Felicia Roman är nattreceptionist och numera även diplomerad säkerhets- och trygghetssamordnare. I sitt examensarbete lyfter hon fram att nio av tio receptionister upplevt hot och våld på jobbet.
Hon är nattreceptionisten som brinner för att öka tryggheten för sig och sina kollegor. Inför sitt examensarbete på utbildningen till säkerhets- och trygghetssamordnare skickade Felicia Roman ut en enkät i Facebookgruppen Hänt på hotell.
Frågorna besvarades av 270 personer från hotellbranschen, och resultatet var inget som förvånade henne.
– Nej. Jag har själv blivit mordhotad flera gånger i jobbet. I ett fall är det fortfarande en pågående polisutredning. Det enda som förvånade mig var att det var så många som drabbats.
Felicia Roman anser att personalen får alltför lite utbildning i att hantera hotfulla situationer.
Det blir särskilt tydligt nu efter pandemin, säger hon.
– Så många nya som kommer in nu när många har lämnat branschen. Vi som jobbat ett tag blir kanske avtrubbade, men vi måste förbereda dem som inte har det här hårda skinnet som vi andra har.
Felicia Roman vill att parterna tar initiativ till utbildningar inom pågående dödligt våld och konflikthantering för att stärka personalen.
– Kanske inte för att stoppa det, men hur man ska agera. Om man har sådana utbildningar i skolan, där man känner eleverna och träffar dem varje dag borde man ha det på hotellen där vi inte har en aning om vilka som kliver in genom dörren.
Miljön har blivit hårdare och gästerna ställer högre krav.
Många upplever att det har blivit värre de senaste åren. Kriminella gäng har flera gånger använt hotell som samlingsplats och personalen misstänker att affärer pågår.
Förra året höll gängkriminella ett toppmöte på ett hotell i Göteborg.
Om utbildningen
- Hot och våld på hotell heter Felicia Romans examensarbete på YH-utbildningen säkerhets- och trygghetskoordinator.
- Kursen är 1,5 år lång, vid heltidsstudier. Den som vill plugga med 75 procents studietakt blir klar efter två år.
- Utbildningen ska förbereda för yrken inom säkerhetsbranschen, som säkerhetsansvarig på företag eller säkerhetsledare vid arrangemang.
Samtidigt har ensamarbetet ökat. I enkäten uppger över 80 procent att de jobbar ensamma i receptionen.
– Miljön har blivit hårdare och gästerna ställer högre krav. De kan snabbt bli arga om de inte får checka in tidigare eller får ta med sig 15 kompisar upp på rummet för att festa. Jag skulle säga att största boven i dramat är alkohol och narkotika, säger Felicia Roman.
Det har skett vissa förbättringar när det gäller möjligheten att få hjälp.
Hon lyfter fram hotelldesken hos polisen, som de anställda kan ringa till när de behöver påkalla hjälp.
– Men de kan inte göra något om personen faktiskt inte har gjort något. Det räcker inte att det känns hotfullt.
Dessutom anser många att det ingår i hotellarbetet att folk skriker på en.
Därför behövs det utbildning. Och att man börjar prata om problemet. Och där har också de anställda ett ansvar, tycker Felicia Roman.
– Vi väljer ofta att sopa det under mattan. Jag tror, dels utifrån enkäten dels genom egna erfarenheter, att det beror på att det är så otrygga anställningar. Man är rädd att få sparken om man pratar för mycket. Det finns alltid någon annan att anställa. Dessutom anser många att det ingår i hotellarbetet att folk skriker på en. Om du inte tål det kan det tolkas som att du inte klarar av arbetet. Men grova hot är något helt annat. Skriv en rapport och meddela chefen när något händer. Ingen ska behöva bli mordhotad på jobbet.