Clarion Sign vill skapa engagemang
Eric Gillsin cyklar fram el. Foto: Elis Hoffman
Fokus KLIMATKRISEN

Clarion Sign vill skapa engagemang

Solpaneler, el från motionscyklar och drinkar av återvunna frukter. Clarion hotel Sign i Stockholm vill skapa engagemang hos gäster och anställda.

De senaste åren har Clarion Sign minskat sin klimatpåverkan på flera sätt. Genom att slopa buffén och minska tallriksstorlekarna lyckades de under 2018 få ner matsvinnet med 40 procent. Frukosten är numera ekologisk och all mat som serveras är fri från palmolja.
– Det är spännande, för det finns väldigt mycket man kan göra när man börjar titta på det, säger hållbarhetskoordinator Antonius Bert­hagen.

På taket finns det senaste tillskottet: solcells­paneler. En solig dag ska de kunna stå för 2–3 procent av hotellets elförbrukning.
– Det motsvarar kanske fem–sex villor. Ingen superstor effekt, men eftersom vi också arbetar med att minska elförbrukningen genom att byta till ledlampor så blir det ändå förändring.

Liksom mycket av hotellets hållbarhetsarbete har solpanelerna ytterligare en funktion.
– Den stora vinningen är att vi kan skapa engagemang och intresse. Det är det viktigaste, det är på det sättet vi kan förändra framtiden.

Antonius Bert­hagen visar solcellspanelerna på hotelltaket, där de väntar på nästa soliga dag. Foto: Elis Hoffman
Clarion Sign klimat
André Paulo. Foto: Elis Hoffman

Hållbarhetsarbetet finns på alla avdelningar. I hotellbaren är det konceptet No Waste Bar.
– I barer slänger man ofta frukt när man har använt en liten bit. Vi torkar dem och gör olika syror eller mal till pulver, som vi använder till drinkar, berättar bartendern André Paulo.
Så mycket som möjligt är svenskt och närproducerat och drinkmenyn minimerar svinn.
– Det finns tre drinkar som använder olika delar av samma frukt för att man ska kunna använda hela frukten.

I hotellgymmet finns ett annat exempel. Två av motionscyklarna skapar el som hotellet använder.
Eric Gillsin som jobbar på säljavdelningen visar hur den fungerar. På displayen ser man vad elen räcker till. En bordsfläkt, en glödlampa och till slut: att pressa en citron till juice. Eric använder hållbarhetstänket som ett säljargument.
– Det är rätt många företag som väljer oss eftersom de tycker att vårt hållbarhetsarbete ligger i linje med deras egna mål. Så visst är det en konkurrensfördel.

Träningsmaskinerna är både en rolig grej och tankeväckare, säger Antonius Berthagen.
– Det ska mycket till för att vi människor ska producera så mycket el som vi använder. Det blir väldigt tydligt så här.
Han tror att hotell och restauranger har stor möjlighet att påverka folk.
– Vi träffar människor när de är på sitt bästa humör, då är man mer mottaglig. Jag tror att branschen spelar en viktig roll i att inspirera till att göra lite bättre val, en mycket viktigare roll än vad vi tror i dag.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här