Nyheter GRANSKNING

Toppbetyg till a-kassa 

Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, har en ”väl fungerande verksamhet och goda ekonomiska och organisatoriska förutsättningar”. Det konstaterar Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen.

Publicerad 4 juni 2025
Toppbetyg till a-kassa 
Inte bara lätt att gå med, HRAK sköts också effektivt, rättssäkert och med god ekonomi, enligt IAF. Foto: Jonas Helling

IAF har i uppdrag att granska verksamheten i landets alla 24 a-kassor. När turen nu under våren kom till Hotell- och restauranganställdas a-kassa HRAK blev resultatet ett toppbetyg. 

Karin Pettersson, chef för HRAK, är mycket nöjd med granskningens resultat.
– Resultatet känns extra roligt med tanke på att vi historiskt sett är den a-kassa som har flest arbetslösa medlemmar, och därmed flest ärenden.

– Det här känns som ett kvitto på att det ständiga förbättringsarbete vi lägger kraft på har resulterat i en riktigt bra organisation. 

Ovanligt bra resultat

Något du är särskilt nöjd med? 
– Att de hittade väldigt få fel i vår ärendehantering. För mig som ansvarig är vår service och ärendehantering till medlemmarna prio ett. 

Det här är vårt kärnuppdrag, vår yrkesstolthet.

– Det var väldigt få avvikelser som de hittade, och i relation till andra a-kassor var det här ett väldigt bra resultat, det berättade de för oss. Ovanligt bra, till och med. 

Karin Pettersson
Karin Pettersson. Foto: Ann Patmalnieks

Vad betyder det här konkret för medlemmarna? 
– Att de kan känna sig trygga med att de blir väl omhändertagna om de skulle bli arbetslösa. Det är vårt kärnuppdrag. Det är vår yrkesstolthet. 

– Något vi till exempel är stolta över är att vi har kortat väntetiderna så mycket, att vi håller en god och stabil leverans i utbetalningarna till våra medlemmar. Tiden från det att man anmäler sig på arbetsförmedlingen och att utbetalningen kommer, ligger mellan 3–4 veckor, och det är ett bra mått. 

Granskningen konstaterar att HRAK har ”stabil ekonomi” och att verksamheten sköts ”effektivt och rättssäkert”.

– Det är roligt att de noterar det. Vi jobbar ju ständigt med våra kostnader för att vara så effektiva som möjligt. För att förvalta medlemsavgifterna på bästa sätt. Både de medel som kommer från medlemmarna och de som kommer från staten. 

Största förändringen på 40 år

Vilka är utmaningarna framöver? 
– Vi står inför en av de största förändringarna av arbetslöshetsförsäkringen på 40 år, med helt nya regler för a-kassan från och med den 1 oktober i år. 

Fakta: HRAK

Hotell- och restauranganställdas a-kassa (HRAK) har drygt 85 500 medlemmar. På HRAK arbetar cirka 72 helårsanställda. 

Medlemmarna är anställda inom hotell, restauranger, casinon, kaféer, konditorier, turistanläggningar, spa, bowling, catering, bingoföretag samt andra nöjesföretag i Sverige.

Den som är medlem får, enligt Karin Pettersson ”trygghet i en situation mellan två jobb, rättssäkert och med korta väntetider.” 

Men först ska ni väl fira nu? 
– Ja, det är klart! Med tårta och en massa positiv feedback till vår personal. Det är ju de som har gjort det här fina resultatet möjligt. 

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här