Så blir branschen hållbar
Besöksnäringen kan bli mer hållbar. Bild: Istockphoto, Colourbox
Tema KLIMATKRISEN

Så blir branschen hållbar

Klimatkrisen blir alltmer kännbar. Forskare menar att vi måste ändra hur vi äter, konsumerar och reser – sådant som hotell och restauranger lever på. Men det finns många saker branschföretagen kan göra för att bli mer miljövänliga.

Översvämningar, skogsbränder och snöfattiga vintrar. Klimatförändringarnas effekter blir alltmer kännbara. Forskare menar att en omställning av vårt levnadssätt är nödvändig.

I den omställningen har hotell- och restaurangbranschen en viktig roll. Det säger Pär Holmgren, före detta tv-meteorolog som nu är klimatexpert hos Länsförsäkringar och kandiderar till Europaparlamentet.

Folk från Centraleuropa kommer att vilja semestra i Göteborg och Stockholm i stället.Pär Holmgren

Pär Holmgren. Foto: Malin Gezelius

– Vi måste dra ner på takten, jobba mindre, konsumera mindre och ha lite mer fritid som berikar vårt liv. I det ingår att resa och uppleva nya saker, men vi måste förändra sättet vi gör det på. Där är branschen jätteviktig, säger han.

Det finns många saker branschföretagen kan göra, säger Pär Holmgren. En är att arbeta för att fler ska välja tåget i stället för flyget.
– Turister kommer att komma oavsett, i takt med att det blir för varmt att sommarsemestra i Rom, Barcelona och ­Paris. Folk från Centraleuropa kommer att vilja semestra i Göteborg och Stockholm i stället. Då gäller det att paketera resorna på bästa sätt, säger han.

Den frågan arbetar man med i Sigtuna. Närheten till Arlanda gör flygtrafiken väldigt viktig för stadens hotell- och konferensföretag, säger Caroline Englund. Hon är projektledare för nätverket Hållbar destination Sigtuna som består av 13 hotell- och konferensanläggningar.
– Vi är väldigt beroende av flygresenärer. Samtidigt är hållbarhet en oerhört viktig fråga för oss, därför vill vi lyfta frågan om hur vi får ett hållbarare flyg.

De uppmanar hotell- och restaurangföretagare att bidra till utvecklingen av hållbart flyg. Ett sätt är det anläggningarna inom nätverket själva gör: skänker pengar till Fly Green Fund, som arbetar för att reducera våra klimatavtryck vid flygresor genom biobränsle.
– Vi ser att det är viktigt att stötta och bidra till den utvecklingen, säger Caroline Englund.

Maten är ett område där branschen kan göra skillnad, säger klimatexperten Pär Holmgren.
– Framför allt kedjorna, men även mindre ställen. Om en restaurang väljer att ha en helt Krav-märkt meny blir det en bättre marknad för producenter som arbetar miljömässigt.

Att minska på köttet är en annan viktig åtgärd.
– Köttproduktionen är ett av de största hoten mot klimatet i dag. Det vore mycket bättre om fler åt vegetariskt, eller i alla fall drog ner på köttet. Man kanske kan marknadsföra de vegetariska alternativen mer, eller servera mindre portioner av bättre kött. Jag tror också på att hitta alternativa råvaror.

Vi försöker lära oss hur insekter funkar som ingrediens.Karin Wendin

Karin Wendin. Foto: Högskolan Kristianstad

En av dem skulle kunna vara insekter. Det menar Karin Wendin, som är professor i Mat- och måltidsvetenskap vid Högskolan i Kristianstad och leder forskningsprojektet »Insekter – en kulinarisk och hållbar delikatess«.
– Vi försöker lära oss hur insekter funkar som ingrediens, hur de reagerar vid olika sorters tillagning, och vad som krävs för att bli accepterat, säger hon.
I både Norge och Danmark är det tillåtet för restauranger att servera insekter. Hos Livsmedelsverket ligger flera ansökningar om att få det godkänt även i Sverige.

Intresset är inte enormt, men det finns.
– Många tycker att det är läskigt, men det är också lite kittlande, säger Karin Wendin.
Hon tror att insekter har en framtid på svenska restauranger.
– Ja, jag känner mig hoppfull. Steget är inte helt självklart, men om vi inte har fisk eller kött, vad ska vi då ha för protein? Vi måste acceptera att det finns andra likvärdiga proteinråvaror.

Klimatmässigt problematiskt att satsa på gäster från Indien och Kina.Erik Lundberg

Erik Lundberg. Foto: Göteborgs universitet

I november anordnades den första konferensen om hur besöksnäringen ska bli mer hållbar.
En av de inbjudna talarna var turismforskaren Erik Lundberg vid Göteborgs universitet. Han säger att det finns en konflikt mellan företagens strävan efter vinst och klimatarbetet.
– Till exempel: man jagar utländska gästnätter. Det är ekonomiskt riktigt och kan ge anställda stabilitet under längre tid. Men det är klimatmässigt problematiskt att satsa på gäster från Indien och Kina.

Å andra sidan, menar Erik Lundberg, finns det pengar att tjäna på att fler svenskar drar sig för sig att flyga utomlands.
– Ekonomiskt kan man prata om kvarhållen konsumtion. I stället för att vi investerar våra pengar i en helg i Berlin, kanske vi spenderar dem nationellt. Men det är svårmätt.
Klimat- och miljöarbete kan även medföra vinster på andra områden.
– Att få ner sin energianvändning till exempel, det är ju en av de stora kostnadsbovarna. Dessutom kan man använda det i sin marknadsföring.

En bransch som är pigg på förändring och öppen för problemlösning.Caroline Strindmar

Caroline Strindmar
Caroline Strindmar. Foto: Visita

Caroline Strindmar är hållbarhetsstrateg på Visita. Hon tror att branschen är ovanligt öppen för att arbeta med hållbarhetsfrågor.
– Jag vet ingen bransch som är så förändringsvänlig. Min uppfattning är att man tycker att det är roligt att jobba med de här frågorna.

Caroline Strindmar berättar att Visita vill uppmuntra, uppmana och underlätta medlemsföretagens arbete med hållbarhet.
Organisationen har bland annat tagit fram en utbildning i energieffektivisering för anställda, tillsammans med Energimyndigheten.
– Det handlar mycket om att börja närma sig frågorna. Det är en bransch som är pigg på förändring och öppen för problemlösning.

Fråga om jobbet.
161
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här