Tre av tio anställda på Pinchos egna restauranger har visat intresse för arbetsgivarens satsning på psykisk hälsa. Nu ska konceptet säljas in hos franchisetagarna.
Det är ett år sedan Pinchos började erbjuda anställda hjälp med sitt psykiska välmående.
Personal från fem restauranger och huvudkontoret fick tillgång till ett verktyg där de kan lära sig mer om psykisk hälsa och få kontakt med terapeut. Tre av tio har nappat.
Tanken var att jobba förebyggande med frågor som kan vara känsliga.
– Jag måste säga att det har varit lyckat. Framför allt hör jag på cheferna att det här är en bra ingång till att prata om arbetsklimatet och psykisk ohälsa, säger Johanna Hagström, HR-chef på Pinchos.
De som vill kan skapa ett konto i verktyget och gå kurser inom olika områden som till exempel sömn, stress, ångest och sorg.
Dessutom kan man få kontakt med en terapeut. Allt är anonymt och chefen får inget veta.
– I dagsläget är det tio personer som går aktivt hos en terapeut. Det är ungefär vad vi hade räknat med. Däremot hade jag hoppats på fler som använder plattformen i utbildningssyfte. Att träna vår mentala hälsa borde vara lika viktigt som den fysiska, säger Johanna Hagström.
Nu kommer hon att sprida metoden bland franchisetagarna.
– Alla kommer inte att komma med, men jag får alldeles säkert med mig några. För en liten restaurang behöver det inte vara en jätteinvestering.