Tanken var god, men yrkesstoltheten försvinner. Det menar Stefan Creutz Holmgren, service host och skyddsombud på två Scandichotell.
Stefan Creutz Holmgren är skyddsombud och har jobbat som receptionist på Scandics minsta hotell i Sverige i snart fyra år och lika länge på andra av kedjans hotell. Han är visserligen inte säker på att det är det minsta, men han gillar att beskriva det så, det ger en lite familjär känsla. Och med 52 rum är det inte omöjligt att han har rätt.
Stefan delar sin 30 procents anställning mellan det lilla hotellet i Gamla stan och det betydligt större Sjöfartshotellet, ett stenkast bort vid Slussen i Stockholm.
När Scandics omorganisation genomfördes märktes ingen stor skillnad på den ena arbetsplatsen. Där hade de redan haft inslag av den strukturen. På det stora hotellet däremot blev det en förändring.
– Att jobba i serviceteam innebär att man utgår från hotellets behov. Personalen ska finnas där gästerna finns. Rent krasst betyder det att vi ska kunna förflytta oss under dagen. På förmiddagen behövs mer personal i frukost, konferens och utcheckning, medan det på kvällen främst är bar, restaurang och reception.
När den nya ordningen skulle sjösättas kastades alla gamla strukturer över bord. Bra, tycker Stefan.
– Grundtanken är utmärkt om man ska göra en förändring, att man tar bort alla gamla benämningar och bryter med det som varit.
Men, påpekar han, de nya titlarna är svåra att förstå för alla som inte jobbar i företaget.
– Vad ska jag skriva i mitt cv? Ska jag skriva att jag är service host? Ska jag skriva alla ansvarsområden? Vad jag än anger måste jag ju förklara vad jag faktiskt har gjort på mitt jobb.
Likaså tror Stefan att det är svårt att rekrytera nya när det inte är tydligt vilket jobb som utannonseras. Han kan sakna specialiseringen, även om den finns kvar för vissa.
– Det blir lite medelmåttigt. Man kan inte lära sig något hundra procent. Det tror jag gästerna märker, om det är jag som blandar drinkar eller en utbildad bartender.
Men på papperet ser den nya organisationen bra ut, säger han. Det är en rimlig idé att personalen ska vara där gästen är.
– Även cheferna ska finnas på plats och arbeta i driften på helger och kvällar enligt den nya organisationen. Personligen tycker jag att det är en utmärkt idé men det funkar inte i praktiken. Jag hoppas verkligen att det blir en utvärdering av den här omorganisationen.