Varje år lägger offentlig sektor miljarder på tjänsteresor. Men få kräver att pengarna ska gå till företag som erbjuder schysta villkor för sina anställda, visar en ny rapport.
Statliga myndigheter, kommuner och landsting, spenderar miljardbelopp på resor, hotell och restauranger varje år. Men det ställs få krav hur skattepengarna används. Det visar en ny rapport från nätverket Schyst resande.
– Vi blev förvånade över att resor i offentlig sektor är så oreglerade. Det är anmärkningsvärt att kommuner, landsting och statliga myndigheter inte ställer högre krav på sina tjänsteresor, säger Helena Myrman, projektledare för Schyst resande.
Undersökningen omfattar bland annat resepolicyer hos 28 slumpvis utvalda kommuner, myndigheter, landsting och regioner. Nästan alla, 26 av 28, nämner miljöhänsyn på något sätt. Däremot är det bara en, Umeå kommun, som ställer krav på att de hotell och restauranger som besöks har kollektivavtalsliknande villkor.
Per Persson, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket, tycker att det borde vara självklart för aktörer inom den offentliga sektorn att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor.
– Finns det inte i instruktionerna är det inte en faktor man måste ta hänsyn till. Ingen kommun eller landsting skulle gå ut och köpa klimatvidriga produkter. Det borde vara samma sak med tjänster där de anställda har dåliga villkor.
Fakta: Mer från undersökningen
Helena Myrman tror att en förklaring kan vara att offentliga aktörer är osäkra på vilka krav de får lov att ställa.
– Därför är det positivt att den nya lagen om offentlig upphandling är så tydlig med att man både får och i många fall ska ställa sådana här krav när man upphandlar.
Nyligen beslutades att statliga myndigheter vid inrikes resor bara ska använda hotell som har kollektivavtalsliknande villkor och som uppfyller vissa miljökrav.
– Det skickar tydliga signaler om att anständiga arbetsvillkor ska råda i offentlig sektor, säger Helena Myrman.