Ur temat Kongress 2018
Nyheter kongress 2018

Det här tycker vi är viktigaste frågan!

Tryggare anställningar, bättre villkor för bemanningsanställda och arbetsmiljö. Det är några av ämnena som ligger de här fyra kongressdeltagarna extra varmt om hjärtat.

Publicerad 1 juni 2018
Det här tycker vi är viktigaste frågan!
Foto: Annika af Klercker
Marie Abrahamsson. Foto: Annika af Klercker

”Roligt att det är så många nya ombud”

Marie Abrahamsson, restaurangbiträde, avdelning Öst. Sjätte kongressen.
Vad ser du fram emot mest under kongressen?
– Att det ska bli en ännu bättre kongress än föregående och att vi tar bra beslut. Jag ser också fram emot att höra nya spännande röster, det är roligt att det är så många nya ombud. Sedan blir min roll lite stöttande eftersom jag har varit med på fem kongresser och vi har åtta nya i vår grupp. Och så ska vi ha kul! Vi har ju jobb där vi springer och går mycket, nu ska vi sitta still i fyra dagar. Man kan bli trött både fysiskt och psykiskt, men det är det värt!
Vilka är de viktigaste frågorna?
– Tryggare anställningar. Det är fortfarande vår största grej.

Elin Pfändtner. Foto: Annika af Klercker


”Rätten till heltid är också viktig”

Elin Pfändtner, hotellstädare, avdelning Väst. Andra kongressen.
Vad ser du fram emot mest under kongressen?
– Jag förväntar mig att vi ska ta bra beslut som för vårt förbund framåt. Jag tycker att vi ska fortsätta som ett starkt HRF och inte gå ihop med något annat förbund som föreslås i några motioner.
Vilka är de viktigaste frågorna?
Arbetsmiljö, där tror jag att vi måste vara lite hårdare mot arbetsgivarna. Ibland blir det som att det är de anställdas personliga ansvar. Många får ont i rygg och knän, då kan de få höra att de ska jobba mer ergonomiskt. Samtidigt pressas de så att de inte hinner göra det. Rätten till heltid är också viktig. Många inom hotellstäd får inte det.

Mohammed Marifa Bah. Foto: Annika af Klercker


Taggad inför första kongressen

Mohammed Marifa Bah,restaurangbiträde, avdelning Stockholm-Gotland. Första kongressen.
Vad ser du mest fram emot under kongressen?
– Jag är taggad eftersom det är min första kongress. Det blir spännande att gå upp och prata i talarstolen. Jag är nyfiken på hur det kommer att vara. Jag ser också fram emot att känna solidariteten med alla andra fackliga.
Vilka frågor tycker du är de viktigaste kongressfrågorna?
– Frågan om hur HRF kan arbeta för heltid som norm är alltid aktuell. Det går knappt att leva på en deltidsanställning i branschen, det är väldigt tufft. Jag tycker också att HRF ska jobba mer aktivt för att få igenom sex timmars arbetsdag. En annan viktig fråga är bemanningsanställdas villkor. Det är en hemsk situation att behöva sitta och vänta på ett sms eller ett samtal för att få arbeta.

Elsa Tiger. Foto: Annika af Klercker

Viktigt att det är lätt att få kontakt med HRF

Elsa Tiger, servitris, avdelning Nord. Första kongressen.
Vad ser du mest fram emot under kongressen?
– Att träffa andra branschkollegor och få veta vad de har för idéer för att driva vår organisation framåt. Jag hoppas att det blir bra diskussioner och att vi får till bra beslut. Det är ett stort och fint uppdrag att få vara kongressombud. Jag har aldrig varit på en kongress innan så det känns superspännande.
Vilka frågor tycker du är de viktigaste kongressfrågorna?
– Flera motioner handlar om hur HRF kan vårda sina medlemmar bättre. Det är frågor som jag tycker är extra viktiga. Det måste vara lätt att komma i kontakt med facket och få hjälp. HRF har tappat många medlemmar och det behöver förändras för att vi ska kunna vara ett starkt fackförbund. För att behålla medlemmar är det viktigt att facket är lättillgängligt.

 

Ingår i temat: Kongress 2018 12 artiklar

Alla artiklar i temat (9 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här