Anställda på Pinchos erbjuds samtal med terapeut om de mår dåligt. Och det sker utan att chefen får veta det.
Restaurangkedjan Pinchos har fem egna restauranger, fyra i Stockholm och en i Göteborg. Det är de 150 anställda på dem som i ett första skede kommer att omfattas av erbjudandet om stöd och hjälp vid mental ohälsa.
– Vi är en franchiseorganisation. Men vi har fem egna restauranger som blir testpiloter. Om ungefär sex till tolv månader går vi ut med det här i franchisekedjan. Då kan vi välja om det ska vara frivilligt eller om de måste vara med, säger Johanna Hagström, HR-chef.
Vi har sett hur hårt det slår mot livet när man drabbas av psykisk ohälsa.Johanna Hagström
Tanken är att jobba preventivt med frågor som kan vara känsliga. De anställda får tillgång till ett webbaserat verktyg där de kan lära sig mer om psykiskt välmående och få kontakt med terapeut.
– Vi jobbar med väldigt mycket unga människor. Vi har sett hur hårt det slår mot livet när man drabbas av psykisk ohälsa. De har så lång väg tillbaka. Det här känns bra både ur ett mänskligt perspektiv och ur ett företagarperspektiv.
De anställda kan be om hjälp och samtal utan att arbetsgivaren får vetskap om vem som mår dåligt.
– Först tänkte vi att vi vill ha den dialogen med våra anställda, men sen tänkte vi om. Det viktiga är att vi fångar upp dem tidigt. Vi ska inte bedöma om de behöver ha hjälp eller inte, säger Johanna Hagström.
Det spelar ingen roll om ohälsan bottnar i problem på jobbet eller privat. De anställda får hjälpen oavsett.
– Jag har jobbat med HR-frågor i 20 år, och historiskt har det varit väldigt viktigt att utreda vad som är arbetsrelaterat eller privat när det gäller ohälsa. Nu känner vi att vi vill att hela människan ska må bra. Det känns fint att det har blivit en förflyttning.