Nyheter Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Vaga regler för farlig jobbstress

Stressrelaterad ohälsa ligger bakom många svenska sjukskrivningar. Detta trots att det är straffbart för arbetsgivare att inte arbeta förebyggande mot problemet. En förklaring är att lagstiftningen är oklar och förlegad, enligt forskare.

Publicerad 13 juni 2013

Regelverket kring psykosocial arbetsmiljö är så oklart att arbetsgivarna har svårt att veta vad som krävs. Det menar Peter Andersson, forskare vid juridiska institutionen på Göteborgs universitet. I sin avhandling har han granskat lagar och regler som styr arbetsgivarens ansvar för att förebygga stressrelaterad ohälsa. Peter Andersson konstaterar att lagstiftningen har stora brister just på området.
– Det finns över hundra specifika föreskrifter från Arbetsmiljöverket som rör den fysiska arbetsmiljön, bland annat fem om tryckkärl. Men fortfarande saknas det föreskrifter för förebyggande av stress. Det är hög tid att införa bindande regler på det psykosociala området.

Ingen svensk arbetsgivare har någonsin åtalats för arbetsmiljöbrott som har att göra med stressrelaterad ohälsa. Det tyder, enligt Peter Andersson, på att lagstiftningen bör uppdateras.
– Arbetsmiljölagstiftningen är föråldrad. Dagens regler är i hög grad samma som i 1889 års yrkesfarelag och har svårt att förebygga det moderna livets hälsoproblem.  

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här