Ur temat Kongress 2018
Nyheter KONGRESS 2018

Kongressen beslutade om inkomstförsäkring

En ny inkomstförsäkring och solidarisk medlemsavgift var två av besluten som fattades under HRF:s kongress på lördagen. Det blev också flera livliga diskussioner, bland annat om städares villkor.

Publicerad 3 juni 2018
Kongressen beslutade om inkomstförsäkring
Det blev flera voteringar under dagen. Foto: Annika af Klercker

Kongressen beslutade bland annat att man ska införa en inkomstförsäkring, i likhet med flera andra LO-förbund. Det innebär att den som blir arbetslös ska få ersättning på 80 procent av lönen, upp till en viss nivå. Förslaget kom från avdelning Syd, som också föreslog att förbundet ska snabbutreda kostnaden för försäkringen.

Avdelning Stockholm-Gotland hade motionerat om att se över medlemsavgifterna, för att höja avgiften för dem med högre lön för att kunna sänka avgiften för lågavlönade.
– Det är svårt att värva lågavlönade och unga, eftersom de känner att de inte har råd att gå med i facket. Med en mer solidarisk medlemsavgift skulle det bli lättare, sade Roger Alis från avdelning Stockholm-Gotland.
Kongressen biföll motionen och gick därmed emot förbundsstyrelsen som ville avslå förslaget.

En fråga som skapade engagerad debatt på lördagen var hotellstädarnas villkor. Flera motioner handlade om att HRF behöver arbeta ännu hårdare med frågan. Avdelning Väst hade skickat in en motion om att förbundet ska utreda hur belastningsskador för housekeeping kan förhindras genom lagstiftning.
– Jag är själv hotellstäderska och vet att vi går sönder. Många äter värktabletter för att klara arbetet. Förbundet måste arbeta snabbare för att förbättra vår arbetsmiljö, sade Cecilia Eriksson från avdelning Väst.

Men avtalssekreterare Per Persson menade att lagstiftning inte är rätt väg att gå.
– Om vi ska verka för lagstiftning har vi gett upp vår uppgift. Det är vi som fackförbund som ska kämpa för bättre villkor. Vi måste göra det själva men vi måste bli så mycket bättre, sade han.
En knapp majoritet av kongressen valde att gå på förbundsstyrelsens förslag och avslå motionen.

En motion som var nära att få bifall gällde HRF:s representation i sociala medier. Motionärerna menade att närvaron är under all kritik och föreslog bland annat en ny strategi och att konton som inte används kan läggas ner.
– De yngre finns inte på Facebook, de skulle kunna få information genom till exempel Snapchat, sa Djam Corca Djalo från avdelning Stockholm-Gotland.

Avdelning Nord föreslog att HRF ska ta efter Handels som har fackliga ombud utan förhandlingsrätt. Ett mindre krävande uppdrag för den som inte är redo att bli förtroendevald. Ombuden skulle utses centralt.
– Vårt mål är fackklubbar och organisering på arbetsplatsen, men vi måste utgå från verkligheten. Att ha ombud utesluter inte att man senare också bildar klubb, sade Elsa Tiger från avdelning Nord.

Flera talare ställde sig bakom förslaget, men kongressen gick efter votering på förbundsstyrelsens linje att avslå det.
– Vi tror starkt på att medlemmarna ska utse sina ombud, inte vi centralt, sade Pim van Dorpel, vice ordförande för HRF.

Ingår i temat: Kongress 2018 12 artiklar

Alla artiklar i temat (9 till)
Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ingår i temat: Kongress 2018 12 artiklar

Alla artiklar i temat (9 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ingår i temat: Kongress 2018 12 artiklar

Alla artiklar i temat (9 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här