Måste jag synas i jobbets sociala medier?
Foto: Istockphoto
Arbetslivsakuten DILEMMAT

Måste jag synas i jobbets sociala medier?

Chefen vill att alla ska lägga upp grejer i sociala medier, dela kaféets inlägg och göra filmer på jobbet. Men jag har valt bort allt sånt för egen del. Chefen vill ändå att jag ska vara med på jobbets inlägg, även om någon annan delar dem. Måste jag?

Publicerad 4 november 2024

”Hjälp till utan att själv synas”

Lena Lid Falkman, lektor i arbetsvetenskap Karlstads universitet och forskare Handels-
hög­skolan Stockholm, ger råd om närvaro i sociala medier:

Lena Lid Falkman
Lena Lid Falkman ger råd till dig som helst inte vill synas i sociala medier. Foto: Privat

”Sociala medier har en egen logik, där inlägg från personer ofta har bra genomslag jämfört med en organisation, så företag vill verka genom anställda.
Det finns flera perspektiv på dilemmat.
Dels finns ett par olika juridiska aspekter, dels finns ett perspektiv om välvilja.

Publicera bilder på anställda

Ett foto är en ”personuppgift” under GDPR (dataskyddsförordningen).
Ett företag kan publicera bilder på medarbetare, om organisationens intresse för att visa bilden är starkare än personens integritet.
Det kallas för intresseavvägning.

Om en person har en stark roll, så kan denna persons uppgifter publiceras. Här får vi fundera på om en kaféanställd behöver vara publik på sociala medier. Jag tycker inte det.

Tveksamt om det är en arbetsuppgift

Den andra juridiska aspekten är arbetsledningsrätten, som säger att arbetsgivaren, din chef, har rätt att
styra arbetet. Arbetsledningsrätten ­ger den som är arbetstagare, alltså dig, en rad skyldigheter.

Förutom att utföra själva arbetet, finns också lojalitetsplikten, som att arbetsgivarens intressen ska värderas högt.
Det innebär att arbetsgivare kan ”tvinga” arbetstagare att göra saker hen själv inte är intresserad av.

Däremot är det tveksamt om närvaro i sociala medier finns som arbetsuppgift för dig. Jag tror inte det.

Såvitt jag kan se (utan att vara jurist), så kan inte chefen tvinga dig att ha ­privata sociala medier, eller att vara med på deras sociala medier.

Så kan du bidra i sociala medier

Det finns ett perspektiv till, vid sidan av det juridiska. Detta med att visa sin goda vilja.
Du vill att det ska gå bra för kaféet. En sak jag tänker är att du kan göra dig bra på att vara den som håller i kameran.
Ta foto av bakverk, skissa på roliga texter och gör videoklipp av kollegor som vill synas.

Du kan erbjuda dig att hjälpa till i arbetet med att göra kaféet synligt, utan att själv vara synlig.

Titta på Livrustkammarens sociala medier, de som jobbar där syns inte, men med humor och fakta har de nått ut brett. Lycka till!

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här