Hösten 2020 förändrade Scandic sin organisation. Nya titlar och serviceteam skulle skapa större flexibilitet, samtidigt som personalen gavs utvecklingsmöjligheter.
Ulrika Bergström är hotelldirektör på Scandic Kungens Kurva och Skärholmen. Hon har tidigare jobbat på herrgårdshotell och såg att det fanns potential att jobba smartare.
– Det var väldigt tydligt att man jobbade som i silos. Jag sådde kanske ett frö till förändringen. Vi ville få till en organisation där man utifrån varje hotell såg hur man kunde få till en bättre flexibilitet och samtidigt utveckling för medarbetarna.
Pandemin har gjort att förändringsprocessen tar längre tid. Åtminstone på sina håll.
– Förändring är svårt och tar olika lång tid. Alla jublade inte dag ett, men nu skulle jag säga att merparten ser fördelarna.
Jag skulle inte säga att det har påverkat yrkesstoltheten negativt.
Ulrika Bergström lyfter framför allt arbetsgivarens möjlighet till flexibilitet och medarbetarnas möjlighet till utveckling.
– Fördelen med den här organisationen är flexibiliteten. Vissa dagar är det hur mycket som helst att göra, andra inget. Men vår största vinst är teamkänslan och samarbetet över avdelningarna, och att medarbetarna kan bredda sin kompetens.
Det finns de som är oroliga att yrkesstoltheten påverkas negativt. Men det tror inte Ulrika Bergström.
– Det var med i vår riskanalys. Det är klart att förändringar kan vara jobbiga, för vissa mer än för andra. Men jag skulle inte säga att det har påverkat yrkesstoltheten negativt. Snarare har det stärkt känslan av ansvar och att vara en del av hela hotellets framgång.