Fokus HÅLLBAR PERSONAL

De vet vad som får anställda att stanna

Publicerad 27 januari 2022 Kommentera
De vet vad som får anställda att stanna
Alicia Dahl har jobbat hos Jens Dolk på K-märkt i sju år. Foto: Elis Hoffman
Jens Dolk. Foto: Elis Hoffman

Runt 35–40 ­procent av ­branschens anställda byts ut varje år, enligt rapporter från bland annat Svenskt Näringsliv och BFUF.
Det är ett ständigt behov av rekrytering, vilket är kostsamt, ­tidskrävande och inte minst svårt. Många arbetsgivare ­sliter med frågan: hur får man ­folk att stanna?

– Vi har jobbat med det här sedan vi startade. Det är mycket enklare och billigare att ta hand om de medarbetare man har, än att ständigt leta efter nya.
Det säger Jens Dolk, en av delägarna på restaurang- och kafékedjan K-Märkt i Stockholm.

På K-märkt har man tagit fram en rad olika strategier för att behålla de anställda. En är att se till att arbetet går att kombinera med familjeliv.
– Vi vill vara en vuxenarbetsplats. Du ska kunna ha familj. Du ska kunna ha ett liv vid sidan om. Tyngdpunkten på verksamheten är dagtid och vardagar, säger Jens Dolk.

Det är så mycket kortsiktiga, osäkra anställningar i branschen.Maria Ek Styvén, forskare

Maria Ek Styvén. Foto: Tomas Bergman/LTU

Nyligen kom slutrapporten från ett projekt vid Luleå tekniska universitet, där forskare försökt ta reda på vad som får anställda i besöksnäringen att stanna alternativt lämna en arbetsplats. Resultatet pekar ut anställningsvillkor som en av de viktigaste faktorerna.

– Det är så mycket kortsiktiga, osäkra anställningar i branschen. Man kanske inte orkar med det längre. Och en basal sak som lön, det kanske inte känns som att arbetet värderas tillräckligt. Sådant gör att man lämnar, säger Maria Ek Styvén, som är professor i industriell marknadsföring och en av forskarna bakom projektet.

En annan faktor är arbetstiderna, säger Anna Näppä, doktorand vid Luleå tekniska universitet.
– Arbetstiderna är inte lätta att få ihop med barn och familj. Det går inte heller att styra över arbetstider som man kan göra på andra arbetsplatser.

Gratis träningsprogram är ett av inslagen på Bastard Burgers, berättar HR-chef Niclas Öberg. Foto: Bastard Burgers

Vi tycker att det ska vara så mycket som möjligt som i andra branscher.Niclas Öberg, HR-chef Bastard Burgers

På hamburgerkedjan Bastard Burgers, med ett 50-tal restauranger över landet, arbetar man aktivt för att få anställda att stanna.

Ett sätt är att ha så trygga anställningar som möjligt, säger Niclas Öberg, kedjans HR-chef.
– Vi försöker så gott det går att ­erbjuda tillsvidareanställningar. Vi tycker att det ska vara så mycket som möjligt som i andra branscher.

De anställda erbjuds även upptoppning av föräldrapenningen, gratis kost- och träningsprogram och föreläsningar om psykisk ohälsa. Medarbetarnas arbetssituation mäts veckovis.
– Personalen är jätteviktig för oss. Vi vill att detta ska vara en trygg arbetsplats där alla kan vara sig själva, säger Niclas Öberg.

Det behöver inte vara stora karriärsteg, men att man känner att man kommer någonstans.Anna Näppä, forskare

Professor Maria Ek Styvén säger att deras forskning visar att den sociala arbetsmiljön är oerhört viktig.
– Relationen till arbetsgivare och kollegor är superviktig. Det kan vara det som håller en kvar eller får en att lämna.

Anna Näppä. Foto: Jennie Lind

En annan faktor är om det finns ­möjligheter att växa på arbetsplatsen, säger Anna Näppä.
– Utvecklingsmöjlighet är något som lyfts fram som viktigt. Det behöver inte vara stora karriärsteg, men att man känner att man kommer någonstans, att man kanske får testa något nytt.

På Bastard Burgers håller man flera gånger om året interna ledarskaps­utbildningar för anställda som kan tänka sig att bli chefer i framtiden.
– Det handlar om att förbereda våra medarbetare för att ta nästa steg, men också om att vidareutveckla och behålla personalen, säger Niclas Öberg.

Variationen, stämningen och kollektivavtalet bidrar till att Alicia Dahl gärna jobbar kvar hos Jens Dolk och K-märkt. Foto: Elis Hoffman

Det viktigaste är nog kollektivavtal. Att man betalar in pension, att det är schysta spelregler.Alicia Dahl, konditor på K-märkt

På K-Märkt har man i stället infört en så kallad »swapweek«. Personalen byter jobb för att få inblick i varandras vardag.
Alicia Dahl, konditor på K-Märkt Garnisonen, gillar idén.
– Man får förståelse för att allas arbete är lika viktigt för att före­taget ska fungera.

Alicia Dahl. Foto: Elis Hoffman

Hon har arbetat här i sju år, nästan sedan starten, och har därmed fått uppleva K-Märkts femårsfirande.
– Alla som jobbat här i fem år får en hotellövernattning. Man får en svit, champagnemiddag, spabehandling och frukost. Det är ju inte det som gör att man stannar, men det är en uppskattning för att man valt att göra det.

Anledningar till att hon har stannat är i stället variationen, stämningen och villkoren, säger Alicia Dahl.
– Det viktigaste är nog att det finns kollektivavtal. Att man betalar in pension, att det är schysta spelregler. Sådant gör att man stannar.

Hittills har K-Märkt kunnat fira 19 »fem­åringar«, berättar Jens Dolk.
– Det känns ju bra. Men ska man vara ärlig så är det ju ren självbevarelsedrift. Det handlar i slutändan om pengar. Det går bara att växa om du har bra personal.

Även Bastard Burgers tycker att de ser resultat av sitt arbete. Personal­omsättningen är runt 2–3 personer i månaden, av kedjans 600 anställda.
– Det är många som firar 4-5 år med oss nu. Till exempel jobbar alla på den första restaurangen kvar, det är roligt, säger Niclas Öberg.