Nyheter rapport

Schysta villkor sällan krav i offentlig sektor

Varje år lägger offentlig sektor miljarder på tjänsteresor. Men få kräver att pengarna ska gå till företag som erbjuder schysta villkor för sina anställda, visar en ny rapport.

Publicerad 6 september 2018
Schysta villkor sällan krav i offentlig sektor
Få kommuner, landsting och myndigheter ställer krav på att personalen som serverar konferenskaffet har kollektivavtalsenliga löner, visar rapporten. Foto: Colourbox
Helena Myrman, projektledare Schyst resande.

Statliga myndigheter, kommuner och landsting, spenderar miljardbelopp på resor, hotell och restauranger varje år. Men det ställs få krav hur skattepengarna används. Det visar en ny rapport från nätverket Schyst resande.
– Vi blev förvånade över att resor i offentlig sektor är så oreglerade. Det är anmärkningsvärt att kommuner, landsting och statliga myndigheter inte ställer högre krav på sina tjänsteresor, säger Helena Myrman, projektledare för Schyst resande.

Undersökningen omfattar bland annat resepolicyer hos 28 slumpvis utvalda kommuner, myndigheter, landsting och regioner. Nästan alla, 26 av 28, nämner miljöhänsyn på något sätt. Däremot är det bara en, Umeå kommun, som ställer krav på att de hotell och restauranger som besöks har kollektivavtalsliknande villkor.

Per Persson. Foto: Anna-Karin Nilsson

Per Persson, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket, tycker att det borde vara självklart för aktörer inom den offentliga sektorn att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor.
– Finns det inte i instruktionerna är det inte en faktor man måste ta hänsyn till. Ingen kommun eller landsting skulle gå ut och köpa klimatvidriga produkter. Det borde vara samma sak med tjänster där de anställda har dåliga villkor.

Fakta: Mer från undersökningen

Endast fyra aktörer hade policyer om att dricka alkohol under tjänsteresan, och bara två tog aktivt ställning mot sexköp. Ingen tog upp att anställda ska gynna det lokala näringslivet i landet de besöker. Ingen hade heller rutiner för att undvika att bidra till exploatering av barn.

Schyst resande arbetar för att främja hållbart resande. Nätverket är ett samarbete mellan Hotell- och restaurangfacket, Unionen, Childhood, Svenska kyrkan, Real Stars, IOGT-NTO, Fair Action och Union to Union.

Helena Myrman tror att en förklaring kan vara att offentliga aktörer är osäkra på vilka krav de får lov att ställa.
– Därför är det positivt att den nya lagen om offentlig upphandling är så tydlig med att man både får och i många fall ska ställa sådana här krav när man upphandlar.

Nyligen beslutades att statliga myndigheter vid inrikes resor bara ska använda hotell som har kollektivavtalsliknande villkor och som uppfyller vissa miljökrav.
– Det skickar tydliga signaler om att anständiga arbetsvillkor ska råda i offentlig sektor, säger Helena Myrman.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här