som rapporterats in. Förmodligen är de inte exakt samma, men skillnaden bör inte vara större än 10-15 procent.

4a Verkar det stämma? Bra, kontrollera igen om ett år.

4b Stämmer det inte? Om du inte finns inrapporterad hos Fora eller om din arbetsgivare rapporterat för lite lön: Ring HRF på 0771- 57 58 59 och be dem koppla dig till din avdelning. Berätta vad du har upptäckt. Gå vidare till nästa steg.

Efterlysning

Har du kollat med Fora och upptäckt att dina pensions­inbetalningar inte stämmer?
Kontakta vår reporter Lisa Castilla på lisa.castilla@hotellrevyn.se eller ring 08-588 098 30.

5 Prata med din arbetsgivare. Om det handlar om en nuvarande arbetsgivare: berätta vad du har upptäckt och ge hen en chans att rätta till felet. Följ i så fall upp så att det sker. Om inte, gå vidare till steg 6.

6 Kontakta Fora. Om det handlar om tidigare arbetsgivare eller om din nuvarande arbetsgivare inte rättar till felet. Gå in på fora.se och tryck på fliken Blanketter & broschyrer. Sök och skriv ut blankett BL000176, alternativt ring Fora på 08-787 40 10 och be dem skicka den till dig. Fyll i blanketten och skicka tillbaka den till Fora tillsammans med i första hand pappren du fått från Skatteverket. Adressen är Fora AB, 101 56 Stockholm. Fora kan rätta uppgifter bakåt i tiden till 1996, om du kan styrka att deras uppgifter inte stämmer. Vad som ska ingå eller inte ingå i den lön som arbetsgivaren rapporterar in till Fora hittar du på fora.se. Fora fakturerar sedan arbetsgivaren de premier som hen skulle ha betalat för dig.

Fyra tips för att säkra pensionen i framtiden

  1. Jobba alltid på företag med kollektivavtal. Företag utan kollektivavtal kan också teckna avtal om pension med Fora, men det är inget krav. Ett avtalslöst företag omfattas inte heller av garantin som ser till att du får dina premier betalda även om arbetsgivaren går i konkurs eller inte betalar.
  2. Logga in på dina sidor på fora.se med jämna mellanrum.
  3. Håll koll på din arbetsgivares organisationsnummer. Det bör stå på ditt lönebesked. Om det byts ut: kontakta facket!
  4. Spara allt! Lönespecar, deklarationer, kontrolluppgifter. De kan behövas för att kontrollera arbetsgivare i efterhand.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Ingår i temat: Pensionsfusket 15 artiklar

Alla artiklar i temat (12 till)
Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här