Hallå branschens alla arbetsgivare, här är läsning för er som vill hitta och behålla bra personal. Checka av önskelistan och bli årets tomteboss!
Vad vill anställda ha av sin arbetsgivare? Den frågan har forskare vid Luleå universitet hittat svaret på.
Anna Näppä blev nyligen utsedd till årets ciceron för sin doktorsavhandling om arbetsgivarvarumärket.
Hon har hjälpt Hotellrevyn att ta fram hotell- och restauranganställdas viktigaste trivselfaktorer.
Här är sju saker som åker upp på personalens önskelista:
1 Goda anställningsvillkor
Ut med kortsiktiga, osäkra anställningar på deltid. In med trygga tillsvidareanställningar på heltid.
Visst finns det extrajobbare som vill ha kortare anställningar på deltid, men nyckelspelare och de som ser en framtid i branschen ska erbjudas heltid.
2 Löneutveckling
Gärna högre lön. Men det är också viktigt med löneutveckling, att det går att göra karriär och öka sin lön. Finns det inte utrymme att höja lönerna, kompensera genom att erbjuda friskvård och trevliga aktiviteter tillsammans.
3 Bra arbetstider
De som jobbar i besöksnäringen förstår att det inte är kontorstider som gäller.
Men erbjud inflytande över arbetstiden. Gör vad som är möjligt för att jobbet ska gå att kombinera med privatliv, barn och familj.
Scheman ska komma i tid.
4 Goda relationer
Relationen till kollegor och chefer kan avgöra om man stannar eller inte. Arbetsgivaren kan bidra till trivseln genom att skapa tillfällen när alla kan samlas och ha roligt ihop.
5 Erkännande från ledningen
Alla vill höra att de gör ett bra jobb och är viktiga för verksamheten.
Äldre rävar får ofta utbilda helt färska. Den som fungerar som mentor behöver få erkännande för det. Inte bara förväntas göra både det och sitt vanliga jobb.
Visa att ni värdesätter att någon har kunskap och delar med sig av den. Ge ett litet påslag på lönen eller bjud på en middag.
6 Utrymme för kreativitet
Anställda vill kunna vara kreativa, innovativa och få möjlighet att göra nya saker på jobbet. Det kan vara allt från småsaker till stora projekt.
Ge anställda mandat att komma med idéer. Skapa nya menyer eller göra loungen roligare, hitta på aktiviteter som hotellet inte haft tidigare.
De på golvet är länken mellan gäster och företag och har mycket information om vad gästen vill ha. Ta vara på det.
7 Kompetensutveckling
Det skapar lojalitet att känna att arbetsgivaren satsar på en. Det kan vara kurser utanför arbetsplatsen som arbetsgivaren betalar, men också lärande på plats.
Listan bygger på studierna Attraktiva arbetsgivare och Kompetent, kunnig och stolt
Glöm inte varumärket!
- Det är vanligast att prata om varumärket ur gästens synvinkel. Men arbetsgivare behöver fila på varumärket även för nuvarande personal och potentiella medarbetare.
- Definiera, vad erbjuder vi, varför ska anställda välja oss och inte grannrestaurangen? Involvera nuvarande medarbetare i diskussionen om vad som är unikt med just er arbetsplats.
- Samarbeta med andra inom besöksnäringen för att lyfta branschens status och rykte.