Nyheter yrkestitlar

Scandic tar tillbaka yrkestitlar

Det blev ett kortvarigt försök. Nu ska en receptionist återigen kallas receptionist på Scandic.

Publicerad 28 februari 2024
Scandic tar tillbaka yrkestitlar
Marianne Sundelius är ordförande i HRF:s samråd på Scandic och tycker det är bra att Scandic har yrkestitlar igen. Foto: Mostphotos
Emil Bäckström.
Foto: Madeleine Andersson

Det var våren 2022 som Scandic meddelade att man skulle tillämpa nya yrkestitlar inom kedjan.
Service host blev ett samlingsbegrepp för flera yrken, som hotellreceptionist, housekeeping och frukostvärdinna.
Nu går man tillbaka till vanliga jobbtitlar, fast på engelska.

– Det de säger är att de vill ha det enhetligt i hela koncernen, berättar Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Det är ju inget annat land som har använt sig av service host som begrepp. I Finland, Norge och alla andra länder heter en kock chef. Nu ska det vara samma överallt.

Positivt med titlar

Hans uppfattning är att HRF-medlemmarna är nöjda med återgången.

– Det är positivt för branschen och yrkesstoltheten. Det är vad vi har framhållit hela tiden, att det ska synas vad man har för huvudsakliga arbetsuppgifter.

Folk fattade inte att de sökt jobb som städare.

Marianne Sundelius, förtroendevald Scandic

Marianne Sundelius är ordförande i HRF:s samråd på Scandic. Hon håller med om att förändringen är till det bättre.

Marianne Sundelius
Marianne Sundelius.
Foto: Elis Hoffman

– Vi hade inget emot omorganisationen i sig, att man jobbar mer över gränserna. Jag som kock kan ju gå ut med maten om servisen inte hinner. Gästen är i centrum. Det vi sade var: Rör inte våra titlar. Vi är väldigt stolta över våra roller.

Både Emil Bäckström och Marianne Sundelius menar att det varit svårt för arbetssökande att förstå vilka tjänster de sökt, när titlarna varit otydliga.

– Folk fattade inte att de sökt jobb som städare till exempel, och omvänt. När man sökte receptionister fick man ansökningar från städerskor. På många annonser fick man inga sökande alls, berättar Marianne Sundelius.

Den nya ordningen gäller bara titlarna, arbetsuppgifterna ska vara desamma som innan.
– Mig veterligen har det tagits emot väldigt positivt, säger Marianne Sundelius.

HR-chefen: platsannonser en utmaning

Annika Ahlberg, HR manager på Scandic Sverige, skriver i ett mejl att ”flertalet ledare och medarbetare” uppgett att samarbetet mellan avdelningarna på hotellen stärktes när begreppet service host infördes.

Hon bekräftar dock i mejlet att platsannonser varit en utmaning:
”Det som hände för vår del var att vi fick använda den bredare titeln och så som den hette innan bytet vid just rekryteringstillfället, i annonsering och det har fungerat bra.”

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här