Mordhot och våldsamma hotellgäster. Det fick Felicia Roman att säga upp sig från jobbet som nattreceptionist.
Mordhot och våldsamma hotellgäster. Och inget stöd från arbetsgivaren. Det fick Felicia Roman att sluta jobba som nattreceptionist.
Det var en natt för fyra år sedan som en man kom in på hotellet och sa att han hade bokat ett rum.
Men Felicia Roman kunde inte hitta någon bokning i hans namn.
– Jag frågade var han hade gjort bokningen, men han svarade bara att han hade en bokning och ”gör ditt jobb, din fucking jävla hora”.
Det visade sig att bokningen aldrig hade gått igenom eftersom mannen inte hade ett giltigt betalkort.
Skrik och hot om våld
– Då blev han fly förbannad och började skrika att jag är en jävla idiot och att jag får fixa en ny bokning, säger Felicia Roman.
Hon ville inte ha honom på hotellet så hon sa att hon inte kunde göra en ny bokning.
– Då blev han ännu argare och skrek att jag var en jävla fitta som inte gjorde mitt jobb. Han hotade med att gå in bakom receptionen och slå mig om jag inte fixade ett rum.
När jag sa att det inte skulle hjälpa så hotade han med att han skulle vänta utanför och knivhugga mig när jag gick från jobbet.
“Skulle hugga ihjäl mig efter jobbet”
Felicia Roman hade tryckt på överfallslarmet, men det hade inte kommit någon väktare.
När mannen tog sig in bakom receptionen tryckte hon på ett annat larm.
– Jag var ändå ganska lugn för jag hade varit med om det här förut. Så jag sa till honom att ”du kliver ut från receptionen på en gång”.
– Han gick ut men fortsatte skrika att jag skulle passa mig jävligt noga och att han skulle hugga ihjäl mig efter jobbet.
Hotellchefen betalade en taxi
Först när Felicia Roman ringde polisen gick han.
När polisen väl kom kollade de upp mannen. Det visade det sig att han var en känd kriminell.
– De sa att jag inte fick gå ut och att jag måste ha alla dörrar låsta för det här var på allvar. Eftersom jag hade varit med om det förut så sa jag att det säkert inte var någon fara.
Då sa polisen att om mordhot är så vanligt att du inte tar det på allvar så är det något fel på jobbet.
Vad fick du för stöd efteråt av arbetsgivaren?
– En väktare kom dit och satt någon timme för att se att allt var lugnt. När jag skulle hem betalade hotellchefen taxi eftersom polisen sa att jag inte fick ta tunnelbana hem. Det var allt.
– Man erbjuds inget stöd eller samtal med företagsvården efteråt. Inställningen från cheferna är att ”det här är sådant som händer och du ska kunna hantera det själv”.
”Det är alldeles för vanligt”
Felicia Roman ville göra något åt problemet och utbildade sig till säkerhets- och trygghetssamordnare.
I sitt examensarbete intervjuade hon 270 personer från hotellbranschen. Det visade sig att 9 av 10 receptionister hade upplevt hot och våld på jobbet. De flesta av dem jobbade natt.
– Det är alldeles för vanligt. Det är inte en säker arbetsplats för någon. Man är konstant orolig, säger Felicia Roman.
– Det är synd för det är många duktiga personer som inte känner att det är värt att jobba kvar för att de är med om sådana här grejer. Det är inte värt risken.
Ensamarbete ger utsatthet
Felicia Roman anser att personalen borde få mer utbildning i att hantera hotfulla situationer.
Dessutom måste ensamarbetet upphöra.
– Man är så utsatt när man är ensam. Om det händer något kan det gå väldigt illa. Är man två så har man backup. Då kan en ringa polisen eller avvärja.
Efter sin examen ville Felicia jobba med att öka säkerheten inom hotellbranschen.
– Det fanns absolut ett stort intresse, men ingen var villig att betala för det. Då kände jag att det räckte, då bytte jag bransch. Nu jobbar jag på ett it-företag och trivs jättebra.