Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Ny metod ska mäta yrkeskunskap i branschen

Många kockar och servispersonal har stora informella kunskaper, som inte finns på papper. En ny modell för kunskapsvalidering kan snart komma att ändra på den saken.

Publicerad 8 februari 2012

– Det har länge funnits ett behov av en modell för validering i hotell- och restaurangbranschen, säger Attilio Jaconelli som är projektledare.
Det senaste året har han arbetat med en modell för att synliggöra restaurangarbetares kunskap och sätta den på papper. Bakom projektet ligger Utbildningsrådet för hotell och restauranger, där både HRF och Sveriges Hotell- och restaurangföretagare ingår. Målgruppen är allt från befintliga anställda till arbetslösa som vill öka sina chanser till ett jobb.
– Det kan vara unga som hoppat av skolan eller arbetslösa som har jobbat i kök men saknar formell utbildning, säger Attilio Jaconelli.
 
Pilotmodellen gäller enbart kockar. Men tanken är att även andra yrkesområden inom branschen ska kunna använda sig av samma upplägg. Som modellen ser ut i dag är den indelad i tre faser. Först kartläggs deltagarens kunskaper och förutsättningar och en handlingsplan görs. I fas två yrkesbedöms deltagaren i ett kök under två veckor av en utbildad validerare, till exempel en köksmästare.
– Bedömningen mynnar ut i ett dokument som intygar kompetens och synliggör ett eventuellt kompletteringsbehov. För många kommer det att vara tillräckligt, säger Attilio Jaconelli.
 
Den tredje fasen är för dem som vill ha formella betyg och meriter, som till exempel gesällbrev. Då görs teoretiska prov och kunskaperna testas sedan mot formella utbildnings- eller yrkeskrav.
 
En av dem som just nu testar pilotmodellen är kocken Jens Weiss. Han har varit utan jobb i sedan augusti 2010, och tyckte att projektet lät intressant.
– Jag utbildade mig till kock på 1980-talet i Östtyskland. Det var annorlunda eftersom vi inte hade några exotiska råvaror som räkor, ananas eller curry. Även om jag har jobbat som kock i Sverige efter det är det bra att veta var man står.
Jens Weiss har varit två veckor på restaurang WTC i Stockholm. Nu väntar han på sitt värderingsdokument. Men oavsett resultatet är han nöjd att han återupptäckt sina förmågor. 
– Jag märkte att jag faktiskt kan saker, som livsmedelshygien.
 
Hotell- och restaurangfacket tror mycket på projektet. Ombudsman Pim van Dorpel sitter med i UHR för HRF:s räkning, och är framför allt positiv till att facket och arbetsgivarna nu tillsammans arbetat fram branschens kriterier för vad en kock bör kunna.
– Tidigare har det varit enskilda arbetsgivares subjektiva bedömning på yrkesrollen. Nu får vi ett verktyg som fastslår vilka kunskaper som kan krävas. Det kommer att kunna användas vid vidareutveckling.
 
Under året ska samma kriterier tas fram även för servispersonal. Tanken är att den färdiga modellen ska vara färdig år 2012.

Fakta: UHR

Utbildningsrådet för hotell och restaurang är ett gemensamt yrkesråd för branschen. I rådet sitter förutom HRF och SHR även representanter från Kooperationens Förhandlingsorganisation, KFO, samt Unionen. En av UHR:s främsta uppgifter är att analysera branschens utbildningsbehov, både i dag och i framtiden. UHR äger även förlaget Gästakademien som ger ut läromedel främst till branschens gymnasiala utbildningar.

/body>

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här