Nyheter GÄSTER

Så stoppar flygrestaurangen fyllan

Har fyllan på flyg och flygplatser ökat? Ryanair vill att flygplatsrestaurangerna ska ransonera alkoholen. Men Lukas Jönsson på Arlanda tror att problemet ligger hos flygbolagen själva.

Publicerad 20 februari 2025
Så stoppar flygrestaurangen fyllan
– Vi håller stenkoll och sätter stopp när det är dags att sätta stopp, säger Lukas Jönsson som jobbar på Eatery på Arlanda. Foto: Johan Alp

Berusade flygpassagerare är ett växande problem, tycker flygbolaget Ryanair. Därför vill de sätta en gräns för alkoholförsäljning på flygrestauranger: max två enheter alkohol.

Lukas Jönsson jobbar på Eatery på Arlanda, där första ölen kan serveras redan klockan fem på morgonen. Han tycker inte att problemen blivit värre.
– Nej, det skulle jag inte säga. Vi håller stenkoll och sätter stopp när det är dags att sätta stopp. Men gästerna kan sedan fortsätta att dricka på flyget. Jag tror att det är där problemet ligger.

Hur gör ni för att hindra gästerna från att bli för berusade?
– Vi tränar upp alla nya så att de kan hålla ett öga på gästerna. Alla går också SSP:s utbildning i alkoholhantering som har tyngdpunkt på ansvarsfull servering. Det måste till exempel alltid finnas en serveringsansvarig på plats.

Vad är en enhet?

  • I Sverige används begreppet standardglas. Ett standardglas alkohol innehåller 12 gram ren alkohol, motsvarande 50 cl folköl, ett litet glas vin eller 4 cl sprit.
  • I andra länder används ofta begreppet enhet, unit. En enhet motsvarar 8 gram ren alkohol eller 2,5 cl sprit.

– Vi säljer både i vårt kafé och i baren. Då är det viktigt att säga till kollegorna om man nekat någon, så att de inte ska bli serverade på det andra stället.

Händer det att det ändå går för långt?
– Visst kan det hända, till exempel om någon redan suttit och druckit på en annan restaurang och berusningen inte märks på en gång.

Hur är det att avvisa berusade flygpassagerare?
– Många blir sura på den som säger nej. Men är det någon som inte känner sig bekväm med att neka gästen kan de hämta mig eller någon annan. Det kan hjälpa att vara två, det blir lite som att chefen kommer och gästen lyssnar mer.

– Enstaka gånger har vi problem med att någon blir riktigt aggressiv. En sa att han skulle hugga mig i magen och det var ju inte jätteroligt att höra. I sådana lägen kallar vi på vakt.

Flygbranschen ser problem

Branschorganisationen International Air Transport Association anser att problemen med berusade passagerare har ökat senaste åren.

Ryanair har stämt en passagerare som var så berusad att planet fick gå ner för landning före slutdestinationen. Detta ledde till kraftig försening.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här