Ur temat Pensionsfusket
Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Ingen påföljd för pensionsfusk

Det blir ingen påföljd för restaurangföretaget Storseglet som under flera år betalade in för lite pension för sina anställda. Arbetsdomstolen meddelade i dag att de inte tänker pröva ärendet.

Publicerad 20 november 2013
inlinebild
Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd. Foto: LO-TCO Rättsskydd

– Det är tråkigt att Arbetsdomstolen avvisar detta. Konsekvensen blir att företaget, som vi anser har uppträtt uppseendeväckande illa kommer undan, säger Annett Olofsson. Hon är jurist på LO-TCO Rättsskydd och har drivit ärendet för HRF:s räkning.

Fallet är komplicerat och går tillbaka till hösten 2011. Då upptäckte Hotell- och restaurangfacket att Restaurang Storseglet AB under lång tid rapporterat in för få anställda till Fora, som sköter tjänstepensionerna. Mellan 2005 och 2011 hade företaget uppgett att det som mest hade 17 anställda. Men i verkligheten arbetade upp till 220 personer för Restaurang Storseglet under den perioden.
– De hade bara betalat in pension för runt 8 procent av sina anställda till Fora, konstaterar Annett Olofsson.

Förra hösten stämde förbundet Storseglet i Arbetsdomstolen, och krävde skadestånd för brott mot Gröna Riksavtalet. Men arbetsgivarsidan menade att frågan inte kunde prövas i domstolen eftersom avtalet mellan Svenskt Näringsliv och LO om avtalsförsäkringar och avtalspension SAF-LO anger att tvister ska avgöras av en särskild skiljenämnd. Hotell- och restaurangfacket höll inte med.
– I korthet kan man säga att det handlade om en enda skrivning i en bestämmelse i Gemensamma villkor för avtalsförsäkringarna. Där står att övriga frågor i kollektivavtal om försäkringarna i sista hand ska behandlas av en skiljenämnd. Frågan har varit vad som menas med övriga frågor, säger Annett Olofsson.

I dag kom Arbetsdomstolens beslut som alltså gick på arbetsgivarnas linje. Domstolen menar att "det inte går att säga att formuleringen om övriga frågor i avtalet om försäkringarna inte handlar om ett sådant brott mot förbundsavtalet som förbundet hävdar, och att det därmed bör vara skiljenämnden som ska pröva ärendet". Arbetsdomstolen dömer även Hotell- och restaurangfacket att betala Visitas rättegångskostnader på 250 000 kronor.   

Efter att historien uppdagats betalade företaget in pengar retroaktivt för merparten av de anställda. Men även om de flesta fått sina pensionspengar inbetalda, så har de gått miste om möjligheten att göra aktiva val för att få en högre avkastning, menar HRF och Rättsskyddet. Dessutom kan det finnas före detta anställda som inte är medvetna om att de saknar pensionspengar. Nu finns det dock ingen möjlighet att driva ärendet vidare eftersom preskriptionstiden till skiljenämnden inte tillåter det, säger Annett Olofsson.
– Vad gäller detta ärende så är det slut nu. Det är tråkigt att ett företag som gör så här ska kunna slippa påföljder. Det är nu upp till förbundet att fundera ut steg två.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ingår i temat: Pensionsfusket 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här